Kursplan - Människan som patient
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
VAE203
Giltig från
Vårtermin 2017
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2016-06-14
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Teoretiska grunder för vårdande
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2015 - 307 s.
ISBN: 9789147114115 LIBRIS-ID: 18031934
Omvårdnadens grunder : Perspektiv och förhållningssätt
Tredje upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2019] - 711 sidor
ISBN: 9789144123189 LIBRIS-ID: 3dhmpmln1m0w1rb0
Sjuksköterskans kärnkompetenser
Andra upplagan : Stockholm : Liber, [2019] - 374 sidor
ISBN: 9789147128020 LIBRIS-ID: nztvsk97l387ldgf
Vården inifrån : när sjuksköterskan blir patient
1. utg : Stockholm : Natur & kultur, 2012 - 177 s.
ISBN: 978-91-27-13272-6 (inb.) LIBRIS-ID: 12594540
Etikboken : etik för vårdande yrken
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2018] - 485 sidor
ISBN: 9789144120539 LIBRIS-ID: 9j6pz75q7d56bxcw
Vårdvetenskapliga begrepp i teori och praktik
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur AB, 2017 - 468 sidor
ISBN: 978-91-44-11243-5 LIBRIS-ID: 20900395
Artiklar
Janice Morse' Theory of Suffering -- a discussion in a caring science perspective
Nordic Journal of Nursing Research & Clinical Studies / Vård i Norden 2009; 29(1): pp 14-18,
Toward a Praxis Theory of Suffering
Advances in Nursing Science, Sep2001; 24(1): pp 47-59,
Webbadresser
Referenslitteratur
Same same or different? A review of reviews of person-centered and patient-centered care
Patient Education & Counseling, 2019; 102(1): pp 3-11,
URL: Länk
Omvårdnadsteorier i klinisk praxis
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2012 - 343 s.
ISBN: 9789127131828 (inb.) LIBRIS-ID: 13603211
Avhandling
Tradition och horisont : vårdkulturens betydelse för vårdens praxis
Linköping : Linköping University Electronic Press, 2011 - 69 s. (PDF)
URL: Länk
Övrigt
Vetenskaplig artikel tillkommer, vidare information ges i studiehandledningen
-
Böcker
Teoretiska grunder för vårdande
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2015 - 307 s.
ISBN: 9789147114115 LIBRIS-ID: 18031934
Omvårdnadens grunder. : Perspektiv och förhållningssätt
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 631 s.
ISBN: 9789144083537 LIBRIS-ID: 16610835
Sjuksköterskans kärnkompetenser
Andra upplagan : Stockholm : Liber, [2019] - 374 sidor
ISBN: 9789147128020 LIBRIS-ID: nztvsk97l387ldgf
Vården inifrån : när sjuksköterskan blir patient
1. utg : Stockholm : Natur & kultur, 2012 - 177 s.
ISBN: 978-91-27-13272-6 (inb.) LIBRIS-ID: 12594540
Etikboken : etik för vårdande yrken
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2018] - 485 sidor
ISBN: 9789144120539 LIBRIS-ID: 9j6pz75q7d56bxcw
Vårdvetenskapliga begrepp i teori och praktik
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur AB, 2017 - 468 sidor
ISBN: 978-91-44-11243-5 LIBRIS-ID: 20900395
Artiklar
Janice Morse' Theory of Suffering -- a discussion in a caring science perspective
Nordic Journal of Nursing Research & Clinical Studies / Vård i Norden 2009; 29(1): pp 14-18,
Toward a Praxis Theory of Suffering
Advances in Nursing Science, Sep2001; 24(1): pp 47-59,
Webbadresser
Referenslitteratur
Same same or different? A review of reviews of person-centered and patient-centered care
Patient Education & Counseling, 2019; 102(1): pp 3-11,
URL: Länk
Omvårdnadsteorier i klinisk praxis
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2012 - 343 s.
ISBN: 9789127131828 (inb.) LIBRIS-ID: 13603211
Avhandling
Tradition och horisont : vårdkulturens betydelse för vårdens praxis
Linköping : Linköping University Electronic Press, 2011 - 69 s. (PDF)
URL: Länk
Övrigt
Vetenskaplig artikel tillkommer, vidare information ges i studiehandledningen
-
Böcker
Teoretiska grunder för vårdande
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2015 - 307 s.
ISBN: 9789147114115 LIBRIS-ID: 18031934
Omvårdnadens grunder. : Perspektiv och förhållningssätt
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 631 s.
ISBN: 9789144083537 LIBRIS-ID: 16610835
Sjuksköterskans kärnkompetenser
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2013 - 345 s.
ISBN: 9789147105687 LIBRIS-ID: 14613796
Vården inifrån : när sjuksköterskan blir patient
1. utg : Stockholm : Natur & kultur, 2012 - 177 s.
ISBN: 978-91-27-13272-6 (inb.) LIBRIS-ID: 12594540
Etikboken : etik för vårdande yrken
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2018] - 485 sidor
ISBN: 9789144120539 LIBRIS-ID: 9j6pz75q7d56bxcw
Vårdvetenskapliga begrepp i teori och praktik
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur AB, 2017 - 468 sidor
ISBN: 978-91-44-11243-5 LIBRIS-ID: 20900395
Artiklar
Janice Morse' Theory of Suffering -- a discussion in a caring science perspective
Nordic Journal of Nursing Research & Clinical Studies / Vård i Norden 2009; 29(1): pp 14-18,
Toward a Praxis Theory of Suffering
Advances in Nursing Science, Sep2001; 24(1): pp 47-59,
Avhandling
Tradition och horisont : vårdkulturens betydelse för vårdens praxis
Linköping : Linköping University Electronic Press, 2011 - 69 s. (PDF)
URL: Länk
Referenslitteratur
Omvårdnadsteorier i klinisk praxis
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2012 - 343 s.
ISBN: 9789127131828 (inb.) LIBRIS-ID: 13603211
-
Böcker
Teoretiska grunder för vårdande
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2015 - 307 s.
ISBN: 9789147114115 LIBRIS-ID: 18031934
Omvårdnadens grunder. : Perspektiv och förhållningssätt
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 631 s.
ISBN: 9789144083537 LIBRIS-ID: 16610835
Sjuksköterskans kärnkompetenser
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2013 - 345 s.
ISBN: 9789147105687 LIBRIS-ID: 14613796
Vården inifrån : när sjuksköterskan blir patient
1. utg : Stockholm : Natur & kultur, 2012 - 177 s.
ISBN: 978-91-27-13272-6 (inb.) LIBRIS-ID: 12594540
Etikboken : etik för vårdande yrken
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 406 s.
ISBN: 9789144059334 LIBRIS-ID: 14667027
Vårdvetenskapliga begrepp i teori och praktik
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur AB, 2017 - 468 sidor
ISBN: 978-91-44-11243-5 LIBRIS-ID: 20900395
Artiklar
Janice Morse' Theory of Suffering -- a discussion in a caring science perspective
Nordic Journal of Nursing Research & Clinical Studies / Vård i Norden 2009; 29(1): pp 14-18,
Toward a Praxis Theory of Suffering
Advances in Nursing Science, Sep2001; 24(1): pp 47-59,
Avhandling
Tradition och horisont : vårdkulturens betydelse för vårdens praxis
Linköping : Linköping University Electronic Press, 2011 - 69 s. (PDF)
URL: Länk
Referenslitteratur
Omvårdnadsteorier i klinisk praxis
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2012 - 343 s.
ISBN: 9789127131828 (inb.) LIBRIS-ID: 13603211
-
Böcker
Teoretiska grunder för vårdande
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2015 - 307 s.
ISBN: 9789147114115 LIBRIS-ID: 18031934
Omvårdnadens grunder. : Perspektiv och förhållningssätt
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 631 s.
ISBN: 9789144083537 LIBRIS-ID: 16610835
Sjuksköterskans kärnkompetenser
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2013 - 345 s.
ISBN: 9789147105687 LIBRIS-ID: 14613796
Vårdvetenskapliga begrepp i teori och praktik
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 512 s.
ISBN: 978-91-44-07104-6 LIBRIS-ID: 12642778
Artiklar
Janice Morse' Theory of Suffering -- a discussion in a caring science perspective
Nordic Journal of Nursing Research & Clinical Studies / Vård i Norden 2009; 29(1): pp 14-18,
Toward a Praxis Theory of Suffering
Advances in Nursing Science, Sep2001; 24(1): pp 47-59,
Avhandling
Tradition och horisont : vårdkulturens betydelse för vårdens praxis
Linköping : Linköping University Electronic Press, 2011 - 69 s. (PDF)
URL: Länk
Referenslitteratur
Omvårdnadsteorier i klinisk praxis
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2012 - 343 s.
ISBN: 9789127131828 (inb.) LIBRIS-ID: 13603211
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska skaffa sig grundläggande kunskaper om hälsoresurser och lidande samt helhetssyn på människan som patient. Vidare syftar kursen till att studenten utvecklar en värdegrund som betonar vårdarens ansvar att anta ett etiskt förhållningssätt och lindra lidande under människans hela livscykel.
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
1 ur ett helhetsperspektiv redogöra för innebörden av begreppet patient, personcentrerad vård och vad som händer när en människa blir patient
2 beskriva begreppet lidande och identifiera lindring av lidande samt patientens hälsoresurser i olika faser av livscykeln
3 visa kunskaper i grundläggande vårdetik samt förmåga att tillämpa en värdegrund för omvårdnaden som inbegriper ett etiskt förhållningssätt i vårdandet
4 ha kännedom om begreppet vårdkultur och vårdkulturers påverkan på patientens upplevelse av hälsa och lidande
Innehåll
Kursen omfattar 7,5 hp teoretiska studier
Patientbegreppet och maktstrukturer i förhållandet vårdare-patient
Identifiering av patientens hälsoresurser
Lidandebegreppet, identifiering av patientens lidande, lindring av lidande
Vårdkulturbegreppet och vårdkulturens påverkan på hälsa och lidande
Grundläggande vårdetik samt sjuksköterskans värdegrund för omvårdnad
Undervisning
Undervisningen bedrivs genom en kombination av individuella och gruppbaserade studieformer, föreläsningar, litteraturstudier, seminarier och simuleringsövning. Undervisningen sker både på campus och med stöd av datorbaserade aktiviteter. Undervisningsformerna syftar till att studenten ska utveckla sin förmåga till aktivt kunskapssökande, samarbete och diskussion av vetenskapsbaserad kunskap.
Särskild behörighet
Genomgången kurs Grunder i vårdvetenskap 7,5 hp eller motsvarande.
Examination
GRU1, Gruppuppgift,1,5 hp, Inlämningsuppgift i grupp avseende lärandemål 4, betyg Underkänd (U) och Godkänd (G).
SEM1, Seminarium, 1 hp, Aktivt deltagande i seminarium avseende lärandemål 1-3, betyg Underkänd (U) och Godkänd (G).
TEN1, Salstentamen, 5 hp, Individuell skriftlig tentamen avseende lärandemål 1-4, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) och Väl godkänd (VG).
För betyget Väl godkänd på kursen krävs VG på TEN1 samt G på GRU1 och SEM1. För närmare anvisningar se studiehandledning.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Ersätter VAE010.