Kursplan - Fysioterapi: Profession och vetenskaplig metodik
Omfattning
12 hp
Kurskod
FYS027
Giltig från
Hösttermin 2017
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Fysioterapi
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2017-01-09
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Att studera på högskolan - studieteknik, motivation och inspiration
Studentlitteratur AB, 2015 - 166 s.
ISBN: 9789144104287 LIBRIS-ID: 17899570
Rehabilitation research : principles and applications
Fifth edition : St. Louis, Missouri : Elsevier, [2016] - ix, 489 s.
ISBN: 9781455759798 (pbk.) LIBRIS-ID: 18552864
Beteendemedicinska tillämpningar i sjukgymnastik
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 123 s.
ISBN: 978-91-44-05935-8 LIBRIS-ID: 12455075
Psychology : the science of mind and behaviour
3., revised and updated ed. : Maidenhead : McGraw-Hill Education, cop. 2015 - xxix, 958 s.
ISBN: 978-0-07-716984-8 LIBRIS-ID: 17828136
Grundläggande folkhälsovetenskap : Kristina Pellmer, Bengt Wramner, Håkan Wramner ; [foto: Håkan Wramner]
3., kompletterade uppl. : Stockholm : Liber, 2012 - 264 s.
ISBN: 978-91-47-10549-6 LIBRIS-ID: 12744909
Rapporter och uppsatser
3. uppl. : Studentlitteratur AB, 2016 - 223 s.
ISBN: 9789144097329 LIBRIS-ID: 18714387
Kompendier
Att skriva vetenskapligt. Riktlinjer för examens-/självständiga arbeten inom huvudområdena folkhälsovetenskap, fysioterapi, socialt arbete och vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad på grund- och avancerad nivå vid akademin för hälsa, vård och välfärd
Akademin för hälsa, vård och välfärd, 2016
URL: Länk
Lagar
Webbsidor
Referenslitteratur
Statistik för hälsovetenskaperna
2., moderniserade och utök. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 303 s.
ISBN: 978-91-44-07048-3 LIBRIS-ID: 13374003
Kommunikation : samtal och bemötande i vården
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 472 s.
ISBN: 978-91-44-07007-0 LIBRIS-ID: 13615449
Tillämpad kvalitativ forskning inom hälso- och sjukvård
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 249 s.
ISBN: 978-91-44-07699-7 LIBRIS-ID: 13548872
-
Böcker
Rapporter och uppsatser
3. uppl. : Studentlitteratur AB, 2016 - 223 s.
ISBN: 9789144097329 LIBRIS-ID: 18714387
Att studera på högskolan - studieteknik, motivation och inspiration
Studentlitteratur AB, 2015 - 166 s.
ISBN: 9789144104287 LIBRIS-ID: 17899570
Rehabilitation research : principles and applications
Fifth edition : St. Louis, Missouri : Elsevier, [2016] - ix, 489 s.
ISBN: 9781455759798 (pbk.) LIBRIS-ID: 18552864
Beteendemedicinska tillämpningar i sjukgymnastik
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 123 s.
ISBN: 978-91-44-05935-8 LIBRIS-ID: 12455075
Psychology : the science of mind and behaviour
3., revised and updated ed. : Maidenhead : McGraw-Hill Education, cop. 2015 - xxix, 958 s.
ISBN: 978-0-07-716984-8 LIBRIS-ID: 17828136
Grundläggande folkhälsovetenskap : Kristina Pellmer, Bengt Wramner, Håkan Wramner ; [foto: Håkan Wramner]
3., kompletterade uppl. : Stockholm : Liber, 2012 - 264 s.
ISBN: 978-91-47-10549-6 LIBRIS-ID: 12744909
Kompendier
Att skriva vetenskapligt. Riktlinjer för examens-/självständiga arbeten inom huvudområdena folkhälsovetenskap, fysioterapi, socialt arbete och vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad på grund- och avancerad nivå vid akademin för hälsa, vård och välfärd
Akademin för hälsa, vård och välfärd, 2016
URL: Länk
Lagar
Webbsidor
Referenslitteratur
Statistik för hälsovetenskaperna
2., moderniserade och utök. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 303 s.
ISBN: 978-91-44-07048-3 LIBRIS-ID: 13374003
Kommunikation : samtal och bemötande i vården
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 472 s.
ISBN: 978-91-44-07007-0 LIBRIS-ID: 13615449
Tillämpad kvalitativ forskning inom hälso- och sjukvård
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 249 s.
ISBN: 978-91-44-07699-7 LIBRIS-ID: 13548872
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska skaffa sig grundläggande kunskaper om fysioterapi som vetenskap och som verksamhet inom ramen för fysioterapeutprofessionen och relatera dessa till den egna kompetensutvecklingen. Studenten ska också skaffa sig grundläggande kunskaper om psykologiska perspektiv samt beteendemedicin och folkhälsovetenskap i relation till fysioterapi. Kursen syftar även till att studenten ska förvärva grundläggande kunskaper om forskningsmetodik.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1 definiera och diskutera fysioterapi som vetenskap och profession och i relation till andra hälso- och sjukvårdsprofessioner
2 redogöra för relevanta författningar och etiska riktlinjer för fysioterapeutprofessionen
3 beskriva beteendemedicinskt inriktad fysioterapi som vetenskap och profession
4 söka vetenskapliga artiklar i relation till fysioterapi och tillämpa akademiskt skrivande
5 medvetandegöra och sammanställa sin kompetens samt förklara hur den kan överföras till fysioterapeutprofessionen
6 beskriva grundläggande begrepp och modeller inom folkhälsovetenskap och diskutera folkhälsovetenskapens relevans för fysioterapi som vetenskap och profession
7 redogöra för och relatera psykologiska perspektiv på lärande, personlighet och motivation till individens beteende
8 definiera grundläggande begrepp inom vetenskaplig metodik och kunna identifiera dessa i ett vetenskapligt arbete
9 beskriva de huvudsakliga momenten i forskningsprocessen
10 granska vetenskapliga arbeten
Innehåll
Introduktion till fysioterapi som vetenskap och profession, 7.5 hp:
- Historisk utveckling
- Verksamheter, tillämpningar och relation till andra hälso- och sjukvårdsprofessioner
- Relevanta författningar och etiska riktlinjer
- Utbildningens innehåll
Definition av beteendemedicin och beteendemedicinskt inriktad fysioterapi
Litteratursökning, vetenskapligt skrivande och referenshantering
Begreppet kompetens och dess koppling till fysioterapeutprofessionen
Grundläggande begrepp och modeller inom folkhälsovetenskap
Grundläggande psykologiska perspektiv
Personlighet, motivation, lärande, perception och kognition
Vetenskaplig metodik, 4.5 hp:
- Forskningsprocessen: Från forskningsfråga till slutsatser
- Grundläggande begrepp inom vetenskaplig metodik
- Kvantitativ och kvalitativ forskningsansats
- Vetenskapliga designer – ”uppbyggnaden av vetenskapliga studier utifrån forskningsfråga och möjliga forskningsmetoder”
- Experimentella och icke-experimentella studier, kvalitativa studier
- Introduktion till datainsamlingsmetoder och dataanalys i kvalitativa och kvantitativa studier
- Resultat och slutsatser i förhållande till forskningsfråga
- Forskningsetik
Undervisning
Undervisningen bedrivs som individuellt arbete och arbete i grupp, praktiska övningar, fältstudier, seminarier och föreläsningar.
Särskild behörighet
Idrott och hälsa A, Matematik B, Naturkunskap B, Samhällskunskap A (områdesbehörighet 17) eller Idrott och hälsa 1, Matematik 2a/2b/2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2 (områdesbehörighet A15). Idrott och hälsa A/Idrott och hälsa 1 kan ersättas med intyg på deltagande i gymnastik- eller idrottsverksamhet omfattande minst en gång per vecka under minst ett år.
Examination
INL1, Inlämningsuppgift, 3 hp, fysioterapi som vetenskap och profession: självständig skriftlig rapport avseende lärandemål 1-4, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
NÄR1, Närvaro, 0,5 hp, föreläsning om författningar och etiska riktlinjer avseende lärandemål 2, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM1, Seminarium, 2 hp, fysioterapi som vetenskap och profession samt kompetens överförbar till fysioterapeutprofessionen: aktivt deltagande i seminarier avseende lärandemål 1-2 och 5, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM2, Seminarium, 2 hp, folkhälsovetenskap och psykologiska perspektiv: aktivt deltagande i seminarier avseende lärandemål 6 och 7, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM3, Seminarium, 0.5 hp, projektplanering inom vetenskaplig metodik avseende lärandemål 8-9, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
TEN1, Salstentamen, 4 hp, vetenskaplig metodik: individuell skriftlig tentamen avseende lärandemål 8-10, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För betyget Väl godkänd på kursen krävs VG på både INL1 och TEN1 och G på NÄR1, SEM1, SEM2 och SEM3. För närmare anvisningar se studiehandledning.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Ersätter FYS001.