Kursplan - Bedömning och betygsättning för ämneslärare 7-9
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
OAU205
Giltig från
Hösttermin 2017
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2016-12-19
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Pedagogisk bedömning : att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap
3. uppl. : Stockholm : Liber, 2013 - 270 s.
ISBN: 9789147114580 LIBRIS-ID: 15122328
Bedömning i och av skolan : praktik, principer, politik
2., [utök.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2016 - 357 s.
ISBN: 9789144109749 LIBRIS-ID: 19509842
Bedömning för lärande
2., [oförändr.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 208 s.
ISBN: 9789144101491 LIBRIS-ID: 14978080
Betyg i teori och praktik : : ämnesdidaktiska perspektiv på bedömning i grundskola och gymnasium
2. [rev.] uppl. : Malmö : Gleerup, 2012 - 206 s.
ISBN: 978-91-40-67604-7 LIBRIS-ID: 12750614
Artiklar
Black, Paul & Wiliam, Dylan (2010). Inside the Black Box: Raising Standards through Classroom Assessment, Phi Delta Kappan, 92(1), 81-90.
Black, Paul; Harrison, Christine; Lee, Clare; Marshal, Bethan and Wiliam, Dylan (2004). Working Inside the Black Box: Assessment for Learning in the Classroom. Phi Delta Kappan, 86(1), 8-21.
Webadresser
Kunskapsbedömning : vad, hur och varför? : [kunskapsöversikt]
Stockholm : Skolverket, 2011 - 133 s.
ISBN: 978-91-86529-56-7 LIBRIS-ID: 12442568
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet
Skolverket, 2011
URL: Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet
Planering och genomförande av undervisningen - för grundskolan, grundsärskolan, specialskolan och sameskolan
Skolverket, 2011
Utvecklingssamtalet och den skriftliga individuella utvecklingsplanen
Skolverket, 2013
Referenslitteratur
Det värderande ögat : observation, utvärdering och utveckling i undervisning och handledning
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2005 - 149 s.
ISBN: 91-47-05311-9 (korr.) LIBRIS-ID: 9971972
Skriva för att lära : skrivande i högre utbildning
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 223 s.
ISBN: 978-91-44-06916-6 LIBRIS-ID: 12165157
Referenshantering enligt APA-stilen: Förkortad svensk version
URL: https://www.mdh.se/polopoly_fs/1.24143!/Menu/general/column-content/attachment/APA-STILEN_100128.pdf
God forskningssed.
Vetenskapsrådets rapportserie., 2011
Övrigt
Relevanta rapporter, artiklar och texter beroende av ämnesinriktning och skolstadium tillkommer
-
Böcker
Pedagogisk bedömning : att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap
3. uppl. : Stockholm : Liber, 2013 - 270 s.
ISBN: 9789147114580 LIBRIS-ID: 15122328
Bedömning i och av skolan : praktik, principer, politik
2., [utök.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2016 - 357 s.
ISBN: 9789144109749 LIBRIS-ID: 19509842
Bedömning för lärande
2., [oförändr.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 208 s.
ISBN: 9789144101491 LIBRIS-ID: 14978080
Betyg i teori och praktik : : ämnesdidaktiska perspektiv på bedömning i grundskola och gymnasium
2. [rev.] uppl. : Malmö : Gleerup, 2012 - 206 s.
ISBN: 978-91-40-67604-7 LIBRIS-ID: 12750614
Artiklar
Black, Paul & Wiliam, Dylan (2010). Inside the Black Box: Raising Standards through Classroom Assessment, Phi Delta Kappan, 92(1), 81-90.
Black, Paul; Harrison, Christine; Lee, Clare; Marshal, Bethan and Wiliam, Dylan (2004). Working Inside the Black Box: Assessment for Learning in the Classroom. Phi Delta Kappan, 86(1), 8-21.
Webadresser
Kunskapsbedömning : vad, hur och varför? : [kunskapsöversikt]
Stockholm : Skolverket, 2011 - 133 s.
ISBN: 978-91-86529-56-7 LIBRIS-ID: 12442568
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet
Skolverket, 2011
URL: Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet
Planering och genomförande av undervisningen - för grundskolan, grundsärskolan, specialskolan och sameskolan
Skolverket, 2011
Utvecklingssamtalet och den skriftliga individuella utvecklingsplanen
Skolverket, 2013
Referenslitteratur
Det värderande ögat : observation, utvärdering och utveckling i undervisning och handledning
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2005 - 149 s.
ISBN: 91-47-05311-9 (korr.) LIBRIS-ID: 9971972
Skriva för att lära : skrivande i högre utbildning
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 223 s.
ISBN: 978-91-44-06916-6 LIBRIS-ID: 12165157
Referenshantering enligt APA-stilen: Förkortad svensk version
URL: https://www.mdh.se/polopoly_fs/1.24143!/Menu/general/column-content/attachment/APA-STILEN_100128.pdf
God forskningssed.
Vetenskapsrådets rapportserie., 2011
Övrigt
Relevanta rapporter, artiklar och texter beroende av ämnesinriktning och skolstadium tillkommer
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att utveckla fördjupad kunskap om bedömning och betygssättning av elevers lärande och kunskap i grundskolans senare del, årskurs 7-9.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. beskriva och kritiskt granska historiska och teoretiska perspektiv på bedömning och betygsättning
2. analysera hur läroplaner, kursplaner, bedömningskriterier och nationella prov kan användas för att bedöma elevers lärande och utveckling
3. diskutera giltighet och tillförlitlighet vid bedömning av lärande
4. problematisera bedömnings- och dokumentationspraktiken utifrån, samhälleliga, etiska och internationella aspekter
5. dokumentera elevers kunskap och lärande i ämnet för att skapa ett mångsidigt underlag för bedömning av elevers lärprocess som grund för betygssättning
6. reflektera kring bedömnings- och dokumentationspraktiken utifrån ett flerspråkighetsperspektiv
7. beskriva hur pedagogisk dokumentation och utvecklingssamtal kan användas för att stimulera elevers lärande och utveckling i ämnet
8. uppvisa ett fördjupat och tillämpat vetenskapligt kritiskt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning
Innehåll
- Kunskapssyn, bedömning och betyg i ett historiskt och teoretiskt perspektiv
- Bedömning i relation till nationella styrdokument, bedömningskriterier och kunskapsmätningar
- Pröva olika sätt för formativ och summativ bedömning som underlag för likvärdig betygssättning
- Internationella kunskapsmätningar
- Pedagogisk dokumentation och utvecklingssamtal
Undervisning
Föreläsningar, seminarier och fältstudier.
Särskild behörighet
Minst 180 hp från Ämneslärarprogrammet inriktning grundskolans årskurs 7-9 vari ingår minst 37,5 hp utbildningsvetenskaplig kärna, minst 15 hp verksamhetsförlagd utbildning samt minst 110 hp ämnesstudier inom minst två undervisningsämnen
eller
Minst 30 hp från Kompletterande pedagogisk utbildning inriktning grundskolans årskurs 7-9 vari ingår minst 22,5 hp utbildningsvetenskaplig kärna och minst 7,5 hp verksamhetsförlagd utbildning.
Examination
GRU1, gruppuppgift, 1,5 hp, gruppuppgift avseende lärandemål 4 och 6, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
INL1, inlämningsuppgift, 4 hp, individuell skriftlig inlämningsuppgift avseende lärandemål 1-8, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
SEM1, seminarium, 2 hp, individuell muntlig och skriftlig uppgift avseende lärandemål 5, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd