Kursplan - Mätning av innovation
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
INO336
Giltig från
Hösttermin 2017
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Innovationsteknik
Akademi
Akademin för innovation, design och teknik
Fastställd
2017-01-31
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
Syfte
Syftet med kursen är att introducera studenterna i användandet av kvantitativa mätmetoder med särskilt fokus på att mäta, analysera och diskutera olika typer av innovationsförmåga i samhället. I kursen behandlas och problematiseras olika metoder för att mäta innovationsförmåga samt dessas relevans.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1. redogöra för centrala begrepp och metoder för utformning av kvantitativa undersökningsmetoder
2. tillämpa grundläggande kunskaper för kvantitativ datainsamling och analys
3. analysera ett dataunderlag med adekvata metoder för att bedöma innovationsförmåga
4. kritiskt reflektera kring möjligheter och begränsningar i olika former av mätning och analys av innovationsförmåga och konsekvenser av sådana mätningar
5. i muntlig och skriftlig form redovisa och diskutera resultatet med interna eller externa intressenter
Innehåll
Introduktion till kvantitativa undersökningsmetoder.
Diskutera syftet med olika metodansatser och relationen dem mellan.
Innovationsförmåga i samhället.
Etablerade innovationsmätningsmetoder och innovationsindex.
Etiska aspekter och andra konsekvenser av olika mätmetoder.
Redovisa och presentera mätresultat.
Undervisning
Föreläsningar, seminarier, övningar och handledning.
Särskild behörighet
Avslutade kurser om minst 100 hp varav ingår minst 15hp Innovationsteknik varav 7,5 hp ska vara Introduktion till Innovationsteknik eller Processer för värdeskapande eller motsvarande.
Examination
Inlämningsuppgift (INL1), Rapport innovationsdata, 3 hp, (examinerar lärandemål 1-5), Betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Inlämningsuppgift (INL2), Essä innovationsdebatt, 3 hp, (examinerar lärandemål 4 och 5), Betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Övning (ÖVN1), 1,5 hp, (examinerar lärandemål 1-3), Betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd