Kursplan - E-handel och digitalisering
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
FOA100
Giltig från
Vårtermin 2018
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Företagsekonomi
Akademi
Akademin för ekonomi, samhälle och teknik
Fastställd
2017-01-27
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Digital marketing excellence : planning, optimizing and integrating online marketing
5th edition. : London : Routledge, 2017. - 660 pages
ISBN: 978-1-138-19168-6 LIBRIS-ID: 20705681
-
Böcker
Digital marketing excellence : planning, optimizing and integrating online marketing
5th edition. : London : Routledge, 2017. - 660 pages
ISBN: 978-1-138-19168-6 LIBRIS-ID: 20705681
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten kunskaper och färdigheter som behövs för att utforma och implementera IT-stödda verksamheter samt e-handel. Efter examinerad kurs har studenten grundläggande förståelser för de teorier och koncept som beskriver den IT-stödda och digitaliserade organisationen. Denne har även kunskaper om hur man utformar och implementera IT-stöd i organisationer samt hur e-handelslösningar designas. Vidare har studenten kunskaper och färdigheter som låter hen leda IT-projekt som medger företag att använda avancerade och nutida IT för att transformera organisationen samt företagets marknadsföring. Studenten kan även kommunicera IT- och marknadsföringsrelaterade frågor med ickespecialister.
Lärandemål
Efter genomgången kurs skall studenten kunna:
1. redogöra för vilka resurser en organisation behöver när den skall digitaliseras.
2. beskriva de grundläggande funktionerna i sentida IT-lösningar och relatera dem till användare samt lösningarnas användningsområden.
3. beskriva vilka kritiska framgångsfaktorer som gäller för företags och organisationers adoption eller migration till IT-stödda affärsprocesser.
4. utforma och genomföra en e-affärsstrategi.
5. utforma och genomföra en e-handelsstrategi (inklusive att använda sociala medier för kommunikation med kunder och andra parter).
6. Särskilja olika digitala (t.ex. mobiler, gadgets) och webbaserade (t.ex. sociala medier, spel) lösningar till olika marknadsföringsmöjligheter och -problem.
7. utforma och genomföra IT- och marknadsföringsprojekt; vilket innefattar samarbete med andra (icke-specialister), tids- och resursplanering samt projektleveranser i olika former.
8. redovisa tekniska- och affärsstrategier för icke-specialister, både enligt akademiskt stil och struktur, liksom i populärvetenskap och formell form.
Innehåll
Kursen inleds med föreläsningar som sammanfattar kurslitteraturen och presenterar projektuppgifterna. Detta följs av seminarier och laboratorier där studenterna genomför sina projekt i grupper. Kursen har också enskilda aktiviteter som utförs på nätet. Kursen resulterar i två besläktade gruppuppgifter/-presentationer samt bedömning och opposition på andra gruppers arbeten.
Undervisning
Lektioner, seminarier, webbaserade test och lab.
Särskild behörighet
30 hp företagsekonomi, varav 22,5 hp ska vara godkända vid kursstart. Dessutom krävs En B/En 6.
Examination
Tentamen (TEN1), 1,5 hp, betyg Godkänd (G), (avser lärandemål 1-6)
Projekt e-business (PRO1), 3 hp, betyg Godkänt (G) och Väl Godkänt (VG), (avser lärandemål 1-4, 6-8)
Projekt e-commerce (PRO2), 3 hp, betyg Godkänt (G) och Väl Godkänt (VG), (avser lärandemål 1-3, 5-8)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Kursen överlappar 3 hp Med EIK035 Marketing and IT.
Studenter som har projektet kvar på kurs EIK035 kan avsluta den delen genom att göra PRO2 på denna kurs.