Kursplan - Engelska för ämneslärare: syntax och fonetik
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
ENA134
Giltig från
Hösttermin 2017
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2016-12-19
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
A University Grammar of English - - with a Swedish Perspective
2. uppl. : Studentlitteratur AB, 2015 - 586 s.
ISBN: 9789144104997 LIBRIS-ID: 18099765
Introducing English pronunciation : advice for learners and teachers : British version
3., [rev.] ed. : Lund : Studentlitteratur, 2005 - 147 s.
ISBN: 91-44-03409-1 LIBRIS-ID: 9752056
Artiklar
Current Issues in the Teaching of Grammar: An SLA Perspective
TESOL Quarterly 40(1), 83-107. [available via the university library], 2006
Webbadresser
British English pronunciation:
URL: http://www.bbc.co.uk/learningenglish/english/features/pronunciation
Learners dictionaries:
Referenslitteratur
Longman dictionary of contemporary English : Longman language activator ; Longman dictionary of English language and culture
4. ed. : Harlow : Longman, 2003 - xvii, 1949 s.
ISBN: 0-582-77649-X (inb.) : £27.50 LIBRIS-ID: 8810527
How languages are learned
4. ed. : Oxford : Oxford univ. press, 2013 - 256 s.
ISBN: 9780194541268 LIBRIS-ID: 13897787
Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskola 2011
Stockholm : Skolverket, 2011 - 202 s.
ISBN: 978-91-38-32594-0 LIBRIS-ID: 12477715
EN av nedanstående fyra ordböcker med CD kan användas som alternativ eller komplement till den digitala versionen
Cambridge advanced learner's dictionary
3. ed. : Cambridge : Cambridge University Press, 2008 - 1699 s., [100 s.]
ISBN: 978-0-521-88541-6 (hbk.) : £35.00 LIBRIS-ID: 10940646
Oxford advanced learner's dictionary of current English
8th ed. : Oxford : Oxford University Press, 2010. - xii, 1796 p., R46 p.
ISBN: 978-0-19-479902-7 (pbk./CD pack) LIBRIS-ID: 11903157
Longman dictionary of contemporary English ; Longman language activator ; Longman dictionary of English language and culture.
4th ed. : Harlow : Longman, 2003. - 1 v.
ISBN: 0-582-77649-X LIBRIS-ID: 11293064
Macmillan English dictionary for advanced learners
2. ed. : Oxford : Macmillan Education, 2007 - xi, 1748 s.
ISBN: 9781405025263 (hft. + CD-ROM) LIBRIS-ID: 10942663
Övrigt
Additional materials assigned by the teacher
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att tillägna sig kunskaper om engelska språkets ljudsystem och grammatiska strukturer, samt om didaktiska perspektiv på dessa, för att så småningom kunna undervisa i engelska på den aktuella nivån i enlighet med intentionerna i gällande styrdokument. Kursen syftar vidare till att ge möjlighet till att utöka grunden för ett kritiskt och reflekterande förhållningssätt som ska ge studenten verktyg att kontinuerligt kunna utveckla sin lärarroll.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. beskriva engelskans ljudsystem med hjälp av grundläggande fonetisk terminologi
2. tillämpa det internationella fonetiska alfabetet för att läsa och producera enklare transkription
3. identifiera syntaktiska strukturer och tillämpa relevant terminologi för att analysera ord, fraser, satser och meningar
4. redogöra för didaktiska perspektiv på språkets form och koppla dessa till praktiska tillämpningar i skolan
Innehåll
- Fonetik och fonologi
- Syntax
- Didaktiska perspektiv på språkets form och funktion
- Fältstudier
Undervisning
Undervisningen sker på engelska, i form av föreläsningar, seminarier, olika typer av övningar samt fältstudier. Undervisningen innehåller IKT-baserade moment.
Särskild behörighet
Minst 30 hp från Ämneslärarprogrammet inriktning gymnasieskolan vari ingår minst 15 hp svenska eller matematik samt minst 15 hp utbildningsvetenskaplig kärna.
Examination
OBN1, obligatorisk närvaro, 1,5 hp, närvaro avseende lärandemål 1-4, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
INL1, inlämningsuppgifter, 1,5 hp, muntliga och skriftliga uppgifter i språkdidaktik, inklusive fältstudie, avseende lärandemål 4, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
ÖVN1, övning, 1,5 hp, webbaserade övningar avseende lärandemål 1-3, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
TEN1, salstentamen, 3 hp, tentamen avseende lärandemål 1-3, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För att erhålla sammanfattningsbetyget Väl Godkänd för hela kursen ska den studerande ha uppnått detta betyg på INL1 och TEN1.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd