Kursplan - Hälsa och välfärd - fokus på delaktighet
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
VAE137
Giltig från
Vårtermin 2017
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2016-05-26
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Obligatorisk litteratur
The right to health : theory and practice
1. ed. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 368 s.
ISBN: 978-91-44-06780-3 LIBRIS-ID: 12495911
Participation, both a means and an end: a conceptual analysis of processes and outcomes in childhood disability
Developmental Medicine & Child Neurology, e pub ahead of print doi:10.1111/dmcn.13237, 2016
Patient participation: causing moral stress in psychiatric nursing?
Scandinavian Journal of Caring Science , e pub ahead of print, doi: 10.1111/scs.12358, 2016
The meaning of well-being and participation in the process of health and care - women's experiences following a myocardial infarction
International Journal of Qualitative Studies on Health and Well-being, 1(2);11-108, 2006
URL: Länk
Theorizing participation in health promotion: A litteratur review
Social Theory & Health 10, 188-207 doi:10.1057/sth.2012.2, 2012
Opening discourses of citizenship education: a theorization with Foucault
Journal of Education Policy, 28:6, 828-846, DOI: 10.1080/02680939.2013.823519, 2013
Dilemmas of participation in everyday life in early rheumatoid arthritis. A qualitative interview study (The Swedish TIRA Project)
Disability & Rehabilitation (37) issue 14: 1251-1259. DOI:10.3109/09638288.2014.961658, 2014
Empowerment: A conceptual discussion
Health Care Anal. 16:77-96. Doi:10.1007/s10728-007-0067-3, 2008
Referenslitteratur
Patient participation: A qualitative study of immigrant women and their experiences
International Journal of Qualitative Studies on Health and Well-being, [S.l.], v. 5, n. 1, feb. 2010,
URL: Länk
Life meomories and the ability to act: the, meaning of autonomy and participation for older people when living with chronic illness
Scandinavian Journal of Caring Science, 29; 824-833. doi: 10.1111/scs.12215, 2015
Midwifery practice and the crisis of modernity: Implications for the role of the midwife
Social Science & Medicine, 58(12), 2613-2623, 2004
URL: Länk
Syfte
Kursen syftar till att studenten skall skaffa sig ytterligare fördjupade kunskaper i olika teoretiska perspektiv och centrala begrepp som används inom området hälsa och välfärd med särskilt fokus på delaktighet.
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
1 kritiskt bedöma och tillämpa teorier och modeller inom området hälsa och välfärd
2 kritiskt analysera, jämföra och utvärdera begreppet delaktighet från olika perspektiv och i olika sammanhang inom området hälsa och välfärd.
3 förklara principer för och tillämpning av deltagarbaserad forskning
4 kunna utveckla ett delaktighetsperspektiv på det egna arbetet
Innehåll
Teorier och modeller inom området hälsa och välfärd på individ-, grupp-, organisations- och samhällsnivå
Begreppet delaktighet i en livscykel och utifrån ett systemteoretiskt perspektiv
Centrala begrepp relaterade till delaktighet som makt och jämlikhet
Litteratursökning i nationella och internationella databaser av vetenskapliga artiklar med fokus på delaktighet
Deltagarbaserad forskning
Undervisning
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och/eller övningar. Undervisningsformerna syftar till att de studerande ska träna ett självständigt aktivt kunskapssökande, samarbete, diskussion, argumentation och kritisk reflektion. I kursen används en pedagogisk (webbaserad) plattform för presentation av kursmaterial, kommunikation och diskussion.
Särskild behörighet
Kandidatexamen inom något av ämnesområdena folkhälsovetenskap, vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad, omvårdnadsvetenskap, medicinsk vetenskap, fysioterapi, socialt arbete, sociologi, psykologi eller motsvarande samt genomgången kurs Hälsa och välfärd – teoretiska perspektiv. Dessutom krävs Sv B/Sv 3 samt En B/En 6. I de fall kursen ges på engelska görs undantag från Sv B/Sv 3.
Examination
INL1, Inlämningsuppgift, 3 hp, gruppuppgift, lärandemål 1-4, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
INL2, Inlämningsuppgift, 3 hp, individuell uppgift, lärandemål 4, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
SEM1, Seminarium, 1,5 hp, aktivt deltagande i alla seminarier, lärandemål 1-4, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
För betyget Väl Godkänd på kursen krävs VG på INL2 samt G på INL1 och SEM1. För närmare anvisningar se studiehandledning.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd