Kursplan - Forskning om undervisning, lärande och bedömning i det flerspråkiga klassrummet
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
SSA244
Giltig från
Hösttermin 2017
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2016-12-19
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att tillägna sig fördjupade kunskaper om undervisning, lärande och bedömning i det flerspråkiga klassrummet.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. använda och förklara centrala begrepp inom området
2. analysera, diskutera och kritiskt granska relevant forskning
3. diskutera möjliga tillämpningar av relevanta teorier i det flerspråkiga klassrummet
4. uppvisa ett utvecklat vetenskapligt kritiskt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning
Innehåll
- Forskning om klassrumsinteraktion, språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt och bedömning av andraspråksutveckling
- Forskning om språkliga dimensioner i ämnesundervisningen
- Forskning om förutsättningar för och effekter av olika tvåspråkiga undervisningsprogram
Undervisning
Undervisningen sker i form av föreläsningar och seminarier.
Särskild behörighet
177,5 hp från Ämneslärarprogrammet inriktning gymnasieskolan varav 60 hp svenska/litteraturvetenskap, 52,5 hp svenska som andraspråk, 50 hp utbildningsvetenskaplig kärna vari ingår 5,5 hp (PM) forskningsmetod samt 15 hp verksamhetsförlagd utbildning.
Examination
INL1, inlämningsuppgift, 4 hp, inlämningsuppgifter som redovisas skriftligt och muntligt avseende lärandemål 1, 2 och 4, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
SEM1, seminarium, 3,5 hp, aktivt deltagande och uppgifter vid seminarium avseende lärandemål 1 och 3, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För VG på kursen krävs VG på INL1.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd