Kursplan - Teknik och samhälle
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
IEO101
Giltig från
Hösttermin 2017
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för ekonomi, samhälle och teknik
Fastställd
2017-01-27
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Föreläsning 1
Sorting things out : classification and its consequences
Cambridge, Mass. : MIT Press, cop. 1999 - xii, 377 s.
ISBN: 0262024616 LIBRIS-ID: 4737909
The handbook of science and technology studies
Fourth edition : Cambridge, Mass. : MIT Press, cop. 2017 - 1190 pages
ISBN: 9780262035682 LIBRIS-ID: 19974354
Böcker
Föreläsning 2
A typology of intermediary organizations and their impact on sustainability transition policies. Environmental Innovation and Societal Transitions, 29
2018
Böcker
Föreläsning 3
Infrastructuring and the formation of publics in participatory design. Social Studies of Science, 43(2)
2013
Handbook of new media : social shaping and social consequences of ICTs
Updated student ed. : London : SAGE, 2006 - 1 online resource (xix, 475 p.)
ISBN: 9781446211304 LIBRIS-ID: 18695460
Böcker
Föreläsning 4
Bitcoin and beyond : cryptocurrencies, blockchains, and global governance
London : Routledge, 2018 - 207 sidor
ISBN: 9780415792141 LIBRIS-ID: 22063179
Böcker
Föreläsning 5
An interactive perspective on the use of science (Ch.2). In: Launberg, A. Creating value from science. Interaction between academia, business and healthcare in the Uppsala PET Centre case. Ph.D. thesis
Uppsala University, 2017
URL: Available at:
Böcker
Föreläsning 6
Otherwise engaged. Journal of Cultural Economy, 1(1)
2008
When a Seawall Is Visible: Infrastructure and Obstruction in Post-tsunami Reconstruction in Japan. Science as Culture, 25(1)
2016
Böcker
Föreläsning 7
The trojan door: Organizations, work, and the open black box. Systems Practice, 5 (4)
1992
-
Böcker
Everyday engineering : an ethnography of design and innovation
First MIT paperback ed. : Cambridge, Mass. : MIT, 2009 - vi, 247 s.
ISBN: 978-0-262-51264-0 LIBRIS-ID: 11731580
Övrigt
-
Böcker
Everyday engineering : an ethnography of design and innovation
First MIT paperback ed. : Cambridge, Mass. : MIT, 2009 - vi, 247 s.
ISBN: 978-0-262-51264-0 LIBRIS-ID: 11731580
Övrigt
Additional reading will be made available on Blackboard
-
Artiklar
Toward information infrastructure studies: Ways of Knowing in a networked Environment
International Handbook of Internet Research. Springer, Dordrecht,, 2010
Shadowing Software and Clinical Records: On the Ethnography of Non-humans and Heterogeneous Contexts
Organization, 2005
Buster at work: intertwining technology with organizational and working practices.
Designing Technology, Work, Organizations and Viceversa, Vernon Press., 2015
The sociomateriality of information systems: Current status, future directions
MIS Quarterly, 2014
Organizing ecologies of complex innovation
Organization Science, 2011
Lab Rats or Curious Citizens? Place and Participation in three ICT-Based Urban Planning Initiatives
Annual Swedish Political Science Association Conference., 2017
Using a robotic cat in dementia care. A pilot study
Journal of Gerontological Nursing, 2015
Innovation is not a linear process
Research Management, 1985
Technology is society made durable
Essays on power, technology and domination. London and New York, Routledge, 1991
Innovation failure: losing sight of the big picture
Entrepreneurship and Innovation, 2013
Chapter 10: Sociomateriality: challenging the separation of technology, work and organization
The Academy of Management Annals, 2008
The impact of a robotic cat on dementia caregivers psychosocial work environment-A pilot study
Proceedings New Friends-The 1st International Conference on Social Robots in Therapy and Education., 2015
Failure matters: conflicting practices in a high-tech case
Journal of Technical Writing and Communication, 2016
Scenario thinking: A practice-based approach for the identification of opportunities for innovation
Futures, 2011
The prehistory of science and technologies studies
An introduction to Science and Technology Studies (Second Edition). Oxford, Wiley-Blackwell,, 2009
Why learning from failure isnt easy (and what to do about it): Innovation trauma at Sun Microsystems
European Management Journal, 2008
Scenarios and the art of worlmaking
Futures, 2015
Övrigt
Additional reading will be made available on Blackboard
Syfte
Syfte med kursen är att introducera olika vetenskapliga referensramar för att värdera relationen mellan teknisk utveckling och samhälleliga processer, referensramar som studenterna applicerar på olika sätt under kursens gång för att lära sig hur man designar och utvecklar teknik som svarar mot samhällets behov.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1. beskriva förutsättningar som främjar teknisk innovation.
2. kartlägga de krav som de viktigaste aktörerna involverade i tekniska processer ställer på tekniken.
3. modellera infrastrukturer som hanterar den komplexitet och de utmaningar som är kopplade till teknisk förändring på olika nivåer.
4. bidra till att designa framtida tekniska scenarier genom att utvärdera genomförbarheten av givna tekniska lösningar.
5. kritiskt utvärdera hur teknik används för att lösa samhälleliga utmaningar genom att välja relevant vetenskaplig litteratur och jämföra olika vetenskapliga paradigm.
6. Kritiskt värdera politiska och policy-relaterade dimensioner av teknisk innovation och förändring.
Innehåll
Studenterna arbetar med olika grupp- och inlämningsuppgifter. Föreläsningar och seminarier introducerar begrepp och verktyg för att diskutera hur man kan arbeta med teknikutveckling. Genom grupp- och individuellt arbete producerar studenterna inte bara egna förslag till modeller och lösningar, utan också kritiska utvärderingar av sådana förslag.
Undervisning
Föreläsningar, seminarier, presentationer, grupp- och individuellt arbete.
Behörighet
Fysik B, Kemi A, Matematik D (områdesbehörighet 9 med förändring) eller Fysik 2, Kemi 1, Matematik 4 (områdesbehörighet A9).
Examination
Inlämningsuppgift (INL1), 1 hp, betyg Godkänt (G) [lärandemål 1]
Gruppuppgift (GRU1), 1,5 hp, betyg Godkänd (G) [lärandemål 2, 3]
Gruppuppgift (GRU2), 1 hp, betyg Godkänd (G) [lärandemål 4]
Inlämningsuppgift (INL4), 2 hp, betyg 3, 4 eller 5 [lärandemål 5]
Inlämningsuppgift (INL3), 2 hp, betyg Godkänd (G) [lärandemål 6]
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Med beröm godkänd, icke utan beröm godkänd, godkänd, underkänd