Kursplan - Svenska för grundlärare 4-6, introduktion
Omfattning
15 hp
Kurskod
SVA030
Giltig från
Hösttermin 2017
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2016-12-19
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Literacy-praktiker i och utanför skolan
1. uppl. : Malmö : Gleerup, 2013 - 136 s.
ISBN: 9789140684455 LIBRIS-ID: 14735486
Dysthe, Olga, Hertzberg, FrØjdis, LØkensgard Hoel, Torlaug, 2011: Skriva för att lära. Lund: Studentlitteratur.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Snick och snack : en praktisk bok om muntligt berättande
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2005 - 192 s.
ISBN: 91-47-05283-X LIBRIS-ID: 9964264
Läskulturer : lärare, elever och litteraturläsning i grundskolans mellanår
Malmö : Lärarutbildningen, Malmö högskola, 2007 - 398, [10] s.
ISBN: 978-91-976537-1-8 LIBRIS-ID: 10339143
URL: Fulltext
Garme, Birgitta. 2010: Elever skriver. Lund: Studentlitteratur.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Skönlitteratur för barn och unga : historik, genrer, termer, analyser
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 248 s.
ISBN: 9789144086767 LIBRIS-ID: 17286095
Westlund, Barbro, 2015: Aktiv läskraft. Att undervisa i lässtrategier för förståelse. Stockholm: Natur & Kultur.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Barnbokens byggklossar
Upplaga 3 : Lund : Studentlitteratur, 2017 - 393 sidor
ISBN: 9789144114675 LIBRIS-ID: 20006756
Kreativ grammatikundervisning : från förskoleklass till åk 6
Andra upplagan : Ingarö : Columbus förlag, 2017 - 247 sidor
ISBN: 9789185617340 LIBRIS-ID: 21081868
Kompendier
Sjödoff, Inga-Liese, Grammatik för språkstudenter vid Mälardalens högskola
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Andersson, Maria. 2008: Borta bra men hemma bäst? Elsa Beskows och Atrid Lindgrens idyller. I Barnanalyser. Red. Andersson, Maria; Druker, Elina. Lund: Studentlitteratur.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Artiklar
"Lennar Hellsing- barnpoesins Orfeus"
Lyrikvännen, 2010
Webbadresser
Skolverket, 2011: Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
URL: www.skolverket.se
Referenslitteratur
Vägar till läsförståelse : texten, läsaren och samtalet
1. uppl. : Stockholm : Natur & kultur, 2008 - 140 s.
ISBN: 9789127722996 LIBRIS-ID: 10602370
Svenska skrivregler
3., [utök.] utg. : Stockholm : Liber, 2008 - 263, [1] s.
ISBN: 9789147084609 LIBRIS-ID: 10935499
Konsten att tala och skriva
5., [omarb.] uppl. : Malmö : Gleerup, 2014 - 267 s.
ISBN: 9789140688125 LIBRIS-ID: 16621380
Övrigt
Vetenskapliga artiklar kan tillkomma
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Följande skönlitterära verk läses i valfri upplaga
Tankar om barnlitteraturen
Stockholm: Rabén & Sjögren, 1963
-
Böcker
Literacy-praktiker i och utanför skolan
1. uppl. : Malmö : Gleerup, 2013 - 136 s.
ISBN: 9789140684455 LIBRIS-ID: 14735486
Dysthe, Olga, Hertzberg, FrØjdis, LØkensgard Hoel, Torlaug, 2011: Skriva för att lära. Lund: Studentlitteratur.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Snick och snack : en praktisk bok om muntligt berättande
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2005 - 192 s.
ISBN: 91-47-05283-X LIBRIS-ID: 9964264
Läskulturer : lärare, elever och litteraturläsning i grundskolans mellanår
Malmö : Lärarutbildningen, Malmö högskola, 2007 - 398, [10] s.
ISBN: 978-91-976537-1-8 LIBRIS-ID: 10339143
URL: Fulltext
Garme, Birgitta. 2010: Elever skriver. Lund: Studentlitteratur.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Skönlitteratur för barn och unga : historik, genrer, termer, analyser
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 248 s.
ISBN: 9789144086767 LIBRIS-ID: 17286095
Westlund, Barbro, 2015: Aktiv läskraft. Att undervisa i lässtrategier för förståelse. Stockholm: Natur & Kultur.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Barnbokens byggklossar
Upplaga 3 : Lund : Studentlitteratur, 2017 - 393 sidor
ISBN: 9789144114675 LIBRIS-ID: 20006756
Kompendier
Sjödoff, Inga-Liese, Grammatik för språkstudenter vid Mälardalens högskola
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Andersson, Maria. 2008: Borta bra men hemma bäst? Elsa Beskows och Atrid Lindgrens idyller. I Barnanalyser. Red. Andersson, Maria; Druker, Elina. Lund: Studentlitteratur.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Webbadresser
Skolverket, 2011: Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
URL: www.skolverket.se
Referenslitteratur
Vägar till läsförståelse : texten, läsaren och samtalet
1. uppl. : Stockholm : Natur & kultur, 2008 - 140 s.
ISBN: 9789127722996 LIBRIS-ID: 10602370
Svenska skrivregler
3., [utök.] utg. : Stockholm : Liber, 2008 - 263, [1] s.
ISBN: 9789147084609 LIBRIS-ID: 10935499
Konsten att tala och skriva
5., [omarb.] uppl. : Malmö : Gleerup, 2014 - 267 s.
ISBN: 9789140688125 LIBRIS-ID: 16621380
Övrigt
Vetenskapliga artiklar kan tillkomma
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Följande skönlitterära verk läses i valfri upplaga
-
Böcker
Literacy-praktiker i och utanför skolan
1. uppl. : Malmö : Gleerup, 2013 - 136 s.
ISBN: 9789140684455 LIBRIS-ID: 14735486
Från fabler till manga : litteraturhistoriska och didaktiska perspektiv på barn- och ungdomslitteratur
1. uppl. : Malmö : Gleerups, 2010 - 422 s.
ISBN: 9789140652041 LIBRIS-ID: 11939073
Från fabler till manga. : 1 Litteraturhistoriska och didaktiska perspektiv på barnlitteratur
1. uppl. : Malmö : Gleerups utbildning, 2015 - 398 s.
ISBN: 9789140689443 LIBRIS-ID: 18065841
Dysthe, Olga, Hertzberg, FrØjdis, LØkensgard Hoel, Torlaug, 2011: Skriva för att lära. Lund: Studentlitteratur.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Snick och snack : en praktisk bok om muntligt berättande
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2005 - 192 s.
ISBN: 91-47-05283-X LIBRIS-ID: 9964264
Läskulturer : lärare, elever och litteraturläsning i grundskolans mellanår
Malmö : Lärarutbildningen, Malmö högskola, 2007 - 398, [10] s.
ISBN: 978-91-976537-1-8 LIBRIS-ID: 10339143
URL: Fulltext
Garme, Birgitta. 2010: Elever skriver. Lund: Studentlitteratur.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Skönlitteratur för barn och unga : historik, genrer, termer, analyser
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 248 s.
ISBN: 9789144086767 LIBRIS-ID: 17286095
Westlund, Barbro, 2015: Aktiv läskraft. Att undervisa i lässtrategier för förståelse. Stockholm: Natur & Kultur.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Kompendier
Sjödoff, Inga-Liese, Grammatik för språkstudenter vid Mälardalens högskola
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Andersson, Maria. 2008: Borta bra men hemma bäst? Elsa Beskows och Atrid Lindgrens idyller. I Barnanalyser. Red. Andersson, Maria; Druker, Elina. Lund: Studentlitteratur.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Webbadresser
Skolverket, 2011: Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
URL: www.skolverket.se
Referenslitteratur
Vägar till läsförståelse : texten, läsaren och samtalet
1. uppl. : Stockholm : Natur & kultur, 2008 - 140 s.
ISBN: 9789127722996 LIBRIS-ID: 10602370
Svenska skrivregler
3., [utök.] utg. : Stockholm : Liber, 2008 - 263, [1] s.
ISBN: 9789147084609 LIBRIS-ID: 10935499
Konsten att tala och skriva
5., [omarb.] uppl. : Malmö : Gleerup, 2014 - 267 s.
ISBN: 9789140688125 LIBRIS-ID: 16621380
Övrigt
Vetenskapliga artiklar kan tillkomma
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska tillägna sig teoretiska, didaktiska och metodiska perspektiv på barns och ungdomars språkutveckling med fokus på läs- och skrivstrategier. Som en grund för arbetet med såväl en- som flerspråkiga barns språkliga utveckling och medvetenhet syftar kursen också till att ge kunskap om svenska språkets grammatiska och fonologiska struktur. Kursen syftar dessutom till att studenten ska tillägna sig kunskap om barn- och ungdomslitteraturens historiska utveckling samt litteraturstudiets och litteraturdidaktikens grunder.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. redogöra för huvuddragen i svenska språkets grammatiska och fonologiska struktur
2. redogöra för grundläggande teorier om läs- och skrivinlärning
3. redogöra för och diskutera teorier om och metoder för barns och ungdomars läs- och skrivutveckling
4. redogöra för och jämföra teorier om och metoder för hur en- och flerspråkiga barns och ungdomars språkutveckling kan främjas
5. beskriva och tillämpa olika genrer i tal och skrift
6. redogöra för huvudlinjerna i barn- och ungdomslitteraturens historiska utveckling
7. analysera och tolka litterära texter med hjälp av litteraturvetenskaplig terminologi
8. utifrån litteraturdidaktisk teori diskutera hur skönlitterära texter kommunicerar och kan användas i det praktiskt pedagogiska arbetet
9. redogöra för aktuella styrdokument och kunna relatera dessa till praktiskt pedagogiskt arbete
Innehåll
- Svenska språkets grammatiska och fonologiska struktur
- Teorier om och metoder för läs- och skrivutveckling
- Läs- och skrivutveckling i praktiskt pedagogiskt arbete
- Estetiska lärprocesser
- Muntlig och skriftlig framställning
- Responsgivning
- Barn- och ungdomslitteraturens historia och genrer
- Exempel på barn- och ungdomslitteratur från olika tider och olika delar av världen
- Språkvetenskapens och litteraturvetenskapens teorier, begrepp och metoder i urval
- Språkdidaktiska och litteraturdidaktiska teorier, begrepp och metoder i urval
- Aktuell kursplan för grundskolan
Undervisning
Föreläsningar, seminarier och fältstudier.
Särskild behörighet
Student vid Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6 med aktuell programregistrering innevarande termin.
Examination
TEN1, salstentamen, 3 hp, skriftlig individuell tentamen rörande språkets struktur, avseende lärandemål 1, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
HEM1, hemtentamen, 3,5 hp, skriftlig individuell tentamen rörande språk-, läs- och skrivutveckling avseende lärandemål 2, 3, 4 och 9, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
SEM1, seminarium, 1,5 hp, muntlig och praktisk redovisning rörande olika genrer i tal och skrift, avseende lärandemål 5, betyg Underkänd (U), Godkänd (G).
FSR1, fältstudierapport, 2 hp, muntlig och skriftlig redovisning rörande språkutveckling avseende lärandemål 4 och 9, betyg Underkänd (U), Godkänd (G).
INL1, inlämningsuppgift, 5 hp, skriftlig individuell inlämning rörande barn- och ungdomslitteratur och dess didaktiska förutsättning och tillämpningar avseende lärandemål 6- 9, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
För VG på kursen krävs VG på INL1 samt någon av TEN1 eller HEM1.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd