Kursplan - Språkutvecklingsanalys
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
SSA249
Giltig från
Vårtermin 2018
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2016-12-19
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Tankarna springer före- : att bedöma ett andraspråk i utveckling
2. uppl. : Stockholm : Liber, 2014 - 152 s.
ISBN: 9789147111749 LIBRIS-ID: 16859851
På väg mot svenskt uttal
3. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2004 - 162 s.
ISBN: 91-44-03428-8 (korr.) LIBRIS-ID: 9376637
Bedömning av svenska som andraspråk : en analysmodell baserad på grammatiska utvecklingsstadier
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 124 s. +
ISBN: 9789144058207 LIBRIS-ID: 11879555
Svenska som andraspråk : i forskning, undervisning och samhälle
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 868 s.
ISBN: 9789144070650 (inb.) LIBRIS-ID: 14638377
Perspektiv på svenskt uttal : fonologi, brytning och didaktik
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, [2017] - 176 sidor
ISBN: 978-91-44-07529-7 LIBRIS-ID: 20050372
Kompendier
Texter Analys och bedömning av språkutveckling. (Berends, Gerrit)
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Artiklar
The interaction of complexity and PT-level - The case of Swedish as a foreign language. I: International Review of Applied Linguistics 45. s. 45-68.
2007
Referenslitteratur
Fonetik light : [lajt] : kortfattad ljudlära för språkstudier och uttalsundervisning
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2007 - 135, [1] s.
ISBN: 978-91-44-04399-9 LIBRIS-ID: 10383754
Svenska som andraspråk: I forskning, undervisning och samhälle
Lund: Studentlitteratur, 2004
Measuring second language vocabulary acquisition
Bristol : Multilingual Matters, 2009 - 278 s.
ISBN: 1847692079 (pbk.) : LIBRIS-ID: 11586905
Mål : svenska som främmande språk. Svensk grammatik : svensk grammatik på svenska
Stockholm : Natur och kultur, 1986 - 183 s.
ISBN: 91-27-50149-3 ; 130:00 LIBRIS-ID: 329260
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att tillägna sig träning och färdighet i att använda performansanalyser på elevtexter som ett redskap för att kunna bedöma hur långt en elev har kommit i sin andraspråksutveckling.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. tillämpa grundläggande metoder för analys av andraspråksinlärares skriftliga och muntliga produktion och språkutveckling
2. göra andraspråksinläraren medveten om sin egen språkutveckling
3. redovisa inlärningsgångar för olika språkliga nivåer
4. uppvisa ett utvecklat vetenskapligt kritiskt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning
Innehåll
- Metoder för bedömning av elevers skriftliga produktion, exempelvis performansanalys
- Fältstudie av andraspråkselevers muntliga produktion
- Inlärningsgångar för olika språkliga nivåer
Undervisning
Föreläsningar, seminarier, övningar och fältuppgift.
Särskild behörighet
62,5 hp från Ämneslärarprogrammet inriktning gymnasieskolan varav 22,5 hp svenska/litteraturvetenskap, 19 hp svenska som andraspråk, 15 hp utbildningsvetenskaplig kärna samt 6 hp verksamhetsförlagd utbildning.
Examination
TEN1, skriftlig tentamen, 5 hp, individuell skriftlig tentamen avseende lärandemål 2 och 3, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
FSR1, fältstudierapport, 2,5 hp, rapport om fältstudie avseende lärandemål 1, 2 och 4, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd