Kursplan - Naturvetenskap och teknik - grundlärare F-3
Omfattning
15 hp
Kurskod
OAU158
Giltig från
Hösttermin 2017
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2014-06-17
Reviderad
2016-12-19
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Naturvetenskapens bärande idéer - för lärare F-6
Gleerups, 2013 - s.
ISBN: 9789140682222 LIBRIS-ID: 14554464
Teknikdidaktik
Stockholm : Norstedt, 2011 - 224 s.
ISBN: 978-91-1-302843-9 (inb.) LIBRIS-ID: 12130704
Barn och naturvetenskap : upptäcka, utforska, lära
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2008 - 178 s.
ISBN: 9789147084227 LIBRIS-ID: 10913410
URL: Omslagsbild
Den kupade handen : historien om människan och tekniken
2., utök. uppl. : Stockholm : Carlsson, 2006 - 362 s.
ISBN: 91-7331-015-8 (inb.) LIBRIS-ID: 10167971
Bedömning i NO : grundskolans tidiga år
1. uppl. : Malmö : Gleerups, 2013 - 170 s.
ISBN: 9789140682185 LIBRIS-ID: 13960055
Vägar till naturvetenskapens värld : ämneskunskaper i didaktisk belysning
2. [dvs 1.] uppl. : Stockholm : Liber, 2010 - 224 s.
ISBN: 9789147099245 LIBRIS-ID: 11783056
Undervisa i teknik : för lärare F-6
Lund : Gleerups Utbildning AB, 2015 - 167 s.
ISBN: 9789140691668 LIBRIS-ID: 18068301
Att förstå skolans naturvetenskap : forskningsresultat och nya idéer
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 392 s.
ISBN: 9789144052335 LIBRIS-ID: 10953939
Boken om biologi
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2014 - 171 s.
ISBN: 9789147110650 LIBRIS-ID: 16004632
Att lära in ute för hållbar utveckling
Outdoor Teaching Förlag, 2015 - 335 s.
ISBN: 9789197960083 LIBRIS-ID: 17857901
Kompendier
Kompendier i PDF format kommer att läggas ut på blackboard.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Artiklar
Principles and big ideas of science education. Association for science Education College Lane
The association for science education, 2010
Teknik i de tidiga skolåren - om vad det innebär att kunna konstruera en länkmekanism
NorDiNa 11(1), 2015
Webbadresser
Kemiskafferiet. Avd. för naturvetenskap, Lärarhögskolan i Stockholm
Stockholms universitet, 2010
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
Stockholm : Skolverket, 2011 - 279 s.
ISBN: 978-91-38-32541-4 LIBRIS-ID: 12163488
URL: Fritt tillgänglig
Hållbar utveckling i praktiken
Myndigheten för skolutveckling, 2004
Referenslitteratur
Att dirigera undervisningen i naturvetenskapliga ämnen : redskap för en didaktisk analys
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2010 - 124 s.
ISBN: 978-91-47-09403-5 LIBRIS-ID: 11830081
Naturvetenskap och naturorienterande ämnen i grundskolan : en ämnesdidaktisk vägledning
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2009 - 288 s.
ISBN: 978-91-47-05333-9 LIBRIS-ID: 11205271
Att lära teknik ute : [F-9
2. [rev.] uppl. : Vimmerby : Outdoor Teaching, 2011 - 138 s.
ISBN: 978-91-979600-0-7 LIBRIS-ID: 12309385
Att lära in ute året runt
Nynäshamn : Naturskoleföreningen, 2007 - 313 s
ISBN: 9789197703628 LIBRIS-ID: 10902614
Fysik i vardagen : 257 vardagsmysterier avslöjade över en kopp kaffe
Lund : Studentlitteratur, 2005 - 369 s.
ISBN: 91-44-03945-X LIBRIS-ID: 9864449
Lärande i handling : en pragmatisk didaktik
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 259 s.
ISBN: 9789144088785 LIBRIS-ID: 17205207
Att undervisa för utveckling : en pedagogisk resurs för global medvetenhet
Lund : Studentlitteratur, 1997 - 337 s.
ISBN: 91-44-00256-4 ; 410:00 LIBRIS-ID: 8352568
Övrigt
Utdelat material tillkommer
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Syfte
Kursen syftar till att utveckla studenternas ämnes- och ämnesdidaktiska kunskaper i naturvetenskap och teknik för att undervisa elever i förskoleklass och årskurs 1-3. Genom ett tematiskt arbetssätt, förankrat i lärandeaktiviteter kopplat till olika lärandemiljöer, ska naturvetenskapliga begrepp och teknik belysas och tillämpas i olika sammanhang, såväl lokalt som globalt. Vidare syftar kursen till att utveckla studenternas förhållningssätt till naturvetenskap och teknik så att deras möjlighet att stimulera de kommande elevernas intresse för naturvetenskap, miljö, hållbar utveckling och teknik stärks.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
- visa kunskaper om grundläggande begrepp och arbetssätt inom naturvetenskap och teknik samt kunna beskriva och använda dessa i olika sammanhang
- visa hur naturvetenskapens upptäckter påverkat vår kultur och världsbild, redogöra för teknikens särart som mänsklig aktivitet och som kunskapsområde samt visa kunskap om hur dagens samhälle påverkar natur, människa och miljö
- stimulera och hjälpa elever att upptäcka och beskriva naturvetenskap och teknik i sin vardag genom att bland annat använda närmiljön som lärandemiljö
- visa hur lärande inom naturvetenskap och teknik kan göras lustfyllt för elever med utgångspunkt i estetiska lärprocesser
- praktiskt skapa och konstruera modeller/produkter i ett uttalat pedagogiskt syfte
- diskutera och reflektera över genusaspekter och globala perspektiv kopplade till teknik och tekniska system samt naturvetenskap
- utifrån nationella och lokala styrdokument för naturvetenskap och teknik samt ämnesdidaktisk forskning göra medvetna didaktiska val utifrån hållbar utveckling
- diskutera och reflektera över sin yrkesroll och ämneskompetens med tanke på hur man kan ta vara på elevers erfarenheter av teknik och naturvetenskapliga fenomen samt på barns olika språkliga och kulturella bakgrund
Innehåll
- Utvecklingen av naturvetenskapen och tekniken i ett historiskt perspektiv men också vara framåtblickande för en mer hållbar samhällsutveckling
- Olika arbetsområden, exempelvis året runt i naturen, kropp och hälsa, material och ämnen i vår omgivning, tekniska föremål och system samt kraft och rörelse, studeras med naturvetenskapliga och tekniska aspekter utgående från vardagsföreteelser
- Centrala begrepp och teorier, såsom kretslopp och evolution, inom naturvetenskap och teknik med utgångspunkt i aktuella styrdokument för relevanta åldersgrupper. Kursen behandlar även begrepps- och kunskapsbildning samt ämnesdidaktisk forskning
- Kursen skall ge träning i ett observerande, undersökande och experimentellt samt ett problemlösande och vetenskapligt arbetssätt
- I kursen ingår att planera, förbereda och kommunicera praktiska moment i samband med fältstudier och att använda IT i presentationer och framförande i kursens olika moment
- Närområdet som klassrum och samarbete med det omgivande samhället löper som en röd tråd genom hela kursen
- Kursen ska erbjuda möjligheter att använda naturvetenskapliga- och teknik kunskaper i samhälleliga och globala värderande diskussioner om exempelvis miljöfrågor, ömsesidigt beroende av naturresurser, världshandel, globaliseringens konsekvenser och livskvalitét
Undervisning
Undervisningen är uppdelad i ett teorispår som innehåller föreläsningar, seminarier, litteraturstudier, exkursioner, laborationer, konstruktionsövningar, samt ett projektspår som innehåller eget projektarbetet med fältstudier på partnerskolan och studiebesök.
Undervisningen bygger på att studenten deltar aktivt i de olika momenten.
Särskild behörighet
60 hp från Grundlärarprogrammet F-3 vari ingår 22,5 hp utbildningsvetenskaplig kärna samt 22,5 hp ämnesstudier vari ingår estetiska läroprocesser 7,5 hp.
Examination
Tentamen (TEN1), 3 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Laboration (LAB1), 3 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Seminarium (SEM1), 3 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Projekt (PRO1), 6 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
För VG på kursen krävs VG på TEN1 och PRO1
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd