Kursplan - Utbildningens organisation, uppdrag och innehåll för grundlärare 4-6
Omfattning
15 hp
Kurskod
OAU209
Giltig från
Vårtermin 2018
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2016-12-19
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Education for Change: A Handbook for Teaching and Learning Sustainable Development
Utbildningshistoria : en introduktion
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 430 s.
ISBN: 978-91-44-06897-8 LIBRIS-ID: 12310041
Det ska ni veta! : en introduktion till läroplansteori!
3., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 172 s.
ISBN: 978-91-44-08559-3 LIBRIS-ID: 13615451
Undervisning i teori och praktik : en introduktion i didaktik
6. uppl. : Umeå : Fundo Förlag, 2016 - 93 s.
ISBN: 9789197558488 LIBRIS-ID: 19452034
Magistern : levnadsminnen
Stockholm : Bonnier, 2006 - 279, [2] s.
ISBN: 91-0-010997-5 (inb.) LIBRIS-ID: 10136261
URL: Omslagsbild
Artiklar
Månsson, N; Skolan, barnet och samhällslivet 2014 - Anders Burman (red.): Den reflekterade erfarenheten: John Dewey om demokrati, utbildning. Södertörn Studies in Higher Education.
Global Citizenship Education: Preparing learners for the challenges of the 21st century. UNESCO, 2014.
Referenslitteratur
Allmän förklaring om de mänskliga rättigheterna. FN.
FN:s konvention om barnets rättigheter.
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet. Skolverket, 2011.
Övrigt
Tillkommer ca 150 sidor valbar litteratur.
Syfte
Kursen syftar till att ge den studerande möjlighet att tillägna sig en överblick om skolväsendets historia, dess organisation och förutsättningar samt tillägna sig kunskap om läroplansteoretiska och didaktiska perspektiv. Kursen syftar också till att studenten utvecklar grundläggande kunskaper i akademiskt skrivande samt ett utbildningsvetenskapligt förhållningssätt.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. beskriva och analysera det svenska utbildningsväsendet som politisk organisation ur ett historiskt perspektiv
2. redogöra för och kritiskt granska relationen mellan demokrati och utbildning utifrån styrdokument samt FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna och FN:s barnkonvention
3. undersöka och diskutera den egna övningsskolan och dess verksamhet utifrån mångfalds - och genusperspektiv
4. orientera sig i läroplansteoretiska och didaktiska perspektiv
5. analysera utbildningsväsendets styrdokument ur läroplansteoretiska och didaktiska perspektiv
6. planera och analysera undervisningsaktiviteter för hållbar utveckling i det egna ämnet
7. visa grundläggande vetenskapligt kritiskt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning
Innehåll
- Utbildningsfilosofi
- Den svenska skolans framväxt och organisation
- Läroplansteori och didaktik
- Skolans styrdokument ur läroplansteoretiska och didaktiska perspektiv
- Skolans styrdokument utifrån demokrati- mångfalds- och genusfrågor
- Innebörder av undervisning för hållbar utveckling
- Akademiskt skrivande
Undervisning
Föreläsningar, seminarier och fältstudier.
Särskild behörighet
Student på Grundlärarprogrammet 4-6 med aktuell programregistrering innevarande termin.
Examination
INL1, inlämningsuppgift, 4,5 hp, individuell skriftlig uppgift avseende lärandemål 4, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
INL2, inlämningsuppgift, 4,5 hp, individuell skriftlig uppgift avseende lärandemål 1-2 samt 4-6, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
FSR1, fältstudierapport, 4,5 hp, muntligt och skriftligt projektarbete avseende lärandemål 4-7, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM1, seminarium, 1,5 hp, aktivt deltagande i seminarium avseende lärandemål 3, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
För VG på kursen krävs VG på INL1 och INL2.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd