Kursplan - Professionella möten och samtal i socialt arbete
Omfattning
15 hp
Kurskod
SAA039
Giltig från
Hösttermin 2016
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Socialt arbete
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2014-01-15
Reviderad
2015-11-20
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Swedish fathers motives for parental leave take-up in different scenarios. In E. Oinonen & K. Repo (Eds.), Women, Men and Children in Families. Private Troubles and Public Issues
Tampere: Tampere University Press, 2013
Empati som känsla, förståelse och omsorg
Social medicinsk tidskrift 2, 2013
Care managers' experiences of cross-cultural needs assessment meetings: the case of late-in-life immigrants.
Ageing & Society, 2013
URL: Länk
Konstruktioner av etnicitet och kön på SiS särskilda ungdomshem
Stockholm : Statens institutionsstyrelse (SiS), 2013 - 84 s.
ISBN: 9789187053214 LIBRIS-ID: 14981410
URL: Fulltext
Religion och socialt arbete
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 236 s.
ISBN: 978-91-44-08159-5 LIBRIS-ID: 16211275
Watching oneself teach - long-term effects of teachers reflections on their video-recorded teaching
Technology, Pedagogy and Education, 2014, 23(4), 507-521.,
Etik i arbete med människor
3., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 305 s.
ISBN: 9789144090207 LIBRIS-ID: 14721178
Det professionella mötet : en grundbok
Lund : Studentlitteratur, 2015 - 127 s.
ISBN: 9789144105956 LIBRIS-ID: 18081612
Standardiserad interaktion - en utmaning i socialt arbete
Socialvetenskaplig tidskrift 21 (1), 2014
Intersektionalitet i socialt arbete : teori, reflektion och praxis
2. uppl. : Malmö : Gleerups Utbildning, 2015 - 232 s.
ISBN: 9789140690715 LIBRIS-ID: 17956682
Socialt arbete med grupper
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 277 s.
ISBN: 978-91-44-07170-1 LIBRIS-ID: 13508734
Samtal med barn : metodiska samtal med barn i svåra livssituationer
3., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 256 s.
ISBN: 9789144056340 LIBRIS-ID: 11593550
Bära eller brista : kommunikation och relationer i arbetet med människor
1. uppl. : Malmö : Gleerups Utbildning AB, 2007 - 316 s.
ISBN: 9789140650849 LIBRIS-ID: 10522460
Relationer som hjälper : om återhämtningsprocesser vid svåra psykiska problem
Lund : Studentlitteratur, 2008 - 141 s.
ISBN: 9789144048628 LIBRIS-ID: 10738038
Gender, culture and epistemic justice. The Institutional Logic in Assessment of Asylum Applications in Sweden
Nordic Journal of Migration Research, 2014, 4(4) 210-218,
"It was really nice to have someone": Lay people with musculoskeletal disorders request supportive relationships in rehabilitation
Scandinavian Journal of Public Health, 2001, (4) 285-291,
Övrigt
Dessutom tillkommer vetenskapliga artiklar som studenten själv väljer utifrån kursens fördjupningsområden
.,
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska utveckla fördjupade kunskaper om kommunikationens betydelse i socialt arbete samt färdigheter att självständigt leda och genomföra möten och samtal på individ- och gruppnivå med olika klient- och brukargrupper. Den studerande ska även utveckla fördjupade kunskaper om olika typer av kommunikationssammanhang i socialt arbete samt träna sina färdigheter att hantera dessa förhållanden på ett professionellt sätt.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
1 analysera och på ett reflekterande sätt förhålla sig till kommunikationsteorier i relation till professionella möten och samtal
2 beskriva och analysera olika typer av möten och samtal i termer av makt och ojämlikhet där hänsyn tas till intersektionella kategorier såsom kön, klass, ålder, etnicitet, funktionsnedsättning och sexuell läggning
3 analysera olika samtalsmodeller som är relevanta för socialt arbete samt redogöra för deras teoretiska grunder och stöd i forskning
4 beskriva egna reaktioner samt analysera sociala och psykologiska processer i möten och samtal
5 utveckla kunskap och förståelse utifrån ett internationellt perspektiv på socialt arbete genom att analysera forskningsstudier från olika länder
Färdighet och förmåga
6 visa förmåga att självständigt planera, lägga upp strategier för, leda och genomföra möten och samtal individuellt och i grupp
7 fungera som samtalsledare och på ett professionellt sätt leda gruppsamtal med andra studenter som i rollspel agerar klienter och brukare
8 självständigt analysera organisatoriska villkor och förutsättningar för samtal med klienter och brukare, och hantera mötessituationer präglade av ojämlikhet och beroendeförhållanden på ett professionellt sätt
Värderingsförmåga och förhållningssätt
9 visa förmåga till reflektion, empati och insikt i andra människors livssituationer och förståelse för reaktioner, sociala och psykologiska processer i mötes- och samtalssituationer
10 visa insikt om den egna personens beteende och inflytande i mötessituationen samt visa kunskap om betydelsen av kroppspråk och icke verbal kommunikation
Innehåll
Lärande och utveckling av relationskompetens
Reflektion och reflexiva processer
Kommunikationsteorier
Kommunikation i grupp och grupprocesser
Intersubjektivitet
Kreativitet och lek
Existentiella frågor och svåra besked
Institutionella samtal - syfte och inramning
Samtal med barn, ungdomar, familjer, äldre, människor med omsorgsbehov samt andra klient- och brukargrupper
Samtalsövningar med analys av den professionellas roll
Skyddsfaktorer och egenmakt: resilience och empowerment
Samtalsmodeller och metoder i relation till teori och forskningsbas
Internationellt socialt arbete och kreativa metoder
Undervisning
Undervisningen bedrivs genom föreläsningar, seminarier, gruppövningar, fältstudier, tillämpningsövningar och samtalsanalys. Undervisningsformerna syftar till att de studerande ska träna aktivt kunskapssökande, samarbete, diskussion, argumentation och kritisk reflektion enskilt och i grupp.
Särskild behörighet
165 hp inom Socionomprogrammet eller motsvarande.
Examination
GRU2, Gruppuppgift, 1,5 hp, individuell ledarskapsuppgift. Personlig och professionell utveckling. Lärandemål 6-8, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
HEM1, Hemtentamen, 8 hp, individuell skriftlig tentamen. Kommunikationsteorier och institutionella samtal – att koppla teori med praktik. Lärandemål 1-5, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
SEM1, Seminarium, 2 hp, individuell skriftlig inlämning och muntlig reflektion i grupp. Professionalitet och förhållningssätt, samtalsanalys av film. Lärandemål 6-10, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM4, Seminarium, 2,5 hp, skriftlig inlämning och muntlig redovisning i grupp. Samtalsmodellers teoretiska hemvist och forskningsbas. Lärandemål 1-5, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM5, Seminarium, 1 hp, färdighetsträning och muntlig reflektion i grupp. Att arbeta med grupper. Lärandemål 6-10, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
För betyget Väl Godkänd på kursen krävs VG på HEM1. För närmare anvisningar se studiehandledningen.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd