Kursplan - Fördjupningskurs i psykiatrisk omvårdnad
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
VAE156
Giltig från
Vårtermin 2017
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1F (Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2016-01-28
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
The Tidal Model. Psykisk hälsa, återerövrande och återhämtning
2016,
Psychiatric and mental health nursing : the craft of caring
2. ed. : London : Hodder Arnold, cop. 2009 - xv, 757 s.
ISBN: 9780340947630 LIBRIS-ID: 11460229
The tidal model : a guide for mental health professionals
London : Routledge, 2005 - 282 s.
ISBN: 1-58391-800-0 LIBRIS-ID: 9503497
Vårdande vid psykisk ohälsa : - på avancerad nivå
2. uppl. : Studentlitteratur AB, 2014 - s.
ISBN: 9789144095394 LIBRIS-ID: 16666939
Övrigt
Självständigt sökta vetenskapliga artiklar av relevans för kursens innehåll och examinationsuppgifter
.,
-
Böcker
The Tidal Model. Psykisk hälsa, återerövrande och återhämtning
2016,
Psychiatric and mental health nursing : the craft of caring
2. ed. : London : Hodder Arnold, cop. 2009 - xv, 757 s.
ISBN: 9780340947630 LIBRIS-ID: 11460229
The tidal model : a guide for mental health professionals
London : Routledge, 2005 - 282 s.
ISBN: 1-58391-800-0 LIBRIS-ID: 9503497
Vårdande vid psykisk ohälsa : - på avancerad nivå
2. uppl. : Studentlitteratur AB, 2014 - s.
ISBN: 9789144095394 LIBRIS-ID: 16666939
Övrigt
Självständigt sökta vetenskapliga artiklar av relevans för kursens innehåll och examinationsuppgifter
.,
Syfte
Kursen syftar till att möjliggöra för studenten att fördjupa sina kunskaper inom ett specifikt område av den psykiatriska vården. Fördjupningen sker på individ-, grupp och samhällsnivå och fokuserar praktisk tillämpning av teoretisk kunskap.
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
1 särskilja komplexa vårdbehov relaterade till psykisk ohälsa
2 beskriva hur omvårdnadsteori kan tillämpas inom fördjupningsområdet
3 identifiera och tillämpa evidensbaserade omvårdnadsinterventioner riktade mot den aktuella problematiken
4 identifiera närståendes behov av delaktighet, stöd och utbildning
5 beskriva utmaningar förknippade med patienters återhämtning inom den aktuella kontexten
6 beskriva de organisatoriska förutsättningar och ramar som reglerar det valda området
7 reflektera över hur samverkan sker intra- som interprofessionellt, och mellan olika vårdgivare
8 utforma och genomföra en utbildningsinsats som tar upp någon aspekt av den aktuella problematiken
Innehåll
Psykisk ohälsa
Komplexa vårdbehov
Omvårdnadsteori
Närstående
Återhämtning
Organisationsteori
Vårdpedagogik
Undervisning
Utbildningen bygger på studentens aktiva kunskapssökande. Undervisningen sker i form av teoretiska studier och fältstudier där studenten ges möjlighet att fördjupa och bredda sin kunskap i relation till ett specifikt område inom psykiatrisk omvårdad. Området för fördjupningen planeras i samråd med specialistsjuksköterskeutbildningens lärare.
Särskild behörighet
Psykisk ohälsa, hälsa och återhämtning 7,5 hp, Psykopatologi, 12 hp, Specialistsjuksköterskans kärnkompetenser inom psykiatrisk omvårdnad, 7,5 hp samt genomgången kurs Komplexa vårdbehov inom psykiatrisk omvårdnad, 7,5 hp eller motsvarande.
Examination
INL1, Inlämningsuppgift, 6,5, hp, individuellt skriftligt arbete + muntlig presentation, avser lärandemål 1-8, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
NÄR1, 1 hp, obligatorisk närvaro vid 80 % av föreläsningar och seminarier och webbaserade diskussioner, avser lärandemål 1-8. Frånvaro utöver detta kompletteras i samråd med kursansvarig lärare, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
För betyget Väl godkänd på kursen krävs VG på INL1 och G på NÄR1. För närmare anvisningar se studiehandledning.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd