Kursplan - Begripliga texter
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
ITE235
Giltig från
Hösttermin 2017
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Informationsdesign
Akademi
Akademin för innovation, design och teknik
Fastställd
2017-01-31
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Skriv så att folk förstår! : [en handbok i att skriva på lätt svenska]
Stockholm : Centrum för lättläst, 2003 - 35 s.
Läsning
Lund: Studentlitteratur, 1993
Texters läsbarhet ur en utseendemässig synpunkt - efter en undersökning bland vuxna med läsproblematik.
Stockholm: Specialpedagogiska institutet, 2003
Metoder för brukstextanalys
Lund : Studentlitteratur, 2001 - 310, [2] s.
ISBN: 91-44-01639-5 ; 339:00 LIBRIS-ID: 8353016
Vad är lättläst
Härnösand : Specialpedagogiska skolmyndigheten, 2008 - 96 s.
ISBN: 978-91-28-00146-5 LIBRIS-ID: 11290315
URL: Länk
Klarspråksarbetet och yrkesskrivande. En forskningsöversikt
Stockholm: Språkrådet, 2017
Artiklar
Klarspråk och klarspråksarbetet - ett tema i tiden
I: Sakprosa (Vol 7, nr 2), 2015
Are reader-friendly texts always better?
I: IARTEM e-Journal, (Volume 5, No 2), 2013
Mot en evidensbaserad språkvård? En kritisk granskning av några svenska klarspråksråd i ljuset av forskning om läsbarhet och språkbearbetning
I: Sakprosa (Vol 7, nr 2), 2015
Referenslitteratur
Svenska skrivregler
Fjärde upplagan : Stockholm : Liber, 2017 - 308 sidor
ISBN: 978-91-47-11149-7 LIBRIS-ID: 20167622
Övrigt
Aktuella texter av mindre omfång kan tillkomma under kursens gång.
Akademin för innovation, design och teknik,
-
Böcker
Skriv så att folk förstår! : [en handbok i att skriva på lätt svenska]
Stockholm : Centrum för lättläst, 2003 - 35 s.
Läsning
Lund: Studentlitteratur, 1993
Texters läsbarhet ur en utseendemässig synpunkt - efter en undersökning bland vuxna med läsproblematik.
Stockholm: Specialpedagogiska institutet, 2003
Metoder för brukstextanalys
Lund : Studentlitteratur, 2001 - 310, [2] s.
ISBN: 91-44-01639-5 ; 339:00 LIBRIS-ID: 8353016
Vad är lättläst
Härnösand : Specialpedagogiska skolmyndigheten, 2008 - 96 s.
ISBN: 978-91-28-00146-5 LIBRIS-ID: 11290315
URL: Länk
Artiklar
Klarspråk och klarspråksarbetet - ett tema i tiden
I: Sakprosa (Vol 7, nr 2), 2015
Are reader-friendly texts always better?
I: IARTEM e-Journal, (Volume 5, No 2), 2013
Mot en evidensbaserad språkvård? En kritisk granskning av några svenska klarspråksråd i ljuset av forskning om läsbarhet och språkbearbetning
I: Sakprosa (Vol 7, nr 2), 2015
Referenslitteratur
Svenska skrivregler
3., [utök.] utg. : Stockholm : Liber, 2008 - 263, [1] s.
ISBN: 9789147084609 LIBRIS-ID: 10935499
Övrigt
Aktuella texter av mindre omfång kan tillkomma under kursens gång.
Akademin för innovation, design och teknik,
Syfte
Syftet med kursen är att studenten ska skaffa sig grundläggande förståelse för hur man kan utforma begriplighetsanpassad information för olika målgrupper, vilket inkluderar målgrupper som på grund av till exempel bristande läsförmåga eller språkkunskaper har speciella förutsättningar och behov.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1. redogöra för, och belysa, olika aspekter av för området relevanta begrepp
2. analysera och problematisera utformning av information anpassad även för målgrupper med särskilda behov
3. utforma, såväl språkligt som grafiskt, information för olika målgrupper
4. genomföra enklare utprovning av texter på ett för den valda målgruppen relevant och etiskt sätt
Innehåll
Rätten till tillgänglig samhällsinformation, läsundersökningar, skribentens eller informatörens roll och uppgift i utformandet av begriplighetsanpassade texter, även för olika målgrupper med bristande läsförmåga eller språkkunskaper.
Undervisning
I kursen förekommer teoretiska genomgångar, seminarier, gästföreläsningar, litteraturstudier och responsarbete.
Särskild behörighet
22,5 hp med inriktning mot textdesign eller motsvarande.
Examination
Inlämningsuppgift, (INL1), 3 hp, (examinerar lärandemål 2 och 3), Betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Inlämningsuppgift, (INL2), 2,5 hp, (examinerar lärandemål 1 och 4), Betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Seminarium (SEM1), 1 hp, (examinerar lärandemål 2), Betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Seminarium (SEM2), 1 hp, (examinerar lärandemål 1 och 2), Betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Kursen överlappar helt med kursen Lättläst.