Kursplan - Att möta autismspektrumtillstånd
Omfattning
15 hp
Kurskod
SQA098
Giltig från
Hösttermin 2016
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Specialpedagogik
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-02-15
Reviderad
2016-01-15
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
Syfte
Kursen syftar till att de studerande tillägnar sig grundläggande kunskaper om och förståelse av villkor och förutsättningar för barn och unga med autismspektrumtillstånd.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna:
- utifrån aktuell forskning och olika perspektiv redogöra för innebörder av autismspektrumtillstånd
- med stöd av aktuell forskning, kartlägga, analysera och planera pedagogiska insatser på olika nivåer för att underlätta lärande och öka delaktighet för barn och unga med autismspektrumtillstånd
- redogöra för och värdera betydelsen av olika lärandemiljöer för lärande och social utveckling vid autismspektrumtillstånd
- granska och problematisera kategorisering och diagnos vid praktiskt pedagogiskt arbete
- genomföra, dokumentera och redovisa egen fältstudie inom området
Innehåll
- Olika perspektiv på och teorier om autismspektrumtillstånd utifrån aktuell forskning
- Kartläggning, bedömning och pedagogiska strategier relaterade till autismspektrumtillstånd
- Lärande, delaktighet och social utveckling vid autismspektrumtillstånd
- Diagnostiska processer utifrån ett pedagogiskt perspektiv – pedagogiska utmaningar
- Fördjupningsarbete/fältstudie
Undervisning
Föreläsningar, seminarier och fältstudier.
Behörighet
Grundläggande behörighet
Examination
INL1, inlämningsuppgift, 6 högskolepoäng, betyg Underkänt (U), Godkänt (G) och Väl Godkänt (VG)
PRO4, fältstudie, 2,5 högskolepoäng, betyg Underkänt (U) och Godkänt (G)
PRO5, fältstudie, 2,5 högskolepoäng, betyg Underkänt (U) och Godkänt (G)
SEM1, seminarium, 4 högskolepoäng, aktivt deltagande i alla seminarier avseende lärandemål 1, 2, 3, 4 och 5, betyg Underkänt (U) eller Godkänd (G).
För VG på kursen krävs VG på INL1.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
För mer information om kursens innehåll, seminarier och inlämningsuppgifter hänvisas till aktuell studiehandledning.