Kursplan - Plats, rum och rörelse- utomhus
Omfattning
15 hp
Kurskod
ITE232
Giltig från
Vårtermin 2018
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Informationsdesign
Akademi
Akademin för innovation, design och teknik
Fastställd
2017-01-31
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Life between buildings : using public space
Washington, DC : Island Press, c2011. - 207 p.
ISBN: 978-1-59726-827-1 LIBRIS-ID: 12326163
The image of the city
[New ed.] : Cambridge, Mass. : M.I.T. Press, 1964 - 194 s.
ISBN: 0-262-12004-6 (inb.) LIBRIS-ID: 4739155
Wayshowing > Wayfinding : basic & interactive
[New rev. and expanded ed.] : Amsterdam : BIS Publishers, 2013 - 240 p.
ISBN: 9789063693237 LIBRIS-ID: 14818682
Att notera rumsupplevelser
Stockholm : Statens råd för byggnadsforskning, 1976 - 72 s.
ISBN: 91-540-2521-4 ; 44:70 LIBRIS-ID: 7415966
Art, space, and the city : public art and urban futures
London : Routledge, 1997 - 266 s.
ISBN: 0-415-13942-2 LIBRIS-ID: 4917908
Referenslitteratur
Så byggdes staden : [stadsbyggnad, arkitektur, husbyggnad]
3., uppdaterade och utök. uppl. : Stockholm : Svensk byggtjänst, 2012 - 214 s.
ISBN: 9789173335423 (inb.) LIBRIS-ID: 13527618
Arkitektens handbok 2017
Upplaga 9 : Lund : Studentlitteratur, 2017 - 683 sidor
ISBN: 978-91-44-11867-3 LIBRIS-ID: 20050064
Visual thinking for design
Burlington, Mass. : Morgan Kaufmann, c2008 - xi, 197 p.
ISBN: 0123708966 LIBRIS-ID: 10869002
Architecture : form, space, & order
Fourth edition. : Hoboken, New Jersey : Wiley, 2014 - 447 s.
ISBN: 9781118745083 LIBRIS-ID: 16937735
Svenska skrivregler
3., [utök.] utg. : Stockholm : Liber, 2008 - 263, [1] s.
ISBN: 9789147084609 LIBRIS-ID: 10935499
Övrigt
Två vetenskapliga artiklar delas ut vid kursstart. Läses som fördjupning inför litteraturseminarie. Den ena ingår i den ordinarie kurslitteraturen den anda ingår som referens litteratur.
Akademin för innovation, design och teknik,
-
Böcker
Life between buildings : using public space
Washington, DC : Island Press, c2011. - 207 p.
ISBN: 978-1-59726-827-1 LIBRIS-ID: 12326163
Lek äger rum : planering för barn och ungdomar
Stockholm : Formas, 2006 - 240 s.
ISBN: 91-540-5957-7 (inb.) LIBRIS-ID: 10104648
The image of the city
[New ed.] : Cambridge, Mass. : M.I.T. Press, 1964 - 194 s.
ISBN: 0-262-12004-6 (inb.) LIBRIS-ID: 4739155
Wayshowing > Wayfinding : basic & interactive
[New rev. and expanded ed.] : Amsterdam : BIS Publishers, 2013 - 240 p.
ISBN: 9789063693237 LIBRIS-ID: 14818682
Att notera rumsupplevelser
Stockholm : Statens råd för byggnadsforskning, 1976 - 72 s.
ISBN: 91-540-2521-4 ; 44:70 LIBRIS-ID: 7415966
Referenslitteratur
Så byggdes staden : [stadsbyggnad, arkitektur, husbyggnad]
3., uppdaterade och utök. uppl. : Stockholm : Svensk byggtjänst, 2012 - 214 s.
ISBN: 9789173335423 (inb.) LIBRIS-ID: 13527618
Arkitektens handbok 2017
Upplaga 9 : Lund : Studentlitteratur, 2017 - 683 sidor
ISBN: 978-91-44-11867-3 LIBRIS-ID: 20050064
Visual thinking for design
Burlington, Mass. : Morgan Kaufmann, c2008 - xi, 197 p.
ISBN: 0123708966 LIBRIS-ID: 10869002
Architecture : form, space, & order
Fourth edition. : Hoboken, New Jersey : Wiley, 2014 - 447 s.
ISBN: 9781118745083 LIBRIS-ID: 16937735
Svenska skrivregler
3., [utök.] utg. : Stockholm : Liber, 2008 - 263, [1] s.
ISBN: 9789147084609 LIBRIS-ID: 10935499
Övrigt
Två vetenskapliga artiklar delas ut vid kursstart. Läses som fördjupning inför litteraturseminarie. Den ena ingår i den ordinarie kurslitteraturen den anda ingår som referens litteratur.
Akademin för innovation, design och teknik,
Syfte
Kursens syfte är att öva sig att analysera och kommunicera strategier för orientering i komplexa offentliga miljöer. Syftet är också att träna sig i att forma miljöer som stödjer orienterbarhet, vilket är centralt i praktiken för en formgivare inom rumslig gestaltning - informationsdesign. Syftet är också att förstå hur miljöns utformning kan inverka på olika målgruppers möjlighet att orientera sig liksom att få insikter i hur ett gestaltningsarbete påverkas av att det sker i en utomhusmiljö. Etiska förhållningssätt inom området design av offentliga miljöer diskuteras, exempelvis inkluderande och exkluderande design.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1. beskriva hur area och volym påverkar upplevelsen av en utomhusmiljö
2. visa förmåga att urskilja, analysera och kommunicera olika strategier för att orientera sig i komplexa offentliga miljöer
3.skapa en formgivning där material och konstruktion bildar en fungerande rumslighet utomhus
4. uppvisa förmåga att bibehålla kontrollen över gestaltningens helhet utan att mista uppmärksamheten på enskilda delar
5. visa förmåga att gestalta och resonera kring och göra etiska överväganden i relation till förhållandet: regelverk, användare och föreslagen designåtgärd
6. producera ett prospekt
Innehåll
I kursen ingår teoretiska studier och praktiska tillämpningar. Föreläsningar, studiebesök, seminarier och övningar om samhällsrummens förändring över tid, orienterbarhetens roll i planeringsfasen, estetiska dimensioner i formgivna komplexa miljöer samt etiska överväganden i förhållande till användare och regelverk.
Kursen innehåller metodövningar för analys och dokumentation av platser. Kursen ger tillfälle till produktion av idéskisser med förslag på lämpliga åtgärder för en specifik plats med designlösningar som stödjer orientering. I kursen ingår laborationer kring rörelse och plats.
Undervisning
Föreläsningar, seminarier, övningar samt studiebesök.
Särskild behörighet
30 hp inom inriktningen rumslig gestaltning.
Examination
Inlämningsuppgift (INL1), 3,5 hp, (examinerar lärandemål 1-3 och 5), Betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Inlämningsuppgift (INL2), 3,5 hp (examinerar lärandemål 6), Betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Projekt (PRO1), 5 hp, (examinerar lärandemål 4 och 5), Betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Laboration (LAB1), 3 hp, (examinerar lärandemål 2, 3 och 5), Betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Kursen överlappar med 7,5 hp mot Plats, rum och rörelse och Rumslig gestaltning - utomhus.