Kursplan - Självständigt arbete inom psykiatrisk omvårdnad
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
VAE155
Giltig från
Vårtermin 2017
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1F (Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2016-01-28
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Att vara opponent
Lund : Studentlitteratur, 2002 - 85 s.
ISBN: 91-44-02467-3 : 130:00 LIBRIS-ID: 8695119
Kompendier
Att skriva vetenskapligt. Riktlinjer för examens-/ självständiga arbeten inom huvudområden på grund- och avancerad nivå vid akademin för hälsa, vård och välfärd
Akademin för hälsa, vård och välfärd, 2012
URL: Länk
Referenslitteratur
Omvårdnadsteori som referensram : i forskning och utveckling
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2012 - 216 s.
ISBN: 978-91-47-10550-2 LIBRIS-ID: 13480421
Svenska skrivregler
3., [utök. utg.] : Stockholm : Liber, 2008 - 1 PDF-fil (264 s.)
ISBN: 978-91-47-90387-0 LIBRIS-ID: 10967866
Övrigt
Övrig litteratur i samråd med handledare
.,
-
Böcker
Att vara opponent
Lund : Studentlitteratur, 2002 - 85 s.
ISBN: 91-44-02467-3 : 130:00 LIBRIS-ID: 8695119
Kompendier
Att skriva vetenskapligt. Riktlinjer för examens-/ självständiga arbeten inom huvudområden på grund- och avancerad nivå vid akademin för hälsa, vård och välfärd
Akademin för hälsa, vård och välfärd, 2012
URL: Länk
Referenslitteratur
Omvårdnadsteori som referensram : i forskning och utveckling
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2012 - 216 s.
ISBN: 978-91-47-10550-2 LIBRIS-ID: 13480421
Svenska skrivregler
3., [utök. utg.] : Stockholm : Liber, 2008 - 1 PDF-fil (264 s.)
ISBN: 978-91-47-90387-0 LIBRIS-ID: 10967866
Övrigt
Övrig litteratur i samråd med handledare
.,
Syfte
Kursen syftar till att studenten skall fördjupa sina kunskaper i vårdvetenskap med inriktning mot psykiatrisk omvårdnad och tillägna sig kunskaper för att inom sitt yrkesområde kunna följa, använda, medverka i och dokumentera forsknings- och utvecklingsarbete.
Lärandemål
Eter avslutad kurs skall studenten, med utgångspunkt i ett vårdvetenskapligt perspektiv, kunna:
1 identifiera och problematisera ett utvecklingsområde inom psykiatrisk omvårdnad
2 relatera utvecklingsområdet till relevant forskning
3 formulera syftet med studien, alternativt det kliniska projekt
4 identifiera och hantera etiska frågeställningar relaterade till det självständiga arbetet
5 identifiera och beskriva en relevant metod i relation till syftet
6 planera, genomföra och dokumentera ett teoretiskt eller empiriskt utvecklings-/projektarbete
7 presentera och försvara sitt arbete muntligt och skriftligt
8 kritiskt granska och diskutera andras självständiga arbeten
Innehåll
Forskningsprocessen
Vetenskapliga metoder
Självständigt arbete under handledning
Forskningsetiska överväganden
Opponentskap
Respondentskap
Undervisning
Undervisning sker som föreläsningar, seminarier och handledning. Undervisningsformerna syftar till att studenten ska träna självständigt kunskapssökande, samarbete, diskussion, argumentation och kritisk reflektion enskilt och i grupp.
Särskild behörighet
Psykisk ohälsa, hälsa och återhämtning 7,5 hp, Psykopatologi, 12 hp, Specialistsjuksköterskans kärnkompetenser inom psykiatrisk omvårdnad, 7,5 hp samt genomgången kurs Komplexa vårdbehov inom psykiatrisk omvårdnad, 7,5 hp eller motsvarande.
Examination
UPS1, Uppsats, 7,5 hp, skriftligt examensarbete med muntlig presentation samt opponentskap, avseende lärandemål 1-8, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Ersätter VAE064.