Kursplan - Reflekterande processer och systemteori inom socialt arbete
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
SAA904
Giltig från
Hösttermin 2016
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Socialt arbete
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2016-06-16
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Från påverkan till medverkan : språk- och meningsskapande system i samverkan : [terapi med språksystemiskt synsätt]
Stockholm : Mareld, 1992 - 150 s.
ISBN: 91-971117-8-3 LIBRIS-ID: 8383588
Det professionella mötet : en grundbok
Lund : Studentlitteratur, 2015 - 127 s.
ISBN: 9789144105956 LIBRIS-ID: 18081612
Artiklar
Standardiserad interaktion - en utmaning i socialt arbete
Socialvetenskaplig tidskrift 21 (1), 2014
När förpackade idéer möter organisatoriska villkor
Socialvetenskaplig tidskrift 3,
Referenslitteratur
Intersektionalitet i socialt arbete : teori, reflektion och praxis
2. uppl. : Malmö : Gleerups Utbildning, 2015 - 232 s.
ISBN: 9789140690715 LIBRIS-ID: 17956682
Att tappa tron: Argument för ett nytt sätt att se på terapi
Psychotherapy in Australia, 2004, 10 (2) hämtad 2016 juni Mareld.se,
Relationer som hjälper : om återhämtningsprocesser vid svåra psykiska problem
Lund : Studentlitteratur, 2008 - 141 s.
ISBN: 9789144048628 LIBRIS-ID: 10738038
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska skaffa sig fördjupade kunskaper och färdigheter i reflekterande processer utifrån språksystemisk grund. Vidare syftar kursen till att studenten ska skaffa sig fördjupande kunskaper om förändringsprocesser, interventioner i grupp och evidensbaserad praktik i socialt arbete.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
1 reflektera över och tillämpa metakommunikation i professionella samtal
2 reflektera över grupprocesser och konsekvenser av makt i professionella samtal utifrån ett intersektionellt perspektiv
3 Analysera betydelsen av kommunikativa interventioner med hänsyn tagen till klientens delaktighet i förändringsprocesser
Färdigheter och förmåga
4 intervenera och analysera hinder och möjligheter för social och psykosocial förändring utifrån systemteoretiska perspektiv
5 analysera klientens perspektiv i modeller för förändring och i kvalitetsutveckling av socialt arbete
Värderingsförmåga och förhållningssätt
6 tillämpa reflekterande processer och språksystemiskt undersökande förhållningssätt
7 kritiskt granska klientens möjligheter till delaktighet med hänsyn tagen till ett intersektionellt perspektiv och organisatoriska hinder
Innehåll
Socialkonstruktionism och språksystemisk teori som bas för reflekterande processer och förändringsarbete
Teoretiska perspektiv på människans förmåga och möjligheter till förändring
Socialpsykologiska perspektiv på människan och självet
Språksystemiska perspektiv med fokus på cirkulär intervjumetodik
Reflekterande processer och reflekterande team som metod
Professionell expertis och brukarnas bedömningar i relation till befintlig forskning
Undervisning
Undervisning och lärande sker i form av föreläsningar och gruppdiskussioner där de teoretiska delarna av kursen bearbetas i grupparbeten och de praktiska genom rollspel. Syftet med undervisningsmetoderna är att medverka till utökad professionell utveckling där de kommunikativa färdigheterna tränas via reflekterande processer.
Särskild behörighet
Socialsekreterare och behandlare som arbetat minst två år i yrket med en färdig kandidatexamen från en institution för högre utbildning som är tre år eller mer, motsvarande 180 högskolepoäng inom socialt arbete, eller närliggande ämnesområden.
Examination
INL1, Inlämningsuppgift, 5 hp, lärandemål 3-6, betyg Underkänd (U), Godkänd (G), eller Väl Godkänd (VG).
SEM1, Seminarium, 2,5 hp, muntlig presentation i grupp och rollspel, lärandemål 1-3, 6-7, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
För betyget Väl godkänd på kursen krävs VG på INL1 och G på SEM1. För närmare anvisningar se studiehandledning.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd