Kursplan - Introduktion till svenska språket för ämneslärare
Omfattning
15 hp
Kurskod
SVA025
Giltig från
Hösttermin 2017
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2016-12-19
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Greppa språket : ämnesdidaktiska perspektiv på flerspråkighet
2. uppl. : Stockholm : Skolverket, 2012 - 146 s.
ISBN: 978-91-87115-26-4 LIBRIS-ID: 12534315
URL: Fulltext
Språkämnet svenska : ämnesdidaktik för svensklärare
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 129 s.
ISBN: 978-91-44-05936-5 LIBRIS-ID: 13500497
Funktionell svensk grammatik
3. uppl. : Stockholm : Liber, 2012 - 244 s.
ISBN: 978-91-47-10525-0 LIBRIS-ID: 13477024
Akademiskt läsande och skrivande
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 202 s.
ISBN: 9789144092546 LIBRIS-ID: 18092376
Läsning, skrivande, samtal : textarbete i svenska på gymnasiet
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 202 s.
ISBN: 978-91-44-06860-2 LIBRIS-ID: 13561755
Retoriken kring grammatiken : didaktiska perspektiv på skolgrammatik
Lund : Studentlitteratur, 2000 - 167 s.
ISBN: 91-44-01340-X ; 267:00 LIBRIS-ID: 7275320
Det flerstämmiga klassrummet : att skriva och samtala för att lära
Lund : Studentlitteratur, 1996 - 264 s.
ISBN: 91-44-61631-7 ; 330:00 LIBRIS-ID: 7279389
Skriva och samtala : lärande genom responsgrupper
Lund : Studentlitteratur, 2001 - 278 s.
ISBN: 91-44-01673-5 ; 399:00 LIBRIS-ID: 8353033
Man liksom bara skriver : skrivande och skrivkontexter i grundskolans år 7 och 8
Örebro : Örebro universitet, 2007 - 302 s.
ISBN: 91-7668-523-3 LIBRIS-ID: 10344056
URL: Länk
Symposium 2009 : genrer och funktionellt språk i teori och praktik
Stockholm : Stockholms universitets förlag, 2010 - 320 s.
ISBN: 978-91-7656-662-6 LIBRIS-ID: 11829074
URL: Fulltext
Muntligt i klassrummet : om tal, samtal och bedömning
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 191 s.
ISBN: 978-91-44-05470-4 LIBRIS-ID: 12040907
Bedömning av elevtext : enligt Lgr11 och Lgy11
1. uppl. : Stockholm : Natur & kultur, 2015 - 170 s.
ISBN: 9789127442146 LIBRIS-ID: 17637087
Retorik för lärare : konsten att välja språk konstruktivt
5. uppl. : Åstorp : Retorikförlaget, 2013 - 141 s.
ISBN: 9789186093037 LIBRIS-ID: 17017256
Koncentrerad nusvensk formlära och syntax. : Övningar med facit
Lund : Studentlitteratur, 1998 - 128 s.
ISBN: 91-44-00633-0 LIBRIS-ID: 7274771
Artiklar
Text som kontext. Rum, plats och text som social situation
Utbildning och lärande, volym 4, nr 1, 2010
URL: http://www.his.se/Forskning/Amnesrelaterad-forskning/Utbildningsvetenskap/UoL/Tidigare-nummer/
Bedömarvariation. Balansen mellan teknisk och hermeneutisk rationalitet vid bedömning av skrivprov
Språk & Stil, vol. 22, 2014
Webbadresser
Övrigt
Lärarproducerat material och/eller artiklar tillkommer (finns på MDH:s lärplattform)
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att tillägna sig grundläggande kunskaper om språkvetenskaplig och språkdidaktisk terminologi, med fokus på skrivprocess, grammatik samt enspråkiga och flerspråkiga elevers språkutveckling. Kursen syftar också till att ge studenten möjlighet att utveckla sina kunskaper i textanalys och textproduktion.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. redogöra för teorier om skrivprocessen, i synnerhet genrepedagogiken, och själv kunna tillämpa ett processorienterat skrivande
2. producera texter för olika syften och i olika genrer
3. ge muntlig och skriftlig respons på medstudenters texter och därvid beakta didaktiska teorier
4. tillämpa grundläggande språkvetenskaplig terminologi vid analys av egna och andras texter
5. diskutera grundläggande begrepp inom svenskämnets didaktik
6. delta aktivt i boksamtal och reflektera över sin deltagarroll
7. redogöra för läsandets, skrivandets och samtalets betydelse för språkutveckling och kunskapsutveckling i ett mångkulturellt samhälle
8. analysera och reflektera över enspråkiga och flerspråkiga elevers skriv- och läsutveckling samt bedöma den
9. ge utvecklande respons på elevers skrivna texter
10. belysa och stimulera elevers muntliga utveckling
11. redogöra för hur läsande, samtal och skrivande kan integreras i undervisningen och belysa sambanden utifrån didaktiska teorier
12. använda det vidgade textbegreppet som didaktiskt redskap, särskilt i relation till informations- och kommunikationsteknik
13. uppvisa ett grundläggande vetenskapligt kritiskt förhållningssätt och en ändamålsenlig framställning i akademiskt skrivande
Innehåll
- Grundläggande didaktik inom ämnet svenska
- Grundläggande språkanalytisk terminologi
- Teorier om och metoder för processorienterat skrivande
- Textanalys
- Genrepedagogik
- Responsgivning som didaktiskt redskap
- Elevers skriv- och läsutveckling
- Elevers muntliga utveckling
- Integrering av skrivande, läsande och samtal i undervisningen
- Introduktion till betyg och bedömning i svenskämnet
- Det vidgade textbegreppet
- Boksamtal som didaktiskt redskap
Undervisning
Föreläsningar, seminarier och fältstudier.
Särskild behörighet
Student vid Ämneslärarprogrammet med inriktning mot gymnasieskolan med aktuell programregistrering innevarande termin.
Examination
FSR1, fältstudie, 1,5 hp, muntlig redovisning avseende lärandemål 11, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
TEN1, salstentamen, språkets struktur, 3,5 hp, salstentamen avseende lärandemål 4 och 5, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
TEN2, individuell skriftlig hemtentamen, skrivteorier, 2,5 hp, individuell skriftlig hemtentamen avseende lärandemål 1, 2, 5, 7, 12 och 13, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
TEN3, individuell skriftlig hemtentamen, språkutveckling, 3,5 hp, individuell skriftlig hemtentamen avseende lärandemål 2, 8–11 och 13, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
ÖVN1, övning, textproduktion och responsgivning, 1,5 hp, muntliga och skriftliga uppgifter avseende lärandemål 2, 3 och 5, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
ÖVN2, övning, elevtextrespons, 1,5 hp, muntliga och skriftliga uppgifter avseende lärandemål 4, 8 och 9, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
ÖVN3, övning, boksamtal, 1 hp, muntliga och skriftliga uppgifter avseende lärandemål 6, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
För VG på kursen krävs VG på TEN1, TEN2 och TEN3.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd