Kursplan - Möjligheter och hinder i språk-, skriv-, läs- och matematikutveckling - grundlärare F-3
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
SQA114
Giltig från
Vårtermin 2018
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2016-12-19
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att tillägna sig fördjupade kunskaper om och förståelse för möjligheter och hinder i barns språk-, skriv-, läs- och matematikutveckling.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. redogöra för, analysera och kritiskt granska olika teorier och synsätt gällande språk-, skriv-, läs- och matematikutveckling samt värdera konsekvenser av dessa för praktiskt pedagogiskt arbete i förskoleklass och de tidiga skolåren
2. identifiera, analysera och kritiskt granska hinder i barns språk-, skriv-, läs- och matematikutveckling med utgångspunkt i teoretiska och didaktiska perspektiv
3. redogöra för, kritiskt granska och värdera pedagogiska insatser på olika nivåer för att främja respektive motverka hinder i språk- och matematikutveckling utifrån ett didaktiskt och inkluderande perspektiv med beaktande av barns olika förutsättningar och behov
4. kritiskt granska och värdera val av arbetssätt, arbetsformer och läromedel som kan underlätta respektive hindra barns möjligheter till språk- och matematiklärandevisa
5. fördjupat och tillämpat vetenskapligt kritiskt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning
Innehåll
- Teorier och perspektiv på barns lärande och utveckling i språk, skriv- och läsprocessen samt matematik
- Hinder i barns språk-, skriv-, läs- och matematikutveckling med utgångspunkt i teoretiska och didaktiska perspektiv
- Pedagogiskt arbete för att främja barns språk-, skriv-, läs- och matematikutveckling samt för att möta hinder i den utvecklingen utifrån ett didaktiskt och inkluderande perspektiv
- Kartläggande, analyserande och åtgärdande arbete för att möta hinder i barns språk-, skriv-, läs- och matematikutveckling
Undervisning
Varierande examinationsformer tillämpas. Kursen examineras genom bedömning av deltagande i seminarier och genomförande av fältstudieuppgifter samt genom redovisning av muntliga och skriftliga uppgifter.
Särskild behörighet
120 hp från Grundlärarprogrammet F-3 vari ingår 30 hp utbildningsvetenskaplig kärna, 7,5 hp verksamhetsförlagd utbildning samt 60 hp ämnesstudier vari ingår 7,5 hp estetiska läroprocesser.
Examination
HEM1, hemtentamen, 5 hp, skriftlig redovisning, språk-, skriv-, läs- och matematikutveckling, avseende lärandemål 1-3 och 5, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
FSR1, fältstudierapport, 1,5 hp, kartläggning, pedagogiskt arbete språk-, skriv-, läs- och matematikutveckling, avseende lärandemål 2 och 4, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM1, seminarium, 1 hp, aktivt deltagande i seminarier avseende lärandemål 1, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd