Kursplan - Förebyggande arbete, kartläggning, åtgärder och uppföljning - Speciallärare
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
SQA908
Giltig från
Vårtermin 2017
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1F (Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Specialpedagogik
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-02-01
Reviderad
2016-04-21
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram
Stockholm : Skolverket, 2014 - 78 s.
ISBN: 9789175591162 LIBRIS-ID: 16882819
Bedömning för lärande
2., [oförändr.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 208 s.
ISBN: 9789144101491 LIBRIS-ID: 14978080
Systemteori i praktiken : konsten att lösa problem och nå resultat
3., omarb. uppl. : Stockholm : Gothia, 2008 - 136 s.
ISBN: 978-91-7205-575-9 LIBRIS-ID: 10707427
Pedagogisk kartläggning : att utreda och dokumentera elevers behov av särskilt stöd
3., [uppdaterade] uppl. : Malmö : Gleerup, 2015 - 134 s.
ISBN: 9789140686022 LIBRIS-ID: 17065312
Det värderande ögat : observation, utvärdering och utveckling i undervisning och handledning
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2005 - 149 s.
ISBN: 91-47-05311-9 (korr.) LIBRIS-ID: 9971972
Undervisning i teori och praktik : en introduktion i didaktik
6. uppl. : Umeå : Fundo Förlag, 2016 - 93 s.
ISBN: 9789197558488 LIBRIS-ID: 19452034
Kompendier
Att arbeta med gemensam problemlösning
Björck-Åkesson, Eva & Granlund, Mats,
Vad är kunskap? En diskussion om praktisk och teoretisk kunskap
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2004
URL: Länk
Tillkommer i samråd med kursansvarig och undervisande lärare.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Artiklar
Tillkommer i samråd med kursansvarig och undervisande lärare.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Webbadresser
Tillkommer i samråd med kursansvarig och undervisande lärare.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Referenslitteratur
Tillkommer i samråd med kursansvarig och undervisande lärare.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Övrigt
Tillkommer i samråd med kursansvarig och undervisande lärare.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
-
Böcker
Pedagogisk bedömning : att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap
3. uppl. : Stockholm : Liber, 2013 - 270 s.
ISBN: 9789147114580 LIBRIS-ID: 15122328
Arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram
Stockholm : Skolverket, 2014 - 78 s.
ISBN: 9789175591162 LIBRIS-ID: 16882819
Utmärkt undervisning : framgångsfaktorer i svensk och internationell belysning
1. utg. : Stockholm : Natur & Kultur, 2012 - 309 s.
ISBN: 9789127133440 (inb.) LIBRIS-ID: 13533425
Bedömning för lärande
2., [oförändr.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 208 s.
ISBN: 9789144101491 LIBRIS-ID: 14978080
Systemteori i praktiken : konsten att lösa problem och nå resultat
3., omarb. uppl. : Stockholm : Gothia, 2008 - 136 s.
ISBN: 978-91-7205-575-9 LIBRIS-ID: 10707427
Pedagogisk kartläggning : att utreda och dokumentera elevers behov av särskilt stöd
3., [uppdaterade] uppl. : Malmö : Gleerup, 2015 - 134 s.
ISBN: 9789140686022 LIBRIS-ID: 17065312
Kompendier
Att arbeta med gemensam problemlösning
Björck-Åkesson, Eva & Granlund, Mats,
Specialpedagogiskt stöd, till vem och hur?
Göteborg: University of Gothenburg. Nr. 137678, 2011
URL: Länk
Vad är kunskap? En diskussion om praktisk och teoretisk kunskap
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2004
URL: Länk
Kunskapsbedömning : vad, hur och varför? : [kunskapsöversikt]
Stockholm : Skolverket, 2011 - 133 s.
ISBN: 978-91-86529-56-7 LIBRIS-ID: 12442568
Artiklar
Specialpedagogiskt stöd, till vem och hur?
Göteborg: University of Gothenburg. Nr. 137678, 2011
URL: Länk
Spänningen mellan normalitet och avvikelse : om skolans insatser för elever i behov av särskilt stöd
Umeå : Institutionen för socialt arbete, Umeå universitet, 2009 - 102 s.
ISBN: 9789172648579 LIBRIS-ID: 11737529
Tillkommer vetenskapliga artiklar i samråd med kursledning under kursens gång
Webbadresser
Referenslitteratur
Särskilda undervisningsgrupper : en studie om organisering och användning av särskilda undervisningsgrupper i grundskolan
Stockholm : Skolverket, 2014 - 75 s.
Undervisning i teori och praktik : en introduktion i didaktik
5. uppl. : Umeå : Fundo, 2012 - 71 s.
ISBN: 9789197558457 LIBRIS-ID: 13487704
Syfte
Kursen syftar till, att de studerande tillägnar sig fördjupade kunskaper om förebyggande arbete, kartläggning och problemlösning inom specialpedagogiskt arbete med barn och unga.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenterna kunna:
- identifiera och problematisera centrala frågeställningar i förebyggande arbete med barn och unga
- identifiera, problematisera och kritiskt granska kartläggnings- och åtgärdsprocessens olika steg utifrån aktuella teorier och forskning med koppling till specialpedagogiskt arbete
- självständigt genomföra och kritiskt granska pedagogiska utredningar och analysera svårigheter på organisations-, grupp- och individnivå
- identifiera och problematisera etiska aspekter inom området förebyggande arbete, kartläggning, åtgärder och uppföljning
Innehåll
- Teorier och forskning om förebyggande arbete med betoning på risk- och skyddsfaktorer i arbete med barn och unga
- Kartläggning-, åtgärder och uppföljning utifrån specialpedagogiska perspektiv
- Åtgärdsprogram, individuella utvecklingsplaner och pedagogiska implikationer
- Pedagogisk dokumentation och bedömning i arbete med barn och unga
- Etiska aspekter som rör området förebyggande arbete, kartläggning, åtgärder och uppföljning
- Praktiskt vetenskapligt arbete
Undervisning
Föreläsningar, seminarier och fältstudier.
Särskild behörighet
Antagen till speciallärarprogrammet inom Lärarlyftet II.
Denna utbildning är en uppdragsutbildning och får endast sökas av lärare som deltar i Lärarlyftet II enligt Förordning (2007:222) om statsbidrag för fortbildning av lärare samt fritidspedagoger och motsvarande. Se skolverkets webbplats www.skolverket.se/fortbildning. Den som söker till denna utbildning utan godkännande från skolhuvudmannen är inte behörig att delta och riskerar att få avbryta utbildningen.
Examination
INL1, inlämningsuppgift, 5 hp, skriftlig redovisning, avseende lärandemål 1-4, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
PRO1, fältstudier, 1,5 hp, fältstudier avseende lärandemål 1-4, betyg Godkänd (G).
SEM1, seminarium, 1 hp, seminarium med obligatorisk närvaro avseende lärandemål 1-4, betyg Godkänd (G).
För VG på kursen krävs VG på INL1.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd