Kursplan - Vetenskapligt manuskript i energi- och miljöteknik - process, metod och genomförande
Omfattning
30 hp
Kurskod
OAH304
Giltig från
Hösttermin 2016
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för ekonomi, samhälle och teknik
Fastställd
2016-05-13
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Ingen specifik kurslitteratur. No specific literature
Akademin för ekonomi, samhälle och teknik,
Syfte
Kursen ger kunskaper hur en eller flera vetenskapliga frågeställningar samt tillhörande resultat kopplat till energisystem, energieffektivisering, energi- och/eller miljötekniska problem och som relaterade till forskning-och utveckling kopplat till forskarprofilen Framtidens Energi bör beskrivas i en vetenskaplig tidskrift. Kursen ska skapa fördjupad förståelse och praktiskt erfarenhet av hur det vetenskapliga arbetet ska beskrivas på ett stringent sätt för att öka möjligheterna för att få resultat att bli accepterad i en vetenskaplig tidskrift.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna
1. beskriva den grundläggande strukturen hos en vetenskaplig artikel och redogöra för
motiven till detta
2. beskriva ett antal arbetsmetoder för skrivprocessen som tillsammans ger ett
systematiskt tillvägagångssätt för vetenskapligt skrivande
3. redogöra för hur publiceringsprocessen går till i
4. skriva ett vetenskapligt manuskript med en struktur och flöde som belyser de
vetenskapliga resultaten på ett stringent sätt, och som gör dem rättvisa i en granskningsprocess.
5. granska vetenskapliga artiklar med avseende på struktur och skrivteknik.
6. värdera och förhålla sig till vetenskapliga artiklar utifrån ett skrivtekniskt perspektiv
Innehåll
Kursen är en fördjupning i vetenskapligt skrivande, som görs parallellt med att ett aktuellt vetenskapligt arbete/resultat formuleras i ett manuskript. I kursen tränas förmågan att skriva ett vetenskapligt arbete med fokus på att publicera det i en vetenskaplig journal eller konferens. Deltagarna får en förståelse om huvudbeståndsdelarna i ett vetenskapligt arbete och vikten med att beskriva/förstå kunskapsluckor som arbetet adresserat. Baserat på detta ska en tydlig frågeställning, lämplig metodbeskrivning, och aktuella resultat presenteras. Slutligen diskuteras hur diskussions- och konklusionsdelarna för att sammanfatta arbetet.
Undervisning
Projektarbete med handledning. I kursen används en pedagogisk (webbaserad) plattform för kommunikation, diskussion och presentation av kursmaterial.
Särskild behörighet
180 hp från avklarade kurser relaterade till forskningsområdet Framtidens Energi (intelligenta energisystem, förnybar energi, elkraft, energilagring, energimarknader, energieffektivisering, energieffektiva och smarta byggnader, biologiska processer relaterat till förnybar energi, simulering och optimering av processer relaterade till processindustri). Alternativt att projektkursen i energi- och miljöteknik (30 hp) på grundläggande nivå är avklarad. Dessutom krävs Sv B/sv 3 och En B/En 6. I de fall kursen ges på engelska ges undantag från kravet på Sv B.
Examination
Projekt (PRO1), 23 hp, betyg Godkänd (G), (Lärandemål: 1, 2, 4, 5, 6)
Inlämningsuppgift (INL1), 2 hp, betyg Godkänd (G), (Kritisk granskning av minst två vetenskapliga arbeten och presentation; Lärandemål: 3, 5, 6)
Seminarium (SEM1), 1 hp, betyg Godkänd (G), (Diskussion om forskningsfrågor och metodval; Lärandemål: 1, 4, 5)
Seminarium (SEM2), 1 hp, betyg Godkänd (G), (Diskussion om resultat, diskussions- och konklusionsavsnitt; Lärandemål: 1, 4, 5, 6)
Seminarium (SEM3), 1 betyg Godkänd (G), (Diskussion ang. vikten av god figurer och tabeller; Lärandemål: 4, 5)
Närvaro (NÄR1), 2 hp, betyg Godkänd (G), (Aktivt deltagande i skrivgrupper; Lärandemål: 1, 2, 3, 4, 5, 6)
Skriftlig rapportering ingår i examinationsmomentet PRO1 och INL1. Muntliga presentationer och diskussioner under seminarierna.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Godkänd, underkänd