Kursplan - Självständigt arbete i svenska som andraspråk för ämneslärare gymnasieskolan
Omfattning
15 hp
Kurskod
SSA247
Giltig från
Hösttermin 2017
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2E (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2016-12-19
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att göra sig förtrogen med ett vetenskapligt arbetssätt i utarbetandet av en uppsats inom svenska som andraspråk.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. formulera didaktiska problemställningar inom svenska som andraspråk
2. diskutera vetenskapsteoretiska och forskningsmetodiska problem inom svenska som andraspråk
3. uppvisa en ändamålsenlig framställning i akademiskt skrivande i ett längre vetenskapligt arbete
4. reflektera över inhämtade kunskaper och relatera dem till den kommande yrkesverksamheten
Innehåll
- Utarbetande av en vetenskaplig uppsats i svenska som andraspråk med ämnesdidaktisk relevans
Undervisning
Undervisningen sker i form av seminarier, handledning och ventilering.
Särskild behörighet
177,5 hp från Ämneslärarprogrammet inriktning gymnasieskolan varav 60 hp svenska/litteraturvetenskap, 52,5 hp svenska som andraspråk, 50 hp utbildningsvetenskaplig kärna vari ingår 5,5 hp (PM) forskningsmetod samt 15 hp verksamhetsförlagd utbildning.
Examination
UPS1, uppsats, 15 hp, uppsats med tillhörande muntliga och skriftliga seminarieuppgifter samt ventilering avseende lärandemål 1–4, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd