Kursplan - Att arbeta som speciallärare med språk-, skriv- och läsutveckling II
Omfattning
15 hp
Kurskod
SQA918
Giltig från
Vårtermin 2018
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1F (Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Specialpedagogik
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2016-12-19
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att tillägna sig fördjupade kunskaper och förståelse för hur man som speciallärare kan arbeta med barns och elevers språk-, skriv- och läsutveckling.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. redovisa, värdera och kritiskt granska åtgärder på individuell-, grupp- och organisationsnivå för att möta hinder i språk-, skriv- och läsutveckling ur såväl didaktiska som teoretiska perspektiv
3. kritiskt och självständigt genomföra en pedagogisk utredning av hinder i språk- skriv- och läslärandet samt analysera och dra pedagogiska slutsatser utifrån denna utredning
4.problematisera, värdera och reflektera över innebörd och konsekvenser av utredning, dokumentation och bedömning gällande språk-, skriv- och läsutveckling utifrån etiska aspekter och mänskliga rättigheter
5. redovisa och presentera ett eget fördjupningsarbete med koppling till språk-, skriv- och läsutveckling, grundat på en identifierad och formulerad specialpedagogisk frågeställning
Innehåll
- Vetenskapliga teorier och metoder för att som speciallärare möta hinder i språk-, skriv- och läslärandet – fördjupning
- Pedagogisk utredning, dokumentation och bedömning
- Eget vald fördjupning med grund i specialpedagogisk forskning
Undervisning
Föreläsningar, fältstudier och gruppövningar.
Särskild behörighet
Lärar- eller förskollärarexamen samt anställd i grundsärskolan, gymnasiesärskolan eller särskild utbildning för vuxna. Denna utbildning är en uppdragsutbildning och får endast sökas av lärare som deltar i Lärarlyftet II enligt Förordning om statsbidrag för fortbildning av lärare SFS 2007:222. Se skolverkets webbplats www.skolverket.se/fortbildning. Den som söker till denna kurs utan godkännande från skolhuvudmannen är inte behörig att delta och riskerar att få avbryta utbildningen.
22,5 hp från Speciallärarprogrammet specialisering språk-, skriv- och läsutveckling varav 7,5 hp inom specialisering språk-, skriv- och läsutveckling eller motsvarande.
Examination
INL1, inlämningsuppgift, 4 hp, inlämningsuppgift avseende lärandemål 1, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
INL2, inlämningsuppgift, 5 hp, inlämningsuppgift avseende lärandemål 4, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
FSR1, fältstudierapport, 4 hp, fältstudie avseende lärandemål 2-3, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
OBN1, obligatorisk närvaro, 2 hp, närvaro och aktivt deltagande avseende lärandemål 1-4, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
För VG på kursen krävs VG på INL1 och INL2.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd