Kursplan - Bedömning av barnets/elevens lärande och utveckling - grundlärare F-3
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
OAU156
Giltig från
Hösttermin 2016
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2014-01-24
Reviderad
2015-12-10
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Bedömning för lärande
2., [oförändr.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 208 s.
ISBN: 9789144101491 LIBRIS-ID: 14978080
Betyg i teori och praktik : : ämnesdidaktiska perspektiv på bedömning i grundskola och gymnasium
2. [rev.] uppl. : Malmö : Gleerup, 2012 - 206 s.
ISBN: 978-91-40-67604-7 LIBRIS-ID: 12750614
Pedagogisk bedömning : att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap
3. uppl. : Stockholm : Liber, 2013 - 270 s.
ISBN: 9789147114580 LIBRIS-ID: 15122328
Skriva för att lära : skrivande i högre utbildning
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 223 s.
ISBN: 978-91-44-06916-6 LIBRIS-ID: 12165157
Bedömning i och av skolan : praktik, principer, politik
2., [utök.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2016 - 357 s.
ISBN: 9789144109749 LIBRIS-ID: 19509842
Artiklar
Making menaing: children´s perspectives expressed through drawings. Early Child Develepment and Care
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2009
Att undersöka kunskapstrender med hjälp av Pisa. Likvärdighet, förståelse, kunskapssyn
Örebro Universitet, 2013
Webadresser
Kunskapsbedömning : vad, hur och varför? : [kunskapsöversikt]
Stockholm : Skolverket, 2011 - 133 s.
ISBN: 978-91-86529-56-7 LIBRIS-ID: 12442568
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
Skolverket, 2011
Den skriftliga individuella utvecklingsplanen
Stockholm : Skolverket, 2013 - 19 s.
ISBN: 9789175590707 LIBRIS-ID: 15180942
Allmänna råd med kommentarer om utvecklingssamtalet och den skriftliga individuella utvecklingsplanen
Stockholm : Skolverket, 2013 - 29 s.
ISBN: 9789175590721 LIBRIS-ID: 15984411
Referenslitteratur
Referenshantering enligt APA-stilen: Förkortad svensk version
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
URL: https://www.mdh.se/polopoly_fs/1.24143!/Menu/general/column-content/attachment/APA-STILEN_100128.pdf
God forskningssed. Vetenskapsrådets rapportserie
Vetenskapsrådet, 2011
URL: http://www.vr.se/download/18.3a36c20d133af0c12958000491/God+forskningssed+2011.1.pdf
Det värderande ögat : observation, utvärdering och utveckling i undervisning och handledning
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2005 - 149 s.
ISBN: 91-47-05311-9 (korr.) LIBRIS-ID: 9971972
Syfte
Kursens syfte är att studenten ska utveckla kunskap om pedagogisk bedömning av barns lärande och utveckling, särskilt vad gäller barn i förskoleklassen och skolans årskurs 1-3.
Ytterligare ett syfte är att studenten utvecklar kunskap om hur dokumentation kan få konsekvenser för förändringsarbete, och att skapa goda förutsättningar för elevers lärande.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. beskriva och jämföra historiska och teoretiska perspektiv på bedömning
2. kritiskt granska redskap för dokumentation och bedömning av barns/elevers lärande
3. diskutera giltighet och tillförlitlighet vid bedömning av lärande
4. analysera strategier för bedömning och utvärdera didaktisk verksamhet i syfte att skapa goda förutsättningar för barns/elevers lärande
5. visa utvecklat vetenskapligt kritiskt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning
Innehåll
- Historiska och teoretiska perspektiv på bedömning av barns/elevers lärande inom olika skolformer
- Lärares bedömnings- och utvärderingsuppdrag i relation till nationella och lokala styrdokument samt kunskapsmätningar
- Redskap och strategier för dokumentation och bedömning
- Individuella utvecklingsplaner och utvecklingssamtal
- Samhälleliga, etiska och internationella perspektiv på bedömning och dokumentation
- Undervisningens innehåll och metodik
Undervisning
I kursen används varierande arbetsformer och arbetssätt: föreläsningar, seminarier och fältstudier. IT används som didaktiskt redskap i kursen.
Särskild behörighet
7,5 hp UVK, 22,5 ämnesstudier.
Examination
SEM1, seminarium, 1 hp, aktivt deltagande i seminarium avseende lärandemål 1-5, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM2, seminarium, 1 hp, aktivt deltagande i seminarium avseende lärandemål 1-5, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM3, seminarium, 1 hp, aktivt deltagande i seminarium avseende lärandemål 1-5, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
INL1, inlämningsuppgift, 4,5 hp, avseende lärandemål 1-5, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För VG på kursen krävs VG på INL1.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Se studiehandledning.