Kursplan - Klinisk utbildning inom psykiatrisk vård
Omfattning
10.5 hp
Kurskod
VAE154
Giltig från
Vårtermin 2017
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1F (Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2016-01-28
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Teoretiska grunder för vårdande
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2015 - 307 s.
ISBN: 9789147114115 LIBRIS-ID: 18031934
The Tidal Model. Psykisk hälsa, återerövrande och återhämtning
Svensk översättning av manual till The Tidal Model, 2016
The tidal model : a guide for mental health professionals
London : Routledge, 2005 - 282 s.
ISBN: 1-58391-800-0 LIBRIS-ID: 9503497
Studenthandledning : under verksamhetsförlagd utbildning
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2016 - 173 s.
ISBN: 9789144106038 LIBRIS-ID: 19769847
Avancerad klinisk sjuksköterska : avancerad klinisk omvårdnad i teori och praxis
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 464 s.
ISBN: 91-44-05947-7 LIBRIS-ID: 12285543
Psychiatric and mental health nursing : the craft of caring
2. ed. : London : Hodder Arnold, cop. 2009 - xv, 757 s.
ISBN: 9780340947630 LIBRIS-ID: 11460229
Vårdande vid psykisk ohälsa - - på avancerad nivå
3 uppl. : Studentlitteratur AB, 2019 - 720 sidor
ISBN: 9789144123684 LIBRIS-ID: 09d2c9zxxzkml4tx
Artiklar
Mental health nursing and the problematic of supervision as a confessional act
Journal of Psychiatric and Mental Health Nursing, 20, (13), 2013
Evidence: To see or not to see
Nursing science quarterly , 4, 2010
Critical thinking: Knowledge and skills for evidence-based practice, volym 42
Language, Speech and hearing services in schools, 2011
Discharge planning in mental health care: an integrative review of the literature
Journal of Clinical Nursing, 23, (9-10). doi: 10.1111/jocn.12297, 2014
Patients experiences of taking part in Time Together - A nursing intervention in psychiatric inpatient care
International Journal of Mental Health Nursing, 28, 551559, 2019
URL: Länk
Referenslitteratur
Reflektion i lärande och vård : en utmaning för sjuksköterskan
Lund : Studentlitteratur, 2015 - 271 s.
ISBN: 9789144088198 LIBRIS-ID: 17350274
Övrigt
Självständigt sökta vetenskapliga artiklar av relevans för kursens innehåll och examinationsuppgifter
.,
-
Böcker
Teoretiska grunder för vårdande
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2015 - 307 s.
ISBN: 9789147114115 LIBRIS-ID: 18031934
The Tidal Model. Psykisk hälsa, återerövrande och återhämtning
Svensk översättning av manual till The Tidal Model, 2016
Psychiatric and mental health nursing : the craft of caring
2. ed. : London : Hodder Arnold, cop. 2009 - xv, 757 s.
ISBN: 9780340947630 LIBRIS-ID: 11460229
The tidal model : a guide for mental health professionals
London : Routledge, 2005 - 282 s.
ISBN: 1-58391-800-0 LIBRIS-ID: 9503497
Studenthandledning : under verksamhetsförlagd utbildning
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2016 - 173 s.
ISBN: 9789144106038 LIBRIS-ID: 19769847
Avancerad klinisk sjuksköterska : avancerad klinisk omvårdnad i teori och praxis
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 464 s.
ISBN: 91-44-05947-7 LIBRIS-ID: 12285543
Vårdande vid psykisk ohälsa : - på avancerad nivå
2. uppl. : Studentlitteratur AB, 2014 - s.
ISBN: 9789144095394 LIBRIS-ID: 16666939
Artiklar
Mental health nursing and the problematic of supervision as a confessional act
Journal of Psychiatric and Mental Health Nursing, 20, (13), 2013
Evidence: To see or not to see
Nursing science quarterly , 4, 2010
Critical thinking: Knowledge and skills for evidence-based practice, volym 42
Language, Speech and hearing services in schools, 2011
Discharge planning in mental health care: an integrative review of the literature
Journal of Clinical Nursing, 23, (9-10). doi: 10.1111/jocn.12297, 2014
Patients experiences of taking part in Time Together - A nursing intervention in psychiatric inpatient care
International Journal of Mental Health Nursing, 28, 551559, 2019
URL: Länk
Referenslitteratur
Reflektion i lärande och vård : en utmaning för sjuksköterskan
Lund : Studentlitteratur, 2015 - 271 s.
ISBN: 9789144088198 LIBRIS-ID: 17350274
Övrigt
Självständigt sökta vetenskapliga artiklar av relevans för kursens innehåll och examinationsuppgifter
.,
-
Böcker
Teoretiska grunder för vårdande
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2015 - 307 s.
ISBN: 9789147114115 LIBRIS-ID: 18031934
The Tidal Model. Psykisk hälsa, återerövrande och återhämtning
Svensk översättning av manual till The Tidal Model, 2016
Psychiatric and mental health nursing : the craft of caring
2. ed. : London : Hodder Arnold, cop. 2009 - xv, 757 s.
ISBN: 9780340947630 LIBRIS-ID: 11460229
The tidal model : a guide for mental health professionals
London : Routledge, 2005 - 282 s.
ISBN: 1-58391-800-0 LIBRIS-ID: 9503497
Reflektion i lärande och vård : en utmaning för sjuksköterskan
Lund : Studentlitteratur, 2015 - 271 s.
ISBN: 9789144088198 LIBRIS-ID: 17350274
Studenthandledning : under verksamhetsförlagd utbildning
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2016 - 173 s.
ISBN: 9789144106038 LIBRIS-ID: 19769847
Avancerad klinisk sjuksköterska : avancerad klinisk omvårdnad i teori och praxis
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 464 s.
ISBN: 91-44-05947-7 LIBRIS-ID: 12285543
Vårdande vid psykisk ohälsa : - på avancerad nivå
2. uppl. : Studentlitteratur AB, 2014 - s.
ISBN: 9789144095394 LIBRIS-ID: 16666939
Artiklar
Mental health nursing and the problematic of supervision as a confessional act
Journal of Psychiatric and Mental Health Nursing, 20, (13), 2013
Evidence: To see or not to see
Nursing science quarterly , 4, 2010
Critical thinking: Knowledge and skills for evidence-based practice, volym 42
Language, Speech and hearing services in schools, 2011
Discharge planning in mental health care: an integrative review of the literature
Journal of Clinical Nursing, 23, (9-10). doi: 10.1111/jocn.12297, 2014
Övrigt
Självständigt sökta vetenskapliga artiklar av relevans för kursens innehåll och examinationsuppgifter
.,
Syfte
Kursen syftar till att främja studentens professionella identitet och självständiga yrkesutövning genom att studenten fördjupar sin förmåga att möta patienter i alla åldrar med olika slag av psykisk ohälsa. Vidare skall studenten fördjupa sin förmåga att tillvarata patientens hälsoresurser, samt tillämpa och integrera vårdvetenskaplig teori och praxis inom specialområdet. Syftet är också att fördjupa studentens förmåga att leda och evidensbasera omvårdnadsarbetet.
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall studenten med beaktande av ålder/genus/kulturellt perspektiv kunna:
1 identifiera hälsoresurser och hälsohinder vid psykisk ohälsa hos patienter i alla åldrar
2 prioritera och målinriktat planera samt dokumentera vårdandet ur ett helhetsperspektiv i relation till patientens hälsa och lidande
3 tillämpa och integrera vårdvetenskaplig teori och praxis inom specialistområdet
4 reflektera över den egna hållningens betydelse för hur vårdrelationen gestaltas
5 planera, leda och utvärdera omvårdnadsarbetet
6 dra slutsatser utifrån etiska analyser och ställningstaganden
7 initiera hälsobevarande, förebyggande och rehabiliterande omvårdnadsåtgärder
8 samverka med såväl patientens närstående som andra yrkeskategorier och vårdgivare
9 söka, analysera, värdera forskningsrapporter som har vetenskaplig evidens inom specialistområdet samt omsätta resultatet till specifika vårdsituationer
Innehåll
Den psykiatriska patienten i sitt livssammanhang
Vårdande relation
Evidensbaserat omvårdnadsarbete
Hälsobevarande, förebyggande och rehabiliterande omvårdnad Omvårdnadsplanering och omvårdnadsdokumentation Arbetsledning, handledning och samverkan
Gällande lagar, författningar och säkerhetsföreskrifter i psykiatriskt vårdarbete
Undervisning
Utbildningen bygger på studentens aktiva kunskapssökande. Undervisningen sker i form av verksamhetsförlagd utbildning, litteraturstudier, obligatoriska föreläsningar och seminarier där litteraturen diskuteras samt studieuppgifter enskilt eller i grupp samt på webbplattform.
Närmare anvisningar gällande verksamhetsförlagd utbildning, se studiehandledning.
Särskild behörighet
Psykisk ohälsa, hälsa och återhämtning, 7,5 hp, Psykopatologi, 12 hp, Specialistsjuksköterskans kärnkompetenser inom psykiatrisk omvårdnad, 7,5 hp samt genomgången kurs Komplexa vårdbehov inom psykiatrisk omvårdnad, 7,5 hp eller motsvarande.
Examination
INL1, Inlämningsuppgift, 0,5 hp, PPU-dokument, del 5, avser lärandemål 4, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
NÄR1, Närvaro, 0,5 hp, obligatorisk närvaro vid 80 % av föreläsningar och seminarier, och webbaserade diskussioner avser lärandemål 1, 5, 6 och 9. Frånvaro utöver detta kompletteras i samråd med kursansvarig lärare, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
PRA1, Fullgjord verksamhetsförlagd utbildning, 4 hp, vårdutveckling och vårdpedagogik, avser lärandemål 3, 5, 7 och 9, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
PRA2, Fullgjord verksamhetsförlagd utbildning, 5,5 hp, psykiatrisk omvårdnad och dokumentation. Individuellt skriftligt arbete, avser samtliga lärandemål, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För betyget Väl godkänd på kursen krävs VG på PRA2 samt G på INL1, NÄR1 och PRA1.
För PRA1 och PRA2 gäller begränsade examinationsmöjligheter.
I fråga om verksamhetsförlagd utbildning (VFU) där tillgången på praktikplatser är begränsad ges endast ett omtentamenstillfälle/en omplacering, om inte särskilda skäl föreligger. (Se vidare Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (MDH), enligt rektorsbeslut.)
Student som av arbetsplats där VFU bedrivs finnes vara uppenbart olämplig för utbildningen, kan underkännas innan kursen/momentet är avklarat. Detsamma gäller om det på något annat sätt för MDH framkommer särskilda skäl som utvisar att VFU måste avbrytas. Vid beslut om underkännande av VFU i förtid ska MDH upprätta en individuell studieplan för studenten. Innan student erbjuds ny möjlighet till VFU skall de åtaganden som finns i studieplanen vara uppfyllda.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Ersätter VAE101.