Kursplan - Språkbeskrivning och textanalys för ämneslärare
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
SVA027
Giltig från
Vårtermin 2018
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2016-12-19
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Metoder för brukstextanalys
Lund : Studentlitteratur, 2001 - 310, [2] s.
ISBN: 91-44-01639-5 ; 339:00 LIBRIS-ID: 8353016
Text och kontext - perspektiv på textanalys
Gleerups Utbildning AB, 2017
ISBN: 9789140693648 LIBRIS-ID: 19988278
Skrivande i skolan
1. uppl. : Malmö : Gleerup, 2015 - 166 s.
ISBN: 9789140688484 LIBRIS-ID: 17619973
Skrivandets makt : om det demokratiska skrivandet i skolans svenskämne
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2009 - 196 s.
ISBN: 978-91-47-01562-7 LIBRIS-ID: 11336371
Elevernas texter : redskap för textanalys, textsamtal och bedömning
Upplaga 1:1 : Lund : Studentlitteratur, [2017] - 371 sidor
ISBN: 9789144097114 LIBRIS-ID: 19770024
Artiklar
Learning to Read, Reading to Learn - A Middle Years Literacy Intervention Project
The International Journal of Learning. Volume 13, 2007
Finding a Place for CCSS Literacy Skills in the Middle School Social Studies Curriculum
I: The Clearing House: A Journal of Educational Strategies, Issues and Ideas 88 (1). S. 18.,
An Action Research: The Effect of Written Corrective Feedback and Error Codes in Improving Writing Skill. I: International online journal of teachers in collaboration 1 (1). S. 31-47.
2017
Webbadresser
Skolverket. Aktuella kursplaner i svenska för grundskola och gymnasium.
Referenslitteratur
Godkänd i svenska? : bedömning och analys av gymnasieelevers texter = Passing Swedish? : assessment and analysis of upper-secondary student texts
Uppsala : Univ., 2002 - 225, [1] s.
ISBN: 91-506-1555-6 LIBRIS-ID: 8424230
Övrigt
Ytterligare material tillkommer.
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att vidareutveckla sin förmåga att analysera texter och att ge språk- och skrivutvecklande respons på enspråkiga och flerspråkiga elevers texter. Dessutom syftar kursen till att ge studenten möjlighet att tillägna sig fördjupade kunskaper i språkvetenskapliga teorier och metoder.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. analysera enspråkiga och flerspråkiga elevers texter samt sakprosatexter utifrån kvalitativa och kvantitativa språkvetenskapliga teorier och metoder
2. använda adekvat terminologi vid analys av texter enligt ovan
3. ge språk- och skrivutvecklande respons på elevtexter och därvid beakta aktuell forskning om textanalys och responsgivning
4. bedöma elevtexter utifrån mål och kriterier i aktuella styrdokument
5. uppvisa ett utvecklat vetenskapligt kritiskt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning
Innehåll
- Språkvetenskapliga teorier och metoder för textanalys
- Analys av sakprosatexter och elevtexter
- Responsgivning på elevtexter
- Bedömning av elevtexter
- Genrepedagogik
Undervisning
Föreläsningar, seminarier och fältstudier.
Särskild behörighet
105 hp från Ämneslärarprogrammet inriktning gymnasieskolan varav 22,5 hp svenska/litteraturvetenskap, 45 hp svenska som andraspråk eller engelska eller samhällskunskap, 30 hp utbildningsvetenskaplig kärna samt 7,5 hp verksamhetsförlagd utbildning.
Examination
FSR1, fältstudie, 1 hp, muntliga och skriftliga uppgifter avseende lärandemål 1–5, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
TEN1, individuell skriftlig tentamen, textanalys, 4,5 hp, individuell skriftlig tentamen avseende lärandemål 1, 2, 4 och 5, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
ÖVN1, övning, elevtextbedömning, 2 hp, muntliga och skriftliga övningar avseende lärandemål 1–4, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd