Kursplan - Kognitiva processer
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
ITE223
Giltig från
Hösttermin 2017
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Informationsdesign
Akademi
Akademin för innovation, design och teknik
Fastställd
2016-01-27
Reviderad
2017-01-30
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Universal methods of design : 100 ways to research complex problems, develop innovative ideas, and design effective solutions
Beverly, MA : Rockport Publishers, 2012. - 207 p.
ISBN: 9781592537563 LIBRIS-ID: 12622060
The design of everyday things
Revised and expanded edition. : New York, NY : Basic Books, 2013 - xviii, 347 p.
ISBN: 9780465050659 (pbk.) LIBRIS-ID: 14832677
Information visualization : perception for design
3. ed. : Boston : Morgan Kaufmann, 2012 - 512 s.
ISBN: 9780123814647 LIBRIS-ID: 12683389
Visual thinking for design
Burlington, Mass. : Morgan Kaufmann, c2008 - xi, 197 p.
ISBN: 0123708966 LIBRIS-ID: 10869002
Bildens tysta budskap : interaktion mellan bild och text
Andra upplagan : [Lund] : Studentlitteratur, [2017] - 168 sidor
ISBN: 978-91-44-11534-4 LIBRIS-ID: 20881363
Artiklar
Designing a better weather display
Information Visualization Vol 12, 2012
Three spaces of spatial cognition
The Professional Geographer, 51(4), 1999
Övrigt
Ytterligare dokument kommer att delas ut under kursen.
Akademin för innovation, design och teknik,
-
Böcker
Universal methods of design : 100 ways to research complex problems, develop innovative ideas, and design effective solutions
Beverly, MA : Rockport Publishers, 2012. - 207 p.
ISBN: 9781592537563 LIBRIS-ID: 12622060
The design of everyday things
Revised and expanded edition. : New York, NY : Basic Books, 2013 - xviii, 347 p.
ISBN: 9780465050659 (pbk.) LIBRIS-ID: 14832677
Information visualization : perception for design
3. ed. : Boston : Morgan Kaufmann, 2012 - 512 s.
ISBN: 9780123814647 LIBRIS-ID: 12683389
Visual thinking for design
Burlington, Mass. : Morgan Kaufmann, c2008 - xi, 197 p.
ISBN: 0123708966 LIBRIS-ID: 10869002
Artiklar
Designing a better weather display
Information Visualization Vol 12, 2012
Three spaces of spatial cognition
The Professional Geographer, 51(4), 1999
Övrigt
Ytterligare dokument kommer att delas ut under kursen.
Akademin för innovation, design och teknik,
Syfte
Kursen ger grundläggande kunskaper i de kognitiva och perceptuella processer som är involverade i förståelse och tolkning av informationsdesign samt hur dessa kunskaper kan tillämpas inom huvudområdet.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1. redogöra för grundläggande termer och begrepp inom kognitionsteorier
2. analysera och kritiskt bearbeta ett koncept eller artefakt utifrån den teoribildning som ges på kursen
3. skapa förslag på ny design baserat på individers kognitiva och perceptuella förutsättningar
4. utvärdera genomfört designförslag utifrån den teoribildning som ges på kursen
5. reflektera över individers olika förutsättningar och hur det kan inverka på interaktionen med olika medier
Innehåll
- Perception
- Uppmärksamhet och minne
- Visuell sökning
- Gestaltteori
- Kognition inom informationsdesign
- Introduktion till metoder för utvärdering av designkoncept/artefakt
- Etiska aspekter för informationsdesign
Undervisning
Föreläsningar, handledning och seminarier.
Särskild behörighet
15 hp informationsdesign.
Examination
Gruppuppgift, (GRU1), 4,5 hp, examinerar lärandemål 2-4, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Inlämningsuppgift, (INL1), 1 hp, examinerar lärandemål 4-5, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Tentamen (TEN1), Salstentamen, 2 hp, examinerar lärandemål 1, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Kursen överlappar helt med KIT104 Kognitiva processer.