Kursplan - Pedagogik 61-90
Omfattning
30 hp
Kurskod
PEA084
Giltig från
Hösttermin 2017
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2E (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen).
Huvudområde(n)
Pedagogik
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2014-12-12
Reviderad
2016-12-19
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Delkurs 1
Lärande i arbetsliv och organisationer : en teori- och litteraturöversikt
Uppsala : Pedagogiska institutionen, Uppsala universitet, 2010 - 84 s.
ISBN: 978-91-89444-34-8 LIBRIS-ID: 12059609
Den lärande människan : utveckling, lärande, socialisation
1. uppl. : Malmö : Liber, 2012 - 160 s.
ISBN: 978-91-47-09730-2 LIBRIS-ID: 12447535
Delkurs 2
Handbok i kvalitativa metoder
2. uppl. : Stockholm : Liber, 2015 - 275 s.
ISBN: 9789147112241 LIBRIS-ID: 17987985
Handbok i kvalitativ analys
2., utök. uppl. : Stockholm : Liber, 2015 - 283 s.
ISBN: 9789147111657 LIBRIS-ID: 17177173
SPSS steg för steg
3. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 198 s.
ISBN: 978-91-44-08340-7 LIBRIS-ID: 13608755
Grundkurs i statistik
7., rev. utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2011 - 396 s.
ISBN: 978-91-27-12236-9 LIBRIS-ID: 12101735
Forskningshandboken : för småskaliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna
Fjärde upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2018] - 506 sidor
ISBN: 9789144122885 LIBRIS-ID: lth08mc8jwfc1hdj
Kvalitativa metoder : från vetenskapsteori till praktik
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 137 s.
ISBN: 9789144075464 LIBRIS-ID: 12367765
Skriva för att lära : skrivande i högre utbildning
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 223 s.
ISBN: 978-91-44-06916-6 LIBRIS-ID: 12165157
Delkurs 3
Artiklar
Om kvalitet i kvalitativa studier
Nordisk pedagogik, 2005
God forskningssed
2011
Referenslitteratur
Den kvalitativa forskningsintervjun
3. [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 412 s.
ISBN: 9789144101675 LIBRIS-ID: 16763239
Etiska dilemman : forskningsdeltagande, samtycke och utsatthet
Malmö : Gleerups, 2012 - 159 s.
ISBN: 978-91-40-67733-4 LIBRIS-ID: 13433178
Reflexiva intervjuer
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 168 s.
ISBN: 9789144068282 LIBRIS-ID: 11903487
-
Böcker
Delkurs 1
Handbok i kvalitativa metoder
2. uppl. : Stockholm : Liber, 2015 - 275 s.
ISBN: 9789147112241 LIBRIS-ID: 17987985
Lärande i arbetsliv och organisationer : en teori- och litteraturöversikt
Uppsala : Pedagogiska institutionen, Uppsala universitet, 2010 - 84 s.
ISBN: 978-91-89444-34-8 LIBRIS-ID: 12059609
Den lärande människan : utveckling, lärande, socialisation
1. uppl. : Malmö : Liber, 2012 - 160 s.
ISBN: 978-91-47-09730-2 LIBRIS-ID: 12447535
Delkurs 2
Handbok i kvalitativ analys
2., utök. uppl. : Stockholm : Liber, 2015 - 283 s.
ISBN: 9789147111657 LIBRIS-ID: 17177173
Reflexiva intervjuer
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 168 s.
ISBN: 9789144068282 LIBRIS-ID: 11903487
SPSS steg för steg
3. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 198 s.
ISBN: 978-91-44-08340-7 LIBRIS-ID: 13608755
Grundkurs i statistik
7., rev. utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2011 - 396 s.
ISBN: 978-91-27-12236-9 LIBRIS-ID: 12101735
Delkurs 3
Artiklar
Om kvalitet i kvalitativa studier
Nordisk pedagogik, 2005
God forskningssed
2011
Referenslitteratur
Skriva för att lära : skrivande i högre utbildning
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 223 s.
ISBN: 978-91-44-06916-6 LIBRIS-ID: 12165157
Den kvalitativa forskningsintervjun
3. [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 412 s.
ISBN: 9789144101675 LIBRIS-ID: 16763239
Etiska dilemman : forskningsdeltagande, samtycke och utsatthet
Malmö : Gleerups, 2012 - 159 s.
ISBN: 978-91-40-67733-4 LIBRIS-ID: 13433178
-
Böcker
Delkurs 1
Handbok i kvalitativa metoder
2. uppl. : Stockholm : Liber, 2015 - 275 s.
ISBN: 9789147112241 LIBRIS-ID: 17987985
Lärande i arbetsliv och organisationer : en teori- och litteraturöversikt
Uppsala : Pedagogiska institutionen, Uppsala universitet, 2010 - 84 s.
ISBN: 978-91-89444-34-8 LIBRIS-ID: 12059609
Den lärande människan : utveckling, lärande, socialisation
1. uppl. : Malmö : Liber, 2012 - 160 s.
ISBN: 978-91-47-09730-2 LIBRIS-ID: 12447535
Delkurs 2
Handbok i kvalitativ analys
2., utök. uppl. : Stockholm : Liber, 2015 - 283 s.
ISBN: 9789147111657 LIBRIS-ID: 17177173
Reflexiva intervjuer
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 168 s.
ISBN: 9789144068282 LIBRIS-ID: 11903487
SPSS steg för steg
3. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 198 s.
ISBN: 978-91-44-08340-7 LIBRIS-ID: 13608755
Delkurs 3
Artiklar
Om kvalitet i kvalitativa studier
Nordisk pedagogik, 2005
God forskningssed
2011
Referenslitteratur
Skriva för att lära : skrivande i högre utbildning
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 223 s.
ISBN: 978-91-44-06916-6 LIBRIS-ID: 12165157
Den kvalitativa forskningsintervjun
3. [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 412 s.
ISBN: 9789144101675 LIBRIS-ID: 16763239
Etiska dilemman : forskningsdeltagande, samtycke och utsatthet
Malmö : Gleerups, 2012 - 159 s.
ISBN: 978-91-40-67733-4 LIBRIS-ID: 13433178
Syfte
Kursens syfte är att den studerande ska tillägna sig fördjupande kunskaper om pedagogik som forskningsdisciplin och tillämpa kunskaperna i ett uppsatsarbete. Kursen förbereder för studier på avancerad nivå i pedagogik.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
Delkurs 1 Det pedagogiska forskningsfältet
1. visa kunskap om aktuell pedagogisk forskning med relevans för det egna självständiga arbetet
2. visa förmåga att formulera ett vetenskapligt syfte med pedagogisk relevans
Delkurs 2 Vetenskapsteori och metod 3
3. visa förståelse för metodologiska perspektiv med relevans för det egna självständiga arbetet
4. visa förmåga att formulera en forskningsdesign som anknyter till det egna självständiga arbetet
Delkurs 3 Uppsats
5. visa fördjupad kunskap om pedagogiska forskningsfält och aktuell forskning
6. visa förmåga att självständigt kunna samla och analysera empiriskt material utifrån vald metod
7. visa förmåga att tillämpa valda teoretiska perspektiv
8. visa förmåga att skriftligt och muntligt formulera och motivera ett valt problem utifrån olika kunskapsteoretiska, metodologiska och etiska överväganden
9. visa förmåga att skriftligt och muntligt försvara det självständiga arbetet samt kritiskt granska vetenskaplig kvalitet i ett annat självständigt arbete i pedagogik
Innehåll
Delkurs 1 Det pedagogiska forskningsfältet
- Problemformulering och litteraturorientering inför uppsatsarbetet
Delkurs 2 Vetenskapsteori och metod 3
- Metodologiska perspektiv och kunskapsteoretiska grunder
- Formulera en forskningsdesign till det självständiga arbetet
- Fördjupade kunskaper om insamling och analys av empiri
Delkurs 3 Uppsats
- Genomförande av ett självständigt arbete på vetenskaplig grund
- Skriva en rapport i form av en uppsats
- Kritisk granskning av annan students självständiga arbete
- Vid ett oppositionstillfälle vara diskutant av ett annat självständigt arbete
Undervisning
Föreläsningar, seminarier och workshops. Under kursen förekommer moment med obligatorisk närvaro, för ytterligare information se studiehandledningen.
Särskild behörighet
Pedagogik 1-30 samt Pedagogik 31-60. Av dessa skall minst 50 hp vara slutförda varav 15 hp i vetenskapsteori och metod eller motsvarande.
Examination
TEN1, tentamen, 7,5 hp, individuell skriftlig tentamen avseende lärandemål 1-2, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
PM1, promemoria, PM, 7,5 hp, PM (uppsats) inför kandidatuppsats avseende lärandemål 3-4, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
UPS1, uppsats, 15 hp, uppsats med tillhörande muntliga och skriftliga seminarieuppgifter samt ventilering avseende lärandemål 5-9, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För VG på hela kursen krävs betyget VG på uppsatsen (UPS1).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd