Kursplan - Forskning om undervisning, lärande och bedömning i det flerspråkiga klassrummet
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
SSA243
Giltig från
Hösttermin 2017
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Svenska som andraspråk
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2016-12-19
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Svenskan i tiden : verklighet och visioner
Stockholm : HLS, 2000 - 332 s.
ISBN: 91-7656-471-1 LIBRIS-ID: 8375722
Flerspråkighet, identitet och lärande : skola i ett föränderligt samhälle
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 275 s.
ISBN: 9789144059860 LIBRIS-ID: 11879498
Svenska som andraspråk : i forskning, undervisning och samhälle
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 868 s.
ISBN: 9789144070650 (inb.) LIBRIS-ID: 14638377
Artiklar
Language testing and assessment (Part 2)
Language teaching, 2002
Increasing International and Domestic Student Interaction through Group Work: A Case Study from the Humanities. Higher Education Research and Development
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2012
Struggles for legitimacy in mother tongue instruction in Sweden
Language and Education, 2015
URL: http://www.tandfonline.com/eprint/veHbTszTrYzpAtycCP8g/full
Countering the dual: Transglossia, dynamic bilingualism and translanguaging in education.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2014
URL: https://ofeliagarciadotorg.files.wordpress.com/2014/01/countering-the-dual-transglossia.pdf
Assisting the development of sociopragmatic skills: Negotiating refusals at work.
2015
Linguistically based inequality, multilingual education and a genre-based literacy development pedagogy: insights from the Australian experience.
2015
URL: http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/09500782.2014.994527?journalCode=rlae20
At the bridging point: tutoring newly arrived students in Sweden, International Journal of Inclusive Education, 21:4, 404-415, DOI: 10.1080/13603116.2016.1197325
2017
URL: https://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/13603116.2016.1197325?needAccess=true
Languaging in the 21st century: exploring varieties and modalities in literacies inside and outside learning spaces, Language and Education, 29:6, 509-526, DOI: 10.1080/09500782.2015.1053812
2015
URL: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/09500782.2015.1053812
Building a web in science instruction: using multiple resources in a Swedish multilingual middle school class, Language and Education, 31:6, 479-494, DOI: 10.1080/09500782.2017.1344701
2017
URL: https://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/13603116.2016.1197325?needAccess=true
Webbadresser
Kunskapsbedömning och kunskapssyn. I:I kunskapens namn
Lärarförbundet Stockholm, 2007
Ett andraspråksperspektiv på lärande. Nationellt centrum för sfi och svenska som andraspråk.
Lärarhögskolan i Stockholm, 2001
Bedömning, flerspråkighet och lärande
Stockholm: HLS Förlag, 2007
Flerspråkighet : en forskningsöversikt
Stockholm : Vetenskapsrådet, 2012 - 502 s.
ISBN: 9789173072106 LIBRIS-ID: 13577325
URL: Fulltext
Referenslitteratur
Det flerstämmiga klassrummet : att skriva och samtala för att lära
Lund : Studentlitteratur, 1996 - 264 s.
ISBN: 91-44-61631-7 ; 330:00 LIBRIS-ID: 7279389
Bilingual education in the 21st century : a global perspective
Malden, MA : Blackwell Pub., 2009 - xiv, 481 s.
ISBN: 9781405119948 (pbk : alk. paper) gbp 22,99 LIBRIS-ID: 11174057
Lyft språket, lyft tänkandet : språk och lärande
1. uppl. : Uppsala : Hallgren & Fallgren, 2010 - 263 s.
ISBN: 978-91-7382-848-2 LIBRIS-ID: 11621585
Nya Språket lyfter!
Skolverket, 2009
Vägar till svenskt skriftspråk för vuxna andraspråksinlärare
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 109 s.
ISBN: 978-91-44-05653-1 LIBRIS-ID: 11675756
Herravälde. Är det bara killar eller?
Göteborgs universitet, 2014
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att tillägna sig fördjupade kunskaper om undervisning, lärande och bedömning i det flerspråkiga klassrummet.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. använda och förklara centrala begrepp inom området
2. analysera, diskutera och kritiskt granska relevant forskning
3. diskutera möjliga tillämpningar av relevanta teorier i det flerspråkiga klassrummet
4. uppvisa ett utvecklat vetenskapligt kritiskt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning
Innehåll
- Forskning om klassrumsinteraktion, språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt och bedömning av andraspråksutveckling
- Forskning om språkliga dimensioner i ämnesundervisningen
- Forskning om förutsättningar för och effekter av olika tvåspråkiga undervisningsprogram
Undervisning
Undervisningen sker i form av föreläsningar och seminarier.
Särskild behörighet
60 hp svenska som andraspråk, varav minst 52,5 hp ska vara avklarade före kursstart, eller motsvarande.
Examination
INL1, inlämningsuppgift, 4 hp, inlämningsuppgifter som redovisas skriftligt och muntligt avseende lärandemål 1, 2 och 4, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
SEM1, seminarium, 3,5 hp, aktivt deltagande och uppgifter vid seminarium avseende lärandemål 1 och 3, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För VG på kursen krävs VG på INL1.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd