Kursplan - Matematikutvecklande miljöer
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
MAA015
Giltig från
Hösttermin 2017
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2015-12-10
Reviderad
2016-12-19
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Läroplan för förskolan Lpfö 98
[Ny, rev. utg.] : Stockholm : Skolverket, 2010 - 16 s.
ISBN: 978-91-38-32538-4 LIBRIS-ID: 12015180
Problemlösning som utgångspunkt : matematikundervisning i förskoleklass
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2016 - 112 s.
ISBN: 9789147117154 LIBRIS-ID: 18708725
Matematikdidaktik i förskolan : att utveckla lekfulla, matematiska barn
1. uppl. : Malmö : Gleerups, 2016 - 156 s.
ISBN: 9789140691316 LIBRIS-ID: 19468435
De yngsta barnens matematik
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2015 - 192 s.
ISBN: 9789147111664 LIBRIS-ID: 17759784
Artiklar
Toddlers as mathematicians
Australian Journal of Early Childhood, 2012
Preschool educators´Sustained Professional Development in Young Children´s Mathematics Learning
Mathematics Teacher Education and Development, 2007
Motivational Qualities of Mathematical Experiences For Turkish Preservice Kindergarten Teachers
International Journal of Environmental & Science Education, 2008
A Professional Development Program to Improve Math Skills among Preschool Children in Head Start
Early Childhood Educ Journal, 2012
Webadresser
Referenslitteratur
Små barns matematik : erfarenheter från ett pilotprojekt med barn 1 - 5 år och deras lärare
1. uppl. : Göteborg : NCM, Göteborgs universitet, 2006 - 190 s.
ISBN: 91-85143-04-9 LIBRIS-ID: 10074978
Att undervisa barn i förskolan
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2013 - 117 s.
ISBN: 9789147111329 LIBRIS-ID: 14225731
Hur blir man matematisk? : att skapa nya relationer till matematik och genus i arbetet med yngre barn
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2011 - 126 s.
ISBN: 978-91-47-09324-3 LIBRIS-ID: 12281215
Matematik för alla : aktiv matematik från förskoleundervisning till förskoleklass
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 116 s.
ISBN: 9789144085272 LIBRIS-ID: 14719074
Hur många plommon ryms i Majas mage? : matematikundervisning i förskolan
Stockholm : Lärarförbundets förlag, 2012 - 143 s.
ISBN: 978-91-979023-6-6 (korr.) LIBRIS-ID: 12683380
Lekfull matematik i förskolan
Stockholm : Lärarförbundet, 2013 - 166 s.
ISBN: 9789198084948 LIBRIS-ID: 14701270
Skapande förskola : matematik
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 88 s.
ISBN: 978-91-44-08929-4 LIBRIS-ID: 13563855
Små barns matematik : undervisning & lärande
2 rev. uppl. : Göteborg : NCM, Göteborgs universitet, 2016 - 169 s.
ISBN: 9789185143290 LIBRIS-ID: 19660988
-
Böcker
Matematik i förskola och förskoleklass : den mentala talraden som didaktiskt verktyg
Uppsala : Kunskapsföretaget, 2013 - 148 s.
ISBN: 9189040805 LIBRIS-ID: 14075074
Förskolans matematik
1. uppl. : Göteborg : Nationellt centrum för matematikutbildning (NCM), Göteborgs universitet, 2013 - 84 s.
ISBN: 978-91-85143-23-8 LIBRIS-ID: 14732544
Vad räknas i förskolan? : matematik 3-5 år
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 132 s.
ISBN: 9789144084886 LIBRIS-ID: 14289085
Läroplan för förskolan Lpfö 98
[Ny, rev. utg.] : Stockholm : Skolverket, 2010 - 16 s.
ISBN: 978-91-38-32538-4 LIBRIS-ID: 12015180
Artiklar
Toddlers as mathematicians
Australian Journal of Early Childhood, 2012
Preschool educators´Sustained Professional Development in Young Children´s Mathematics Learning
Mathematics Teacher Education and Development, 2007
Motivational Qualities of Mathematical Experiences For Turkish Preservice Kindergarten Teachers
International Journal of Environmental & Science Education, 2008
A Professional Development Program to Improve Math Skills among Preschool Children in Head Start
Early Childhood Educ Journal, 2012
Referenslitteratur
Små barns matematik : erfarenheter från ett pilotprojekt med barn 1 - 5 år och deras lärare
1. uppl. : Göteborg : NCM, Göteborgs universitet, 2006 - 190 s.
ISBN: 91-85143-04-9 LIBRIS-ID: 10074978
Att undervisa barn i förskolan
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2013 - 117 s.
ISBN: 9789147111329 LIBRIS-ID: 14225731
Hur blir man matematisk? : att skapa nya relationer till matematik och genus i arbetet med yngre barn
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2011 - 126 s.
ISBN: 978-91-47-09324-3 LIBRIS-ID: 12281215
Matematik för alla : aktiv matematik från förskoleundervisning till förskoleklass
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 116 s.
ISBN: 9789144085272 LIBRIS-ID: 14719074
Hur många plommon ryms i Majas mage? : matematikundervisning i förskolan
Stockholm : Lärarförbundets förlag, 2012 - 143 s.
ISBN: 978-91-979023-6-6 (korr.) LIBRIS-ID: 12683380
Lekfull matematik i förskolan
Stockholm : Lärarförbundet, 2013 - 166 s.
ISBN: 9789198084948 LIBRIS-ID: 14701270
Skapande förskola : matematik
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 88 s.
ISBN: 978-91-44-08929-4 LIBRIS-ID: 13563855
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska utveckla fördjupad kunskap i att analysera barns lärande i matematik och utveckla en medvetenhet om miljöns och språkets betydelse för barns matematiska utveckling. Kursen syftar vidare till att studenten ska utveckla färdigheter i att planera, genomföra och utvärdera relevanta aktiviteter och gynnsamma lärmiljöer för förskolebarn utifrån ett vetenskapligt förhållningssätt.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. reflektera kring samspelet mellan barn och omgivning för barns
matematikutveckling
2. reflektera kring matematikdidaktiska frågeställningar i relation till
förskoleverksamheten
3. definiera barns kunnande i matematik och utifrån detta planera, genomföra och utvärdera aktiviteter och lärmiljöer som främjar alla barns intresse och lärande i matematik
4. definiera barnens närmiljö för att skapa meningsfulla problemsituationer som
främjar barnens utveckling av matematiskt tänkande
5. visa fördjupat och tillämpat vetenskapligt kritiskt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning
Innehåll
- Studera förskoleverksamheten som miljö för barns utveckling av matematiska tänkande
- Iaktta och dokumentera barns matematiska utveckling och tänkande samt dess relation till
matematik, språk, lek och estetiska uttrycksformer
- Planera, genomföra och reflektera kring matematiska aktiviteter och
matematikutvecklande lärmiljöer
Undervisning
Föreläsningar, övningar, laborationer, seminarier, studiegrupparbete, individuellt arbete och fältstudie.
Särskild behörighet
90 hp från Förskollärarprogrammet vari ingår 30 hp utbildningsvetenskaplig kärna, 7,5 hp verksamhetsförlagd utbildning och 52,5 hp förskolepedagogik varav 7,5 hp matematik.
Examination
TEN2, salstentamen, 2 hp, individuell skriftlig tentamen avseende lärandemål 1-2, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
FSR1, fältstudierapport, 1,5 hp, fältstudierapport rörande matematiken i vardagen avseende lärandemål 1-4, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM2, seminarium, 1 hp, aktivt deltagande i seminarium avseende lärandemål 1-2, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
OBN1, obligatorisk närvaro, 0,5 hp, aktivt deltagande på undervisningspass avseende lärandemål 3, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
OVN1, övning, 0,5 hp, aktivt deltagande på undervisningspass avseende lärandemål 4, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
INL2, inlämningsuppgift, 2 hp, skriftlig inlämningsuppgift avseende lärandemål 1-5, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
För VG på kursen krävs VG på TEN2 och INL2.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd