Kursplan - Tidiga faser inom innovation och design
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
ITE421
Giltig från
Vårtermin 2018
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1F (Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Innovation och design
Akademi
Akademin för innovation, design och teknik
Fastställd
2017-01-31
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Designerly ways of knowing
Basel : Birkhäuser, 2007 - 138 s.
ISBN: 9783764384845 LIBRIS-ID: 10599032
Universal methods of design : 100 ways to research complex problems, develop innovative ideas, and design effective solutions
Beverly, MA : Rockport Publishers, 2012. - 207 p.
ISBN: 9781592537563 LIBRIS-ID: 12622060
Referenslitteratur
Övrigt
Texter kopplade till specifika föreläsningar kan tillkomma. Dessa distribueras via Blackboard eller via länkar till open source.
Syfte
Kursen syftar till att den studerande tillägnar sig förmåga att arbeta fram, beskriva, diskutera och presentera idéer i tidiga skeden av innovation och designprocesser. Vidare syftar kursen till att den studerande tillägnar sig förmåga att föra etiska resonemang om föreslagna innovation- och designlösningar.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1. tillämpa metoder för att tillsammans med mottagaren och/eller användaren kunna identifiera behov och beskriva problem
2. välja och tillämpa lämpliga skiss- och presentationsmetoder för representationer i tidiga skeden
3. tillämpa undersökande multimodal dialog
4. kunna identifiera och reflektera över konsekvenser för olika intressenter av att initiera och genomföra innovation- och designlösningar
5. analysera och värdera innovation- och designprojekt som lärandeprocesser
Innehåll
- Metoder för att undersöka design- och eller innovationsbehov i samverkan
- Att välja lämplig skiss- och presentationsmetod
- Olika kommunikationsmaterial
- Kommunikationsakten som verktyg i undersökande faser
- Innovationsetik
- Designetik
- Forskningsetik
Undervisning
Föreläsningar, workshops, seminarier samt projektarbete i samverkan med företag och/eller offentlig sektor.
Särskild behörighet
Examen på grundnivå om minst 140 hp.
Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 samt Engelska A/Engelska 6. I de fall kursen ges på engelska görs undantag från Svenska B/Svenska 3.
Examination
Laboration (LAB1), 1,5 hp, (examinerar lärandemål 3), betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Seminarium (SEM1), 3 hp, (examinerar lärandemål 4 och 5), betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Projekt (PRO1), 3 hp, (examinerar lärandemål 1 och 2), betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Kursen överlappar helt med ITE414 Tidiga faser inom innovation och design.