Kursplan - Att arbeta som speciallärare med språk-, skriv- och läsutveckling I
Omfattning
15 hp
Kurskod
SQA917
Giltig från
Hösttermin 2017
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1F (Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Specialpedagogik
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2016-12-19
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Utredning av läs- och skrivsvårigheter
4. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 374 s.
ISBN: 978-91-44-05609-8 LIBRIS-ID: 11775282
Dyslexi genom livet : ett utvecklingsperspektiv på läs- och skrivsvårigheter
Stockholm : Specialpedagogiska institutionen, Stockholms universitet, 2012 - 294 s.
ISBN: 9789174475630 LIBRIS-ID: 13525313
URL: Tryckt exemplar
Language and reading disabilities
3. ed. : Boston : Pearson, cop. 2012 - xvi, 303 p.
ISBN: 9780137072774 LIBRIS-ID: 12285390
Dyslexi och andra svårigheter med skriftspråket
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2009 - 352 s.
ISBN: 9789127419346 LIBRIS-ID: 11488801
Framgångsfaktorer i läs- och skrivlärande : en praxisorienterad studie med utgångspunkt i skolpraktiken
Stockholm : Specialpedagogiska institutionen, Stockholms universitet, 2013 - 245 s.
ISBN: 978-91-7447-681-1 LIBRIS-ID: 14178479
URL: Länk
Språklig sårbarhet i förskola och skola : barnet, språket och pedagogiken
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, 2016 - 264 sidor
ISBN: 978-91-44-05816-0 LIBRIS-ID: 19449044
Flera vägar mot mål : läs- och skrivsvårigheter i gymnasieskolan
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2009 - 220 s.
ISBN: 91-47-09321-8 LIBRIS-ID: 11267065
URL: Omslagsbild
Att läsa och förstå : läsförståelse av vad och för vad?
Stockholm : Skolverket, 2016 - 106 s.
ISBN: 9789175592558 LIBRIS-ID: 20107426
URL: Länk
Artiklar
). Segregated Groups or Inclusive education? An Interview Study with Students Experiencing Failure in Reading and Writing
Scandinavian Journal of Educational Research, 2007
Responding to diversity and striving for excellence: The case of Finland
Prospects, 2009
Reducing the incidence of early reading difficulties: Professional development for classroom teachers versus direct intervention for children
Learning and individual differences, 2008
Bedöma eller döma? Språkbedömning och lästest i grundskolans tidigare år
Pedagogisk Forskning i Sverige, årg 15, 2010
Differences between overachieving and underachieving classes in reading: Teacher, classroom and student characteristics
Journal of Early Childhood Literacy, 12(4) 339366, 2011
Special Education Teachers Narratives on Literacy Support for Bilingual Students with Dyslexia in Swedish Compulsory Schools
Nordic Journal of Literacy Research 2, 1-18, 2016
Bureaucracies in Schools- Approaches to Support Measures in Swedish Schools Seen in the Light of Skrtics Theories
Scandinavian Journal of Educational Research, 2017
Teaching Children to Read: What do we know about How to Do It?
Oxford: Blackwell Publishing, 2007
Referenslitteratur
Rapporter och uppsatser
Lund : Studentlitteratur, 1998 - 213 s.
ISBN: 91-44-00417-6 ; 330:00 LIBRIS-ID: 8352606
Förebygg och åtgärda läs- och skrivsvårigheter : metodisk handbok
1. uppl. : Stockholm : Natur och kultur, 2006 - 287 s.
ISBN: 91-27-72297-X LIBRIS-ID: 10027384
Övrigt
Tillkommer: Litteratur/artiklar enligt kursledningen
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att tillägna sig kunskaper och förståelse för hur man som speciallärare kan arbeta med barns och elevers språk-, skriv- och läsutveckling.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. redogöra för och problematisera förutsättningar för barns och elevers språk-, skriv- och läsutveckling och hinder i denna process utifrån områdets vetenskapliga grund och aktuell forskning
2. analysera och kritiskt granska innebörd och konsekvenser av olika perspektiv på, och teorier om språk-, skriv- och läsutveckling
3. granska, analysera och jämföra olika arbetssätt och lärmiljöer för att förebygga och möta hinder i språk-, skriv- och läsprocessen mot bakgrund av aktuell specialpedagogisk forskning
4. identifiera och analysera olika steg i kartläggning av barns och elevers språk-, skriv- och läsutveckling
Innehåll
- Teorier om och perspektiv på språk-, skriv- och läsutveckling
- Specialpedagogiskt arbete för att förebygga och möta hinder i språk-, skriv- och läsprocessen
- Kartläggning av barns och elevers språk- skriv- och läsutveckling
- Praktiskt vetenskapligt arbete
Undervisning
Föreläsningar, fältstudier och gruppövningar.
Särskild behörighet
Lärar- eller förskollärarexamen samt anställd i grundsärskolan, gymnasiesärskolan eller särskild utbildning för vuxna. Denna utbildning är en uppdragsutbildning och får endast sökas av lärare som deltar i Lärarlyftet II enligt Förordning om statsbidrag för fortbildning av lärare SFS 2007:222. Se skolverkets webbplats www.skolverket.se/fortbildning. Den som söker till denna kurs utan godkännande från skolhuvudmannen är inte behörig att delta och riskerar att få avbryta utbildningen.
15 hp från Speciallärarprogrammet specialisering språk-, skriv och läsutveckling eller motsvarande.
Examination
INL1, inlämningsuppgift, 7 hp, skriftlig redovisning avseende lärandemål 1 och 2, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
FSR1, fältstudierapport, 3 hp, fältstudie avseende lärandemål 3, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
FSR2, fältstudierapport, 3 hp, fältstudie avseende lärandemål 4, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
OBN1, obligatorisk närvaro, 2 hp, närvaro och aktivt deltagande avseende lärandemål 1-4, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd