Kursplan - Pedagogik i ett samhälleligt perspektiv
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
PEA096
Giltig från
Hösttermin 2017
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Pedagogik
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2016-12-19
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Anställningsbarhet : perspektiv från utbildning och arbetsliv
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2016 - 237 s.
ISBN: 9789144104904 LIBRIS-ID: 18850696
Pedagogik som vetenskap : en inbjudan
Första upplagan, första tryckningen : Malmö : Gleerups, [2018] - 198 sidor
ISBN: 9789140697202 LIBRIS-ID: 22687526
-
Böcker
Anställningsbarhet : perspektiv från utbildning och arbetsliv
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2016 - 237 s.
ISBN: 9789144104904 LIBRIS-ID: 18850696
Lärande, skola, bildning : grundbok för lärare
4 uppl. : Natur & Kultur Akademiska, 2017 - 770 sidor
ISBN: 978-91-27-81840-8 LIBRIS-ID: 19886031
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska tillägna sig grundläggande förståelse om pedagogiska fenomen, såsom lärande, socialisation och utbildning.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. visa kunskap om pedagogiska frågeställningar kring utbildning i ett historiskt och ett samtida perspektiv
2. visa kunskap om pedagogiska teoriers syn på lärande, kunskap, utbildning och demokrati
Innehåll
- Kursen behandlar lärande, kunskap, utbildning och demokrati ur individ-, grupp- och samhällsperspektiv
Undervisning
Föreläsningar, seminarier och workshops. Under kursen förekommer moment med obligatorisk närvaro, för ytterligare information se studiehandledningen.
Behörighet
Grundläggande behörighet
Examination
TEN1, tentamen, 7,5 hp, individuell skriftlig tentamen avseende lärandemål 1 och 2, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd