Kursplan - Förskolans organisation, uppdrag och innehåll
Omfattning
15 hp
Kurskod
OAU214
Giltig från
Hösttermin 2017
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2016-12-19
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Litteratur som finns tillgängligt att ladda ner behöver inte köpas.
Lärande för hållbar utveckling - är det någonting för förskolan, eller? : rapport om OMEP:s projekt Lärande för hållbar utveckling i praktiken
[Stockholm] : Svenska OMEP, [2012] - 38 s.
ISBN: 978-91-633-8207-9 LIBRIS-ID: 13426729
Tio år efter förskolereformen : nationell utvärdering av förskolan
Stockholm : Skolverket, 2008 - 125 s.
Skriva för att lära : skrivande i högre utbildning
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 223 s.
ISBN: 978-91-44-06916-6 LIBRIS-ID: 12165157
Förskolans århundrade : pedagogiska nyckeltexter om förskolans framväxt och idéarv
1. uppl. : Malmö : Gleerups Utbildning, 2016 - 296 s.
ISBN: 978-91-40-68846-0 LIBRIS-ID: 19466394
Läroplansteori och didaktik
Andra upplagan : Malmö : Gleerup Utbildning AB, 2016 - 213 sidor
ISBN: 978-91-40-69476-8 LIBRIS-ID: 19667115
Läroplan för förskolan Lpfö 98
[Ny, rev. uppl.] : Stockholm : Skolverket, 2016 - 16 s.
ISBN: 9789138326909 LIBRIS-ID: 19509152
URL: Länk
Utbildningsvetenskap för förskolan
Andra utgåvan : Stockholm : Natur & kultur, [2017] - 331 sidor
ISBN: 978-91-27-81876-7 LIBRIS-ID: 19873465
Övrigt
Kortare texter som lärare tillhandahåller eller enligt lärares anvisningar tillkommer.
-
Böcker
Litteratur som finns tillgängligt att ladda ner behöver inte köpas.
Lärande för hållbar utveckling - är det någonting för förskolan, eller? : rapport om OMEP:s projekt Lärande för hållbar utveckling i praktiken
[Stockholm] : Svenska OMEP, [2012] - 38 s.
ISBN: 978-91-633-8207-9 LIBRIS-ID: 13426729
Tio år efter förskolereformen : nationell utvärdering av förskolan
Stockholm : Skolverket, 2008 - 125 s.
Skriva för att lära : skrivande i högre utbildning
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 223 s.
ISBN: 978-91-44-06916-6 LIBRIS-ID: 12165157
Förskolans århundrade : pedagogiska nyckeltexter om förskolans framväxt och idéarv
1. uppl. : Malmö : Gleerups Utbildning, 2016 - 296 s.
ISBN: 978-91-40-68846-0 LIBRIS-ID: 19466394
Läroplansteori och didaktik
Andra upplagan : Malmö : Gleerup Utbildning AB, 2016 - 213 sidor
ISBN: 978-91-40-69476-8 LIBRIS-ID: 19667115
Läroplan för förskolan Lpfö 98
[Ny, rev. uppl.] : Stockholm : Skolverket, 2016 - 16 s.
ISBN: 9789138326909 LIBRIS-ID: 19509152
URL: Länk
Utbildningsvetenskap för förskolan
Andra utgåvan : Stockholm : Natur & kultur, [2017] - 331 sidor
ISBN: 978-91-27-81876-7 LIBRIS-ID: 19873465
Övrigt
Kortare texter som lärare tillhandahåller eller enligt lärares anvisningar tillkommer.
-
Böcker
Litteratur som finns tillgängligt att ladda ner behöver inte köpas.
Lärande för hållbar utveckling - är det någonting för förskolan, eller? : rapport om OMEP:s projekt Lärande för hållbar utveckling i praktiken
[Stockholm] : Svenska OMEP, [2012] - 38 s.
ISBN: 978-91-633-8207-9 LIBRIS-ID: 13426729
Utbildningsvetenskap för förskolan
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2010 - 278 s.
ISBN: 978-91-27-12111-9 (inb.) LIBRIS-ID: 11810900
Tio år efter förskolereformen : nationell utvärdering av förskolan
Stockholm : Skolverket, 2008 - 125 s.
Skriva för att lära : skrivande i högre utbildning
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 223 s.
ISBN: 978-91-44-06916-6 LIBRIS-ID: 12165157
Förskolans århundrade : pedagogiska nyckeltexter om förskolans framväxt och idéarv
1. uppl. : Malmö : Gleerups Utbildning, 2016 - 296 s.
ISBN: 978-91-40-68846-0 LIBRIS-ID: 19466394
Läroplansteori och didaktik
Andra upplagan : Malmö : Gleerup Utbildning AB, 2016 - 213 sidor
ISBN: 978-91-40-69476-8 LIBRIS-ID: 19667115
Läroplan för förskolan Lpfö 98
[Ny, rev. uppl.] : Stockholm : Skolverket, 2016 - 16 s.
ISBN: 9789138326909 LIBRIS-ID: 19509152
URL: Länk
Övrigt
Kortare texter som lärare tillhandahåller eller enligt lärares anvisningar tillkommer.
Syfte
Kursen syftar till att ge den studerande möjlighet att tillägna sig en överblick om förskolans framväxt, dess uppdrag, organisation och styrning i ett professionsperspektiv. Dessutom ska den studerande tillägna sig kunskap om läroplansteoretiska och didaktiska perspektiv. Kursen syftar också till att den studerande utvecklar grundläggande kunskaper i akademiskt skrivande samt ett utbildningsvetenskapligt förhållningssätt.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. beskriva förskolans framväxt, dess uppdrag, organisation och styrning
2. redogöra för förskolans och förskollärarprofessionens uppdrag i relation till styrdokument och förordningstexter
3. redogöra för och kritiskt granska relationen mellan demokrati och förskolans praktik
4. analysera förskolans dokument och praktik ur läroplansteoretiska och didaktiska perspektiv
5. planera och analysera aktiviteter för hållbar utveckling
6. undersöka och diskutera den egna övningsförskolan och dess verksamhet utifrån mångfalds - och genusperspektiv
7. granska och diskutera den egna fältförskolan och dess verksamhet utifrån ett flerspråkighetsperspektiv
8. visa grundläggande vetenskapligt kritiskt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning
Innehåll
- Förskolas uppdrag, organisation och styrning i ett historiskt och nutida perspektiv
- Förskollärarprofessionens framväxt och utveckling
- Utbildningsfilosofi, läroplansteori och didaktik
- Förskolans styrdokument ur läroplansteoretiska och didaktiska perspektiv
- Förskolans styrdokument utifrån demokrati-, mångfalds- och genusfrågor
- Innebörder av planerade aktiviteter om hållbar utveckling
- Akademiskt skrivande
Undervisning
Föreläsningar, seminarier och fältstudier.
Särskild behörighet
Student vid Förskollärarprogrammet med aktuell programregistrering innevarande termin.
Examination
INL1, inlämningsuppgift, 4,5 hp, individuell skriftlig uppgift avseende lärandemål 1-3 och 8, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
INL2, inlämningsuppgift, 4,5 hp, individuell skriftlig uppgift avseende lärandemål 3, 6 och 8, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
SEM1, seminarium, 1,5 hp, aktivt deltagande i seminarium avseende lärandemål 2, 4-5 och 8, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM2, seminarium, 1,5 hp, aktivt deltagande i seminarium avseende lärandemål 1, 3-5 och 7-8, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
FSR1, fältstudierapport, 3 hp, muntligt och skriftligt redovisad fältstudie avseende lärandemål 2, 6 och 7-8, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
För VG på kursen krävs VG på INL1 och INL2.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd