Kursplan - Distriktssköterskors ledarskap och pedagogiska uppdrag
Omfattning
4.5 hp
Kurskod
VAE138
Giltig från
Hösttermin 2017
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2017-01-09
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Motiverande samtal i hälso- och sjukvård : att hjälpa människor att ändra beteende
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 273 s.
ISBN: 9789144052625 LIBRIS-ID: 11584447
Omvårdnad på avancerad nivå : kärnkompetenser inom sjuksköterskans specialistområden
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 264 s.
ISBN: 9789144071459 LIBRIS-ID: 14649029
Salutogent ledarskap : för hälsosam framgång
Solna : Fortbildning, cop. 2010 - 211 s.
ISBN: 9789170912306 LIBRIS-ID: 11731702
Kompendier
Ledarskap och kommunikation
Kompendium, 2017
Artiklar
Creating Appreciative learning cultures
American Management Association, 1995
Living Leadership: A Systemic Constructionist Approach
Leadership 2008; 4; 227., 2008
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska utveckla fördjupad kunskap och färdighet i ledarskap, teamarbete och hälsofrämjande samtal utifrån distriktssköterskors pedagogiska uppdrag och verksamhetsområden.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1 identifiera, tillämpa och reflektera kring ledarskapsteorier och ledarskap i praktik för enskilda medarbetare och team
2 beskriva gruppers utveckling och processer för att tillämpa ledarskap i team och i patientgrupper
3 reflektera kring distriktssköterskors uppdrag, befogenhet, kompetens och legitimitet att leda
4 reflektera kring samtalets betydelse i ledarskap för medarbetare och team, patienter och grupper
5 reflektera kring sammanhangets betydelse för samtal
6 identifiera vad som påverkar individens lärande, och reflektera över pedagogiska förhållningssätt som stärker människors beslutsfattande och makt
7 genomföra individuellt anpassade hälsofrämjande samtal
Innehåll
Ledarskapsteorier: relationsinriktat, förändringsinriktat, situationsanpassat och uppskattande förhållningssätt, salutogent och interkulturellt ledarskap
Distriktssköterskors förutsättningar att leda
Team, gruppers utveckling och grupprocesser
Kommunikation
Pedagogiskt förhållningssätt i förhållande till empowerment
Motiverande samtal
Undervisning
Undervisning sker som föreläsningar och seminarier. Undervisningsformerna syftar till att studenten ska träna självständigt kunskapssökande, samarbete, diskussion, argumentation och kritisk reflektion enskilt och i grupp.
Särskild behörighet
Svensk legitimation som sjuksköterska, sjuksköterskeexamen enligt 1993 års studieordning och kandidatexamen inom omvårdnadsvetenskap eller vårdvetenskap. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 samt Engelska A/Engelska 6. Minst 24 månaders dokumenterad yrkeserfarenhet på heltid som sjuksköterska efter utfärdad examen.
Examination
INL1, Inlämningsuppgift, 3 hp, individuell inlämningsuppgift, avseende lärandemål 1-5, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
SEM1, Seminarium, 1,5 hp, avseende lärandemål 6 och 7, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
För betyget Väl Godkänd på kursen krävs VG på INL1 och G på SEM1. För närmare anvisningar se studiehandledningen.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd