Kursplan - Introduktion till socialt arbete
Omfattning
15 hp
Kurskod
SAA046
Giltig från
Hösttermin 2016
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Socialt arbete
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2014-11-20
Reviderad
2016-05-12
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Att studera på högskolan - studieteknik, motivation och inspiration
Studentlitteratur AB, 2015 - 166 s.
ISBN: 9789144104287 LIBRIS-ID: 17899570
Samhällsvetenskapliga metoder
2., [rev.] uppl. : Malmö : Liber, 2011 - 690 s.
ISBN: 978-91-47-09068-6 (hft.) LIBRIS-ID: 12056661
Tvärkulturella möten : grundbok för psykologer och socialarbetare
Stockholm : Natur och kultur, 2000 - 323, [1] s.
ISBN: 91-27-07821-3 (inb.) ; 423:00 LIBRIS-ID: 8348435
Levande socialt arbete : vardagsliv, sörjbarhet och sociala orättvisor
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2016 - 184 s.
ISBN: 978-91-47-11256-2 LIBRIS-ID: 18397486
Intersektionalitet i socialt arbete : teori, reflektion och praxis
2. uppl. : Malmö : Gleerups Utbildning, 2015 - 232 s.
ISBN: 9789140690715 LIBRIS-ID: 17956682
Modern teoribildning i socialt arbete 3 utgåvan
Natur & Kultur Akademisk, 2015 - 650 s.
ISBN: 9789127140950 (inb.) LIBRIS-ID: 17414456
Socialt arbete : en grundbok
3., [rev. och utök.] utg. : Stockholm : Natur & Kultur, 2016 - 544 s.
ISBN: 9789127141490 LIBRIS-ID: 17414549
Perspektiv på sociala problem
2., omarb. utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2013 - 372 s.
ISBN: 9789127134287 LIBRIS-ID: 14664944
Vetenskapsteori för nybörjare
2., [omarb.] uppl. : Stockholm : Liber, 2007 - 184 s.
ISBN: 978-91-47-08651-1 LIBRIS-ID: 10372764
Att bli socialarbetare : en reflekterande vägledning för studenter
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2016 - 230 s.
ISBN: 978-91-44-09722-0 LIBRIS-ID: 19509196
Arbetsgruppens psykologi
Femte utgåvan : [Stockholm] : Natur & Kultur, [2018] - 256 sidor
ISBN: 978-91-27-82217-7 LIBRIS-ID: 21988055
-
Böcker
Samhällsvetenskapliga metoder
2., [rev.] uppl. : Malmö : Liber, 2011 - 690 s.
ISBN: 978-91-47-09068-6 (hft.) LIBRIS-ID: 12056661
Tvärkulturella möten : grundbok för psykologer och socialarbetare
Stockholm : Natur och kultur, 2000 - 323, [1] s.
ISBN: 91-27-07821-3 (inb.) ; 423:00 LIBRIS-ID: 8348435
Levande socialt arbete : vardagsliv, sörjbarhet och sociala orättvisor
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2016 - 184 s.
ISBN: 978-91-47-11256-2 LIBRIS-ID: 18397486
Intersektionalitet i socialt arbete : teori, reflektion och praxis
2. uppl. : Malmö : Gleerups Utbildning, 2015 - 232 s.
ISBN: 9789140690715 LIBRIS-ID: 17956682
Modern teoribildning i socialt arbete 3 utgåvan
Natur & Kultur Akademisk, 2015 - 650 s.
ISBN: 9789127140950 (inb.) LIBRIS-ID: 17414456
Socialt arbete : en grundbok
3., [rev. och utök.] utg. : Stockholm : Natur & Kultur, 2016 - 544 s.
ISBN: 9789127141490 LIBRIS-ID: 17414549
Perspektiv på sociala problem
2., omarb. utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2013 - 372 s.
ISBN: 9789127134287 LIBRIS-ID: 14664944
Vetenskapsteori för nybörjare
2., [omarb.] uppl. : Stockholm : Liber, 2007 - 184 s.
ISBN: 978-91-47-08651-1 LIBRIS-ID: 10372764
Föräldraskap och missbruk : att ta upp frågor om föräldrarskap i missbruks- och beroendevården
Stockholm : Socialstyrelsen, 2012 - 45 s.
ISBN: 978-91-86885-84-7 LIBRIS-ID: 12755000
URL: Länk
-
Böcker
Stjärnlösa nätter : en berättelse om kärlek, svek och rätten att välja sitt liv
Pocketutg. : Stockholm : Norstedt, 2012 - 249 s.
ISBN: 978-91-1-303565-9 LIBRIS-ID: 12280697
Handbok i kvalitativa metoder
2. uppl. : Stockholm : Liber, 2015 - 275 s.
ISBN: 9789147112241 LIBRIS-ID: 17987985
Tvärkulturella möten : grundbok för psykologer och socialarbetare
Stockholm : Natur och kultur, 2000 - 323, [1] s.
ISBN: 91-27-07821-3 (inb.) ; 423:00 LIBRIS-ID: 8348435
Social omsorg i socialt arbete
Malmö : Gleerups Utbildning AB, 2007 - 285 s.
ISBN: 91-40-64760-9 LIBRIS-ID: 10522454
Intersektionalitet i socialt arbete : teori, reflektion och praxis
1. uppl. : Malmö : Gleerup, 2010 - 204 s.
ISBN: 978-91-40-66829-5 LIBRIS-ID: 11738080
Perspektiv på sociala problem
2., omarb. utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2013 - 372 s.
ISBN: 9789127134287 LIBRIS-ID: 14664944
Socialt arbete : en grundbok
3., [rev. och utök.] utg. : Stockholm : Natur & Kultur, 2016 - 544 s.
ISBN: 9789127141490 LIBRIS-ID: 17414549
Modern teoribildning i socialt arbete 3 utgåvan
Natur & Kultur Akademisk, 2015 - 650 s.
ISBN: 9789127140950 (inb.) LIBRIS-ID: 17414456
Vetenskapsteori för nybörjare
2., [omarb.] uppl. : Stockholm : Liber, 2007 - 184 s.
ISBN: 978-91-47-08651-1 LIBRIS-ID: 10372764
Referenslitteratur
Rapporter och uppsatser
2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 223 s.
ISBN: 9789144048260 LIBRIS-ID: 10786718
Att studera på högskolan - studieteknik, motivation och inspiration
Studentlitteratur AB, 2015 - 166 s.
ISBN: 9789144104287 LIBRIS-ID: 17899570
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska skaffa sig grundläggande kunskaper om det sociala arbetets verksamhetsfält, både som yrkesmässig utövning och som akademiskt ämne samt vad ett professionellt förhållningssätt innebär i socialt arbete. Den studerande ska lägga en grund för fortsatta studier inom socionomprogrammet.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
1 beskriva organisationer, professioner och olika praxis inom socialt arbete
2 beskriva socialt arbete som akademiskt ämne
3 redogöra för hur sociala problem har förklarats och hanterats utifrån historiska och kulturella perspektiv, nationellt och internationellt
4 redogöra för teorier som förklarar sambandet individ - grupp - samhälle och sociala problem
5 förklara begrepp såsom klass, kön, etnicitet, ålder och funktionsförmåga i relation till social utsatthet
6 förklara metoder som används i socialt arbete
Färdighet och förmåga
7 ge exempel på olika teorier och metoder som tillämpas inom socialt arbete
8 reflektera över och diskutera grundläggande principer för socialt arbete
9 reflektera över och diskutera social omsorg som perspektiv i socialt arbete
10 formulera en text utifrån gällande anvisningar för akademiskt skrivande
Värderingsförmåga och förhållningssätt
11 uppvisa en reflekterande förmåga rörande det egna utbildningsvalet och en framtida yrkesroll som socionom
12 förstå betydelsen av värderingar och ett professionellt förhållningssätt i det sociala arbetet
Innehåll
Socialt arbete som professionellt bedriven verksamhet och som akademiskt ämne
Personlig och professionell utveckling (PPU)
Frivilligarbete och förebyggande arbete
Grundläggande principer och begrepp i socialt arbete
Ett historiskt och internationellt perspektiv på välfärd, sociala problem och social utsatthet
Teorier i socialt arbete på samhälls-, grupp- och individnivå
Social omsorg i socialt arbete
Möte med fältet: professioner, offentliga, privata och ideella organisationer
Framställningar av mänskliga livsvillkor och social utsatthet till följd av klass, kön, etnicitet, ålder och funktionsförmåga inom skönlitteratur, film och konst
Egna värderingar och professionellt förhållningssätt i socialt arbete
Databassökning vetenskapliga artiklar om socialt arbete
Akademiskt skrivande
Undervisning
Undervisningen bedrivs genom föreläsningar, seminarier, gruppövningar samt studiebesök. Undervisningsformerna syftar till att de studerande ska träna aktivt kunskapssökande, samarbete, diskussion, argumentation och kritisk reflektion enskilt och i grupp. Även deltagande i reflektionsgrupp med betoning på personlig och professionell utveckling (PPU).
Behörighet
Matematik B, Samhällskunskap A (områdesbehörighet 5) eller Matematik 2a/2b/2c, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2 (områdesbehörighet A5).
Examination
GRU1, Gruppuppgift, 0,5 hp, deltagande i reflektionsgrupp. Personlig och professionell utveckling. Lärandemål 7-12, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
HEM1, Hemtentamen, 8 hp, skriftlig individuell hemtentamen. Organisationer, professioner och förhållningssätt i socialt arbete. Lärandemål 4-5, 7-12, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
NÄR1, Närvaro, 1 hp, vid minst 75% av kursens föreläsningar och gruppövningar. Frånvaro kompletteras enligt särskilda anvisningar, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM1, Seminarium, 2 hp, skriftlig och muntlig gruppredovisning. Lärandemål 1-3, 6, 9-12, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM3, Seminarium, 2 hp, skriftlig och muntlig redovisning individuellt och i grupp. Lärandemål 4-5 och 10, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM4, Seminarium, 1,5 hp, skriftlig och muntlig gruppredovisning. Teorier om sociala problem. Lärandemål 2- 5 och 7-10, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
För betyget Väl godkänd på kursen krävs VG på HEM1 samt G på GRU1, NÄR1, SEM1, SEM2 och SEM3. För närmare anvisningar se studiehandledning.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Ersätter SAA018.