Kursplan - Barnlitteratur och barnkultur, fördjupning i svenskämnet för grundlärare 4-6
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
LIA026
Giltig från
Hösttermin 2017
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2016-12-19
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Modig och stark - eller ligga lågt : skönlitteratur och genus i skola och förskola
Stockholm : Natur och kultur, 2005 - 487 s., [8] pl.-s.
ISBN: 91-27-11023-0 (inb.) LIBRIS-ID: 9828173
Barnlitteraturens tekniklandskap : en didaktisk vandring från Nils Holgersson till Pettson och Findus
Norrköping : Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier, Linköpings universitet, 2015 - 385 s.
ISBN: 978-91-7519-227-7 LIBRIS-ID: 17448782
URL: Sammanfattning och fulltext från Linköping University Electronic Press
Böcker inom och omkring oss
[Ny utg.] : Stockholm : Gilla böcker, 2014 - 293 s.
ISBN: 9789186634544 LIBRIS-ID: 14981477
Läskulturer : lärare, elever och litteraturläsning i grundskolans mellanår
Malmö : Lärarutbildningen, Malmö högskola, 2007 - 398, [10] s.
ISBN: 978-91-976537-1-8 LIBRIS-ID: 10339143
URL: Fulltext
Barnboken i samhället
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 190 s.
ISBN: 978-91-44-08445-9 LIBRIS-ID: 13612655
Populärkultur : teorier, metoder och analyser
2., [rev.] uppl. : Stockholm : Liber, 2009 - 231 s.
ISBN: 978-91-47-08953-6 LIBRIS-ID: 11267064
URL: Omslagsbild
Synas, höras, finnas : plats för barnkultur!
Stockholm : Centrum för barnkulturforskning, Stockholms universitet, 2015 - 116 s.
ISBN: 9789198232301 LIBRIS-ID: 17873028
Eva & Adam. : En historia om plugget, kompisar och kärlek
[Ny utg.] : Stockholm : Bonnier Carlsen, 1999 - 128, [1] s.
ISBN: 91-638-3735-8 LIBRIS-ID: 8365861
Kompendier
Hourihan, Margery, 1997: Deconstructing the Hero. Literary theory and Children's Literature. London: Routledge (utdrag ur inledningskapitlet, pdf på Blackboard)
Lagerlöf, Selma, 1957: Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige [1906-1907]. Stockholm: Albert Bonniers förlag (pdf på Blackboard)
McFarland, Sarah E. 2009: "Dancing penguins and a pretentious raccoon: animated animals and 21st century environmentalism" I: McFarland & Hediger (red.), Animals and Agency. An Interdisciplinary Exploration (pdf på Blackboard)
Wernström, Sven, 1985-87: Den underbara resan. Del 1-3. Stockholm: Gidlund (utdrag som pdf på Blackboard)
Webbadresser
Bokprovning på Svenska Barnboksinstitutet: En dokumentation
2016
URL: http://www.sbi.kb.se/Documents/Bp17/Bokprovning%202017%20dokumentation%20.pdf
Övrigt
Barnlitteraturlistan. Tillkommer valbar läsning från vår lista med nya skönlitterära böcker för åldersgruppen 10-12 år
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att tillägna sig fördjupade kunskaper om samtida barn- och ungdomslitteratur och barnkulturforskning ur olika perspektiv och deras didaktiska tillämpning. Kursen ger också kunskap om barnlitteraturens och barnkulturens funktioner och villkor i samhället.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. redogöra för och tillämpa teorier och forskning om barn- och ungdomslitteratur och barnkultur i olika medier ur ett genus-, etnicitets-, klass- och hållbarhetsperspektiv
2. identifiera och analysera barn- och ungdomslitteraturens och barnkulturens funktioner och villkor i samhället och i skolan
3. tillämpa och värdera kulturkritiska teorier om barn- och ungdomslitteratur och barnkultur utifrån didaktiska perspektiv
4. analysera litteraturens och kulturens betydelse för barns kunskaps- och identitetsutveckling
Innehåll
- Teorier och forskning om barn- och ungdomslitteratur och barnkultur ur ett genus-, etnicitets-, klass- och hållbarhetsperspektiv
- Barn- och ungdomslitteraturens och barnkulturens funktioner och villkor i samhället och i skolan
- Barnkulturens mediala former och estetiska uttryck
- Didaktiska perspektiv på samtida barnlitteratur och barnkultur
Undervisning
Föreläsningar, seminarier och fältstudier.
Särskild behörighet
150 hp från Grundlärarprogrammet 4-6 vari ingår 45 hp utbildningsvetenskaplig kärna, 15 hp verksamhetsförlagd utbildning samt 90 hp ämnesstudier varav 15 hp svenska.
Examination
FSR1, fältstudie, 2 hp, fältstudie med muntlig och skriftlig redovisning (barn- och ungdomskultur, lärande och utveckling) avseende lärandemål 2 och 3, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM1, seminarium, 1,5 hp, seminarium med muntlig redovisning (barnkulturella fenomen) avseende lärandemål 1, 3 och 4, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
INL1, inlämningsuppgift, 4 hp, skriftlig uppgift (perspektiv på barn- och ungdomskultur) avseende lärandemål 1, 3 och 4 betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd