Kursplan - Engelska för ämneslärare: litteratur 1
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
ENA132
Giltig från
Hösttermin 2017
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2016-12-19
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Teaching literature to adolescents
2. ed. : New York : Routledge, 2011 - xiv, 274 p.
ISBN: 9780415875158 LIBRIS-ID: 12351014
Engelsk språkdidaktik : texter, kommunikation, språkutveckling
3., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 546 s.
ISBN: 978-91-44-07714-7 LIBRIS-ID: 12336091
The Norton introduction to literature
Shorter 12. ed. : New York : Norton, 2016 - 1996, 47 s.
ISBN: 9780393938920 LIBRIS-ID: 19282376
The curious incident of the dog in the night-time
London : Bloomsbury, 2013. - 102 pages
ISBN: 9781408173350 LIBRIS-ID: 19573333
Artiklar
Referenslitteratur
Longman dictionary of contemporary English : Longman language activator ; Longman dictionary of English language and culture
4. ed. : Harlow : Longman, 2003 - xvii, 1949 s.
ISBN: 0-582-77649-X (inb.) : £27.50 LIBRIS-ID: 8810527
Macmillan English dictionary for advanced learners
2. ed. : Oxford : Macmillan Education, 2007 - xi, 1748 s.
ISBN: 9781405025263 (hft. + CD-ROM) LIBRIS-ID: 10942663
Oxford advanced learner's dictionary of current English
8th ed. : Oxford : Oxford University Press, 2010. - xii, 1796 p., R46 p.
ISBN: 978-0-19-479902-7 (pbk./CD pack) LIBRIS-ID: 11903157
Cambridge advanced learner's dictionary
3. ed. : Cambridge : Cambridge University Press, 2008 - 1699 s., [100 s.]
ISBN: 978-0-521-88541-6 (hbk.) : £35.00 LIBRIS-ID: 10940646
Övrigt
Additional materials assigned by the teacher
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att tillägna sig kunskaper om engelskspråkig litteratur och litteraturanalys för att så småningom kunna undervisa i engelska på den aktuella nivån i enlighet med intentionerna i gällande styrdokument. Kursen syftar vidare till att ge möjlighet till att lägga grunden för ett kritiskt och reflekterande förhållningssätt som ska ge studenten verktyg att kontinuerligt kunna utveckla sin lärarroll.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. utföra och diskutera grundläggande litterära analyser
2. definiera och använda grundläggande terminologi och metoder för litteraturanalys på engelska
3. redogöra för didaktiska perspektiv på läsning och litteratur och koppla dessa till praktiska tillämpningar i skolan
Innehåll
- Samtida litteratur i olika genrer från olika engelskspråkiga länder
- Introduktion till litteraturanalys och litteraturkritik
- Didaktiska perspektiv på läsning och litteratur i skolan
- Fältstudier
Undervisning
Undervisningen sker på engelska, i form av föreläsningar, seminarier, olika typer av övningar samt fältstudier. Undervisningen innehåller IKT-baserade moment.
Särskild behörighet
Minst 30 hp från Ämneslärarprogrammet inriktning gymnasieskolan vari ingår minst 15 hp svenska eller matematik samt minst 15 hp utbildningsvetenskaplig kärna.
Examination
OBN1, obligatorisk närvaro, 1 hp, närvaro avseende lärandemål 1-3, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
INL1, inlämningsuppgifter, 2 hp, muntliga och skriftliga uppgifter i litteratur avseende lärandemål 1-2, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
INL2, inlämningsuppgifter, 1,5 hp, muntliga och skriftliga uppgifter i språk- och litteraturdidaktik, inklusive fältstudie, avseende lärandemål 3, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
TEN1, salstentamen, 3 hp, tentamen avseende lärandemål 1-2, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För att erhålla sammanfattningsbetyget Väl Godkänd för hela kursen ska den studerande ha uppnått detta betyg på minst 4,5 hp.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd