Kursplan - Examensarbete inom psykiatrisk omvårdnad
Omfattning
15 hp
Kurskod
VAE153
Giltig från
Vårtermin 2017
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1E (Avancerad nivå, innehåller examensarbete för magisterexamen).
Huvudområde(n)
Vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2016-01-28
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Att vara opponent
2., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 66 s.
ISBN: 9789144095066 LIBRIS-ID: 14673582
Kompendier
Att skriva vetenskapligt. Riktlinjer för examens-/ självständiga arbeten inom huvudområden på grund- och avancerad nivå vid akademin för hälsa, vård och välfärd
Akademin för hälsa, vård och välfärd, 2012
URL: Länk
Referenslitteratur
Omvårdnadsteori som referensram : i forskning och utveckling
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2012 - 216 s.
ISBN: 978-91-47-10550-2 LIBRIS-ID: 13480421
Svenska skrivregler
Fjärde upplagan : Stockholm : Liber, 2017 - 308 sidor
ISBN: 978-91-47-11149-7 LIBRIS-ID: 20167622
Övrigt
Övrig litteratur i samråd med handledare
Akademin för hälsa, vård och välfärd,
-
Böcker
Att vara opponent
2., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 66 s.
ISBN: 9789144095066 LIBRIS-ID: 14673582
Kompendier
Att skriva vetenskapligt. Riktlinjer för examens-/ självständiga arbeten inom huvudområden på grund- och avancerad nivå vid akademin för hälsa, vård och välfärd
Akademin för hälsa, vård och välfärd, 2012
URL: Länk
Referenslitteratur
Omvårdnadsteori som referensram : i forskning och utveckling
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2012 - 216 s.
ISBN: 978-91-47-10550-2 LIBRIS-ID: 13480421
Svenska skrivregler
Fjärde upplagan : Stockholm : Liber, 2017 - 308 sidor
ISBN: 978-91-47-11149-7 LIBRIS-ID: 20167622
Övrigt
Övrig litteratur i samråd med handledare
Akademin för hälsa, vård och välfärd,
-
Böcker
Att vara opponent
2., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 66 s.
ISBN: 9789144095066 LIBRIS-ID: 14673582
Kompendier
Att skriva vetenskapligt. Riktlinjer för examens-/ självständiga arbeten inom huvudområden på grund- och avancerad nivå vid akademin för hälsa, vård och välfärd
Akademin för hälsa, vård och välfärd, 2012
URL: Länk
Referenslitteratur
Omvårdnadsteori som referensram : i forskning och utveckling
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2012 - 216 s.
ISBN: 978-91-47-10550-2 LIBRIS-ID: 13480421
Svenska skrivregler
3., [utök. utg.] : Stockholm : Liber, 2008 - 1 PDF-fil (264 s.)
ISBN: 978-91-47-90387-0 LIBRIS-ID: 10967866
Övrigt
Övrig litteratur i samråd med handledare
Akademin för hälsa, vård och välfärd,
-
Böcker
Att vara opponent
Lund : Studentlitteratur, 2002 - 85 s.
ISBN: 91-44-02467-3 : 130:00 LIBRIS-ID: 8695119
Kompendier
Att skriva vetenskapligt. Riktlinjer för examens-/ självständiga arbeten inom huvudområden på grund- och avancerad nivå vid akademin för hälsa, vård och välfärd
Akademin för hälsa, vård och välfärd, 2012
URL: Länk
Referenslitteratur
Omvårdnadsteori som referensram : i forskning och utveckling
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2012 - 216 s.
ISBN: 978-91-47-10550-2 LIBRIS-ID: 13480421
Svenska skrivregler
3., [utök. utg.] : Stockholm : Liber, 2008 - 1 PDF-fil (264 s.)
ISBN: 978-91-47-90387-0 LIBRIS-ID: 10967866
Övrigt
Övrig litteratur i samråd med handledare
Akademin för hälsa, vård och välfärd,
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska fördjupa sina kunskaper inom vårdvetenskap med inriktning mot psykiatrisk omvårdnad samt fördjupa och tillämpa sina kunskaper i vetenskapsteori, forskningsmetodik och forskningsetik genom ett vetenskapligt arbete.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1 identifiera och avgränsa ett vårdvetenskapligt problemområde inom psykiatrisk omvårdnad och formulera ett syfte i relation till detta
2 systematiskt söka, analysera, värdera och kontrastera tidigare forskning relaterat till valt problemområde
3 identifiera, beskriva, tillämpa och värdera en för syftet relevant vetenskaplig metod
4 identifiera, beskriva och hantera etiska frågeställningar i relation till examensarbetet
5 samla in, bearbeta, analysera samt värdera kvaliteten på insamlad
data
6 beskriva och värdera process och resultat i ett examensarbete
7 kontrastera och relatera resultatet till tidigare forskning samt relevant teoretisk referensram
8 värdera resultatet i relation till såväl samhällsrelevans som den psykiatriska specialistsjuksköterskans professionsansvar
9 identifiera ytterligare behov av kunskapsutveckling avseende valt problemområde
10 kritiskt granska samt föra en vetenskaplig diskussion avseende egna och andras arbeten
Innehåll
Självständigt vetenskapligt arbete under handledning
Forskningsprocessen
Vetenskaplig teori och metod
Forskningsetiska överväganden
Opponentskap
Respondentskap
Undervisning
Undervisning sker som föreläsningar, seminarier och handledning. Undervisningsformerna syftar till att studenten ska träna självständigt kunskapssökande, samarbete, diskussion, argumentation och kritisk reflektion enskilt och i grupp.
Särskild behörighet
Psykisk ohälsa, hälsa och återhämtning 7,5 hp, Psykopatologi, 12 hp, Specialistsjuksköterskans kärnkompetenser inom psykiatrisk omvårdnad, 7,5 hp samt genomgången kurs Komplexa vårdbehov inom psykiatrisk omvårdnad, 7,5 hp eller motsvarande.
Examination
UPS1, Examensarbete 15 hp, skriftligt examensarbete med muntlig presentation samt opponentskap, avser lärandemål 1-10. Betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Ersätter VAE063.