Kursplan - Språk-, skriv- och läsutveckling, fördjupning i svenskämnet för grundlärare 4-6
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
SVA029
Giltig från
Hösttermin 2017
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2016-12-19
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Det hänger på språket : lärande och språkutveckling i grundskolan
Lund : Studentlitteratur, 2006 - 439 s.
ISBN: 91-44-03917-4 LIBRIS-ID: 10113133
Skrivandets makt : om det demokratiska skrivandet i skolans svenskämne
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2009 - 196 s.
ISBN: 978-91-47-01562-7 LIBRIS-ID: 11336371
Stärk språket, stärk lärandet : språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet
3. uppl. : Stockholm : Hallgren & Fallgren, 2013 - 226 s. ; 24 cm
ISBN: 9789173828666 LIBRIS-ID: 13881632
Greppa språket : ämnesdidaktiska perspektiv på flerspråkighet
Stockholm : Skolverket, 2011 - 147 s.
ISBN: 978-91-86529-39-0 LIBRIS-ID: 12186430
URL: Länk
Koncentrerad nusvensk formlära och syntax. : Övningar med facit
Lund : Studentlitteratur, 1998 - 128 s.
ISBN: 91-44-00633-0 LIBRIS-ID: 7274771
Aktiv läskraft : att undervisa i lässtrategier för förståelse : mellanstadiet
1. uppl. : Stockholm : Natur & kultur, 2015 - 280 s.
ISBN: 9789127135987 LIBRIS-ID: 15989592
Artiklar
"Om tidig läsutveckling i det mångspråkiga samhället". I: Svenska som andraspråk - i forskning, undervisning och samhälle. Andra upplagan
Red. Hyltenstam, K. & Lindberg, I. Lund: Studentlitteratur. S. 661684, 2013
"Multimodalt meningsskapande i klassrummet". I: Flerspråkighet, litteracitet och multimodalitet
Red. Wedin, Å & Hedman, C. Lund: Studentlitteratur, 2013. s. 169188, 2013
Literacy and equality in the classroom. I: Simpson, A. (red.), Proceedings of the National Conference on Future Directions in Literacy
Sydney: University of Sydney. S. 188203, 2006
URL: http://www.readingtolearn.com.au/images/pdf/Literacy_and_equality.pdf
Skrivpedagogik i praktiken: Textkedjor, textsamtal och texttypologier i tre svensklärares klassrum
I: Språk & stil, (NF 20), 105131, 2010
Webbadresser
Referenslitteratur
Läsförståelse i teori och praktik
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 263 s.
ISBN: 978-91-44-05129-1 LIBRIS-ID: 11166804
URL: Omslagsbild
Skriva och samtala : lärande genom responsgrupper
Lund : Studentlitteratur, 2001 - 278 s.
ISBN: 91-44-01673-5 ; 399:00 LIBRIS-ID: 8353033
"Läromedelstexter i ett andraspråksperspektiv - möjligheter och begränsningar.". I: Symposium 2000. Ett andraspråkperspektiv på lärande.
Red. Nauclér, K. Stockholm: Nationellt Centrum, HLS Förlag. s. 108128, 2000
URL: http://www.andrasprak.su.se/polopoly_fs/1.83991.1333706066!/menu/standard/file/2000_6_Liberg.pdf
"Barns språkliga socialisation före skolstarten". I: Svenska som andraspråk - i forskning, undervisning och samhälle
Red. Hyltenstam, K. & Lindberg, I. Lund: Studentlitteratur . S. 459480, 2013
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att tillägna sig fördjupade kunskaper om språk-, skriv- och läsutveckling samt ge kunskap om olika perspektiv på språklig variation. Kursen syftar dessutom till att studenten utvecklar redskap för att dokumentera, analysera och bedöma elevers språkutveckling.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. kritiskt granska och värdera teorier om och metoder för språkutvecklande läs- och skrivmiljöer för barn och ungdomar med olika förutsättningar och behov
2. redogöra för barns och ungdomars tal- och skriftspråksutveckling i ett första- och andraspråksperspektiv
3. tillämpa teorier och modeller som främjar språk-, skriv- och läsutveckling hos barn och ungdomar med olika förutsättningar och behov
4. dokumentera, analysera och bedöma elevers språk-, skriv- och läsutveckling
5. redogöra för regionala och sociala skillnader i talad svenska, de nationella minoritetsspråken samt några skillnader och likheter mellan de nordiska språken
6. diskutera betydelsen av språklig variation i skola och samhälle
7. tillämpa estetiska uttrycksformer som ett språkutvecklande arbetssätt
Innehåll
- Språkutvecklande läs- och skrivmiljöer för barn och ungdomar med olika förutsättningar och behov
- Teoretiska och didaktiska aspekter på barns och ungdomars tal- och skriftspråksutveckling i ett första- och andraspråksperspektiv
- Identifiera normal och försenad läs- och skrivutveckling
- Kommunikativa uttrycksformer och IKT för att främja barns och ungdomars språkutveckling
- Dokumentation, analys och bedömning av elevers språk-, skriv- och läsutveckling
- Svenska språkets grammatiska struktur
- Regional och social variation i talad svenska
- De nationella minoritetsspråken
- De nordiska språken
- Estetiska lärprocesser
Undervisning
Föreläsningar, seminarier och fältstudier.
Särskild behörighet
150 hp från Grundlärarprogrammet 4-6 vari ingår 45 hp utbildningsvetenskaplig kärna, 15 hp verksamhetsförlagd utbildning samt 90 hp ämnesstudier varav 15 hp svenska för grundlärare.
Examination
TEN1, tentamen, 4 hp, skriftlig individuell tentamen rörande språkutvecklande läs- och skrivmiljöer, avseende lärandemål 1-3 och 7, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
TEN2, tentamen, 2 hp, skriftlig individuell tentamen rörande språkets form och funktion, avseende lärandemål 5 och 6, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
FSR1, fältstudierapport, 1,5 hp, muntlig och skriftlig redovisning rörande analys och bedömning, avseende lärandemål 3 och 4, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
För VG på kursen krävs VG på TEN1.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd