Kursplan - Projektledning inom innovation och design
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
ITE419
Giltig från
Hösttermin 2017
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Innovation och design
Akademi
Akademin för innovation, design och teknik
Fastställd
2017-01-31
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
The ten faces of innovation : IDEO's strategies for beating the devil's advocate & driving creativity throughout your organization
[New ed.] : London : Profile Books, 2008 - xi, 273 s.
ISBN: 9781846680311 LIBRIS-ID: 11264807
Images of organization
Executive ed., 1. ed. : San Francisco, Calif. : Berrett-Koehler Publishers, cop. 1998 - xiii, 349 s.
ISBN: 1-57675-038-8- LIBRIS-ID: 6396597
Design Thinking for Innovation : Research and Practice
1st ed. 2016. : Cham : Springer International Publishing, 2016. - XXVI, 219 p. 37 illus., 12 illus. in color.
ISBN: 978-3-319-26100-3 LIBRIS-ID: 19421311
Artiklar
Managing and temporality
Scandinavian Journal of Management, 29(1), 2013
Participatory design and democratizing innovation
In Proceedings of the 11th Biennial participatory design conference. ACM., 2010
The Agile-Stage‐Gate Hybrid Model: A Promising New Approach and a New Research Opportunity
Journal of Product Innovation Management, 2016
Agile project managementagilism versus traditional approaches
Journal of Computer Information Systems, 49(2), 2008
Human-centered vs. user-centered approaches to information system design
JITTA: Journal of Information Technology Theory and Application, 5(2), 2003
Open innovation and the stage-gate process: A revised model for new product development.
California management review, 52(3), 2010
Managing uncertainty and ambiguity in gates: decision making in aerospace product development.
International Journal of Innovation and Technology Management, 11(02), 2014
Classics in project management: revisiting the past, creating the future
International Journal of Managing Projects in Business, Vol. 5 Iss 4, 2012
Designing and enabling spaces for collaborative knowledge creation and innovation: From managing to enabling innovation as socio-epistemological technology
Computers in Human Behavior, 37, 2014
Referenslitteratur
Groups, Teams and Groupwork Revisited : A Theory, Methodology and Practice for the 21st Century
CREATESPACE : - 186 s.
ISBN: 9781482731125 LIBRIS-ID: 19783746
Visionary Expectations and Novice Designers--Prototyping in Design Education
Design and Technology Education, 22(1), 2017
Övrigt
Eventuellt tillkommer litteratur/utdrag som delas ut under föreläsningar.
Akademin för innovation, design och teknik,
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten fördjupade kunskaper om projektledningsformer och hur de olika projektledningsformerna kan tillämpas på innovation- och designprojekt. Vidare tillägnar sig studenten teoretiska kunskaper om projektorganisering samt förmågan att problematisera ledarskap inom innovations- och designprojekt.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1. jämföra olika projektledningsformer och diskutera deras styrkor och svagheter utifrån olika perspektiv på projektledning
2. identifiera och argumentera för projektledningsformer tillämpliga för innovation- och designledning i olika kontext
3. diskutera innovation- och designprojekt utifrån teorier om innovations- och designledning
4. beskriva och förklara modeller och metoder för beslutsfattande inom projekt
5. problematisera ledarskap inom innovations- och designprojekt utifrån olika föreställningar om organisering
Innehåll
- Föreställningar om organisation
- Projektmodeller
- Samverkansprojekt
- Projektorganisation i mekaniskt och organiskt perspektiv
- Stage gate modeller
- Agila metoder
- Innovation och designledning i teori och praktik
- Systemperspektiv inom innovation och design
- Etik och värderingar i projektledning
Undervisning
Föreläsningar, workshops, seminarier, lärande i samproduktion och lärande i samspel med jämbördiga.
Särskild behörighet
Examen på grundnivå om minst 140 hp.
Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 samt Engelska A/Engelska 6. I de fall kursen ges på engelska görs undantag från Svenska B/Svenska 3.
Examination
Inlämningsuppgift (INL1), 1,5 hp, (examinerar lärandemål 3), betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Projekt (PRO1), 4,5 hp, (examinerar lärandemål 1, 2, 4 och 5), betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Seminarium (SEM1), 1,5 hp, (examinerar lärandemål 3 och 5), betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Kursen överlappar helt med ITE410 Projektledning inom innovation och design.