Kursplan - Att uppfatta omvärlden, naturvetenskapliga och tekniska perspektiv
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
OAU211
Giltig från
Hösttermin 2017
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2016-12-19
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Teknikdidaktik i förskolan
2. uppl. : Stockholm : Studentlitteratur, cop. 2013 - 160 s.
ISBN: 9789144095837 LIBRIS-ID: 14704974
Leka och lära naturvetenskap och teknik ute : förskola och förskoleklass
Vimmerby : Outdoor Teaching, 2014 - 352 s.
ISBN: 9789197960069 LIBRIS-ID: 16621275
Barn och naturvetenskap : upptäcka, utforska, lära i förskola och skola
2. [rev.] uppl. : Stockholm : Liber, 2014 - 200 s.
ISBN: 9789147114078 LIBRIS-ID: 16435669
Naturvetenskapens bärande idéer : för förskollärare
Malmö : Gleerup, 2016 - 247 s.
ISBN: 9789140694928 LIBRIS-ID: 19646118
Boken om biologi
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2014 - 171 s.
ISBN: 9789147110650 LIBRIS-ID: 16004632
Artiklar
Barns frågor under en naturvetenskaplig aktivitet i förskolan
Nordisk barnehagsforskning, 13 s. Läggs ut på Blackboard, 2010
Emergent technological literacy: what do children bring to school?
International Journal of Technology and Design Education. 10 s. Läggs ut på Blackboard, 2013
Webbadresser
Skolverket Läroplan för förskolan, Lpfö98 (rev.2010)
Skolverket, 2010
Referenslitteratur
Den kupade handen : historien om människan och tekniken
Stockholm : Carlsson, 1991 - 325 s.
ISBN: 91-7798-443-9 (inb.) ; 190:00 LIBRIS-ID: 7666026
Anne-Maries rytmikrecept
Mölndal : Lutfisken, 2009 - 72 s.
ISBN: 978-91-88496-55-3 (korr.) (inb.) LIBRIS-ID: 11573853
Naturvetenskap och miljö i förskola och förskoleklass
Stockholm : Lärarförbundets förlag, 2008 - 143 s.
ISBN: 9789197659871 LIBRIS-ID: 10730505
Bertas experimentbok : spännande kemisagor från draklandet
Stockholm : P&K, 2008 - 48 s.
ISBN: 978-91-85107-19-3 LIBRIS-ID: 12095761
Russinhissen : enkla experiment i fysik och kemi
Järfälla : Hands-on Science Text, 2009 - 157 s.
ISBN: 978-91-978178-0-6 (inb.) LIBRIS-ID: 11681537
Förskolans naturvetenskap i praktiken
1. uppl. : Malmö : Gleerup, 2016 - 160 s.
ISBN: 9789140691088 LIBRIS-ID: 19404552
Boken om fysik och kemi
2. uppl. : Stockholm : Liber, 2015 - 171 s.
ISBN: 978-91-47-11903-5 LIBRIS-ID: 17637210
Övrigt
Kompendium och kopierat material som distribueras under kursens gång
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
-
Böcker
Teknikdidaktik i förskolan
2. uppl. : Stockholm : Studentlitteratur, cop. 2013 - 160 s.
ISBN: 9789144095837 LIBRIS-ID: 14704974
Leka och lära naturvetenskap och teknik ute : förskola och förskoleklass
Vimmerby : Outdoor Teaching, 2014 - 352 s.
ISBN: 9789197960069 LIBRIS-ID: 16621275
Barn och naturvetenskap : upptäcka, utforska, lära i förskola och skola
2. [rev.] uppl. : Stockholm : Liber, 2014 - 200 s.
ISBN: 9789147114078 LIBRIS-ID: 16435669
Artiklar
Barns frågor under en naturvetenskaplig aktivitet i förskolan
Nordisk barnehagsforskning, 13 s. Läggs ut på Blackboard, 2010
Emergent technological literacy: what do children bring to school?
International Journal of Technology and Design Education. 10 s. Läggs ut på Blackboard, 2013
Webbadresser
Skolverket Läroplan för förskolan, Lpfö98 (rev.2010)
Skolverket, 2010
Referenslitteratur
Den kupade handen : historien om människan och tekniken
Stockholm : Carlsson, 1991 - 325 s.
ISBN: 91-7798-443-9 (inb.) ; 190:00 LIBRIS-ID: 7666026
Anne-Maries rytmikrecept
Mölndal : Lutfisken, 2009 - 72 s.
ISBN: 978-91-88496-55-3 (korr.) (inb.) LIBRIS-ID: 11573853
Naturvetenskap och miljö i förskola och förskoleklass
Stockholm : Lärarförbundets förlag, 2008 - 143 s.
ISBN: 9789197659871 LIBRIS-ID: 10730505
Bertas experimentbok : spännande kemisagor från draklandet
Stockholm : P&K, 2008 - 48 s.
ISBN: 978-91-85107-19-3 LIBRIS-ID: 12095761
Russinhissen : enkla experiment i fysik och kemi
Järfälla : Hands-on Science Text, 2009 - 157 s.
ISBN: 978-91-978178-0-6 (inb.) LIBRIS-ID: 11681537
Förskolans naturvetenskap i praktiken
1. uppl. : Malmö : Gleerup, 2016 - 160 s.
ISBN: 9789140691088 LIBRIS-ID: 19404552
Övrigt
Kompendium och kopierat material som distribueras under kursens gång
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att tillägna sig grundläggande kunskaper i naturvetenskap och teknik och att studenten ska kunna förankra och använda dessa kunskaper i lärandeaktiviteter kopplat till olika lärmiljöer. Kursens syftar också till att studenten ska utveckla förmåga att kritiskt granska sitt förhållningssätt till naturvetenskap och teknik. Vidare ska den studerande utveckla förmågan att tillsammans med barnen upptäcka naturvetenskapliga fenomen och tekniska lösningar i sin vardagsmiljö. Kursen ska också synliggöra lärmiljöns betydelse i naturvetenskap och teknik för barns lärande.
Lärandemål
Efter fullgjord kurs ska studenten kunna
1. visa kunskap om sådant naturvetenskapligt och tekniskt ämnesinnehåll, inkluderande ett ekologiskt perspektiv på hållbar utveckling, som är relevant utifrån förskolans läroplan
2. använda närmiljön som lärmiljö i syfte att synliggöra och undersöka natur och teknik tillsammans med barn
3. beskriva och reflektera över hur man utifrån olika styrdokument gör medvetna didaktiska val inom naturvetenskap och teknik i sin yrkesutövning samt hur estetiska lärprocesser kan användas för att stärka barns lärande i naturvetenskap och teknik
4. genomföra och analysera övningar och experiment kring natur och teknik där även leken som redskap blir synlig
5. redogöra för och ge exempel på hur förskolläraren kan ta till vara barns nyfikenhet, vara medupptäckare och möjliggöra för barn att uppleva och utforska naturvetenskapliga fenomen och tekniska lösningar i sin vardag
6. visa utvecklat vetenskapligt kritiskt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning
Innehåll
- Naturliga kretslopp och ekologiska samband samt växter och djur i närmiljön
- Akustiska och optiska fenomen samt mekanik
- Materians fysikaliska egenskaper
- Ämnens egenskaper och kemiska processer
- Ekologiskt perspektiv på hållbar utveckling
- Vardagliga tekniska föremål och system, materialegenskaper, konstruktion och byggande
- Pedagogiska lärandemiljöer med fokus på utemiljön
- Ämnesdidaktik och styrdokument
- Estetiska lärprocesser som ett sätt att lära naturvetenskap och teknik
- IKT som verktyg vid presentationer
Undervisning
Föreläsningar, seminarier, exkursioner, laborationer, konstruktionsövningar, studiebesök och fältstudier.
Särskild behörighet
30 hp från Förskollärarprogrammet vari ingår 7,5 hp förskolepedagogik samt 15 hp utbildningsvetenskaplig kärna och 7,5 hp verksamhetsförlagd utbildning.
Examination
LAB1, laboration, 1 hp, laborationer och exkursioner avseende lärandemål 2 och 4, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
FSR1, fältstudierapport, 2 hp, projekt inkluderat med fältstudier, individuell, muntlig och skriftlig redovisning avseende lärandemål 1, 3, 4 och 6, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
SEM1, seminarium, 2 hp, aktivt deltagande i seminarier avseende lärandemål 3 och 5, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
TEN1, salstentamen, 2,5 hp, individuell skriftlig tentamen avseende lärandemål 1, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För VG på kursen krävs VG på FSR1 och TEN1.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd