Kursplan - Specialpedagogik för grundlärare F-3
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
OAU188
Giltig från
Hösttermin 2016
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2016-02-23
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Specialpedagogik och funktionshinder
Stockholm : Natur & kultur, 2011 - 334 s.
ISBN: 978-91-27-12020-4 (inb.) LIBRIS-ID: 11891406
Elevhälsa : samverka, förebygga, bygga
Malmö : Gleerups, 2017 - 130 s.
ISBN: 978-91-40-69491-1 LIBRIS-ID: 19986687
Att se möjligheter i svårigheter : barn och ungdomar med koncentrationssvårigheter
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 155 s.
ISBN: 978-91-44-08279-0 LIBRIS-ID: 13900149
Doktorn kunde inte riktigt laga mig : barn om sjukdom och funktionshinder och om hur vi kan hjälpa
Stockholm : Gothia, 2007 - 157, [1] s.
ISBN: 9789172055377 LIBRIS-ID: 10350746
Kompendier
Barnkonventionen. FN:s konvention om barnets rättigheter
UNICEF,
Vi lämnar till skolan det käraste vi har [Elektronisk resurs] - : om samarbete med föräldrar - en relation som utmanar
Stockholm : Myndigheten för skolutveckling, 2008 - 187 s.
Artiklar
Specialpedagogik, vilka är de grundläggande perspektiven?
Pedagogisk forskning i Sverige, 2005
Bureaucracies in SchoolsApproaches to Support Measures in Swedish Schools Seen in the Light of Skrtics Theories
Scandinavian Journal of Educational Research, ISSN: 0031-3831 (Print) 1470-1170,
Referenslitteratur
FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning
Socialdepartementet, 2008:23
APA - manual för referenshantering
Arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram
Stockholm : Skolverket, 2014 - 78 s.
ISBN: 9789175591162 LIBRIS-ID: 16882819
Pedagogisk kartläggning : att utreda och dokumentera elevers behov av särskilt stöd
3., [uppdaterade] uppl. : Malmö : Gleerup, 2015 - 134 s.
ISBN: 9789140686022 LIBRIS-ID: 17065312
Att anpassa undervisning : till individ och grupp i klassrummet
Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur, 2017 - 222 sidor
ISBN: 978-91-27-14560-3 LIBRIS-ID: 19873521
Övrigt att läggas till
Skollagen och relevanta läroplaner
Vetenskapliga artiklar och webblänkar kan tillkomma vid kursstart
-
Böcker
Barn i utsatta livssituationer
1. uppl. : Malmö : Gleerups utbildning, 2008 - 191 s.
ISBN: 9789140664228 LIBRIS-ID: 11200250
Specialpedagogik och funktionshinder
Stockholm : Natur & kultur, 2011 - 334 s.
ISBN: 978-91-27-12020-4 (inb.) LIBRIS-ID: 11891406
Lärande, skola, bildning : [grundbok för lärare]
3., [rev. och uppdaterade] utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2014 - 769 s.
ISBN: 9789127136021 LIBRIS-ID: 15217351
Specialpedagogiska aspekter på förskola och skola : möte med det som inte anses lagom
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2013 - 139 s.
ISBN: 9789147105649 LIBRIS-ID: 14180386
Elevhälsa : samverka, förebygga, bygga
Malmö : Gleerups, 2017 - 130 s.
ISBN: 978-91-40-69491-1 LIBRIS-ID: 19986687
Kompendier
Barnkonventionen. FN:s konvention om barnets rättigheter
UNICEF,
Vi lämnar till skolan det käraste vi har [Elektronisk resurs] - : om samarbete med föräldrar - en relation som utmanar
Stockholm : Myndigheten för skolutveckling, 2008 - 187 s.
Inkluderande undervisning - vad kan man lära av forskningen?
Stockholm: Specialpedagogiska skolmyndigheten, 2013, FoU skriftserie 3,
URL: https://webbshop.spsm.se/globalassets/publikationer/inkluderande-undervisning-tillganglig-pdf/
Artiklar
Specialpedagogik, vilka är de grundläggande perspektiven?
Pedagogisk forskning i Sverige, 2005
Bureaucracies in SchoolsApproaches to Support Measures in Swedish Schools Seen in the Light of Skrtics Theories
Scandinavian Journal of Educational Research, ISSN: 0031-3831 (Print) 1470-1170,
Referenslitteratur
FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning
Socialdepartementet, 2008:23
APA - manual för referenshantering
Arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram
Stockholm : Skolverket, 2014 - 78 s.
ISBN: 9789175591162 LIBRIS-ID: 16882819
Pedagogisk kartläggning : att utreda och dokumentera elevers behov av särskilt stöd
3., [uppdaterade] uppl. : Malmö : Gleerup, 2015 - 134 s.
ISBN: 9789140686022 LIBRIS-ID: 17065312
Doktorn kunde inte riktigt laga mig : barn om sjukdom och funktionshinder och om hur vi kan hjälpa
Stockholm : Gothia, 2007 - 157, [1] s.
ISBN: 9789172055377 LIBRIS-ID: 10350746
Övrigt att läggas till
Skollagen och relevanta läroplaner
Vetenskapliga artiklar och webblänkar kan tillkomma vid kursstart
-
Böcker
Specialpedagogik och funktionshinder
Stockholm : Natur & kultur, 2011 - 334 s.
ISBN: 978-91-27-12020-4 (inb.) LIBRIS-ID: 11891406
Pedagogisk kartläggning : att utreda och dokumentera elevers behov av särskilt stöd
3., [uppdaterade] uppl. : Malmö : Gleerup, 2015 - 134 s.
ISBN: 9789140686022 LIBRIS-ID: 17065312
Arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram
Stockholm : Skolverket, 2014 - 78 s.
ISBN: 9789175591162 LIBRIS-ID: 16882819
Specialpedagogik - i, om, för och med praktiken
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2016 - 199 s.
ISBN: 9789147111947 LIBRIS-ID: 18708724
Barn i utsatta livssituationer
1. uppl. : Malmö : Gleerups utbildning, 2008 - 191 s.
ISBN: 9789140664228 LIBRIS-ID: 11200250
Kompendier
Barnkonventionen. FN:s konvention om barnets rättigheter
UNICEF,
Bildning för alla! En pedagogisk utmaning
Kristianstad University,
URL: http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:512089/FULLTEXT01.pdf
Vi lämnar till skolan det käraste vi har [Elektronisk resurs] - : om samarbete med föräldrar - en relation som utmanar
Stockholm : Myndigheten för skolutveckling, 2008 - 187 s.
Artiklar
Different agendas? The views of differentoccupational groups on special needs education
European Journal of Special Needs Education, 2011
Specialpedagogik, vilka är de grundläggande perspektiven?
Pedagogisk forskning i Sverige, 2005
Referenslitteratur
FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning
Socialdepartementet, 2008:23
APA - manual för referenshantering
Övrigt att läggas till
Skollagen och relevanta läroplaner
Vetenskapliga artiklar och webblänkar kan tillkomma vid kursstart
-
Böcker
Samverkan kring barn och unga i behov av särskilt stöd : viktigare än diagnos
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2013 - 135 s.
ISBN: 978-91-27-13233-7 (inb.) LIBRIS-ID: 13560702
Specialpedagogik och funktionshinder
Stockholm : Natur & kultur, 2011 - 334 s.
ISBN: 978-91-27-12020-4 (inb.) LIBRIS-ID: 11891406
Doktorn kunde inte riktigt laga mig : barn om sjukdom och funktionshinder och om hur vi kan hjälpa
Stockholm : Gothia, 2007 - 157, [1] s.
ISBN: 9789172055377 LIBRIS-ID: 10350746
Pedagogisk kartläggning : att utreda och dokumentera elevers behov av särskilt stöd
3., [uppdaterade] uppl. : Malmö : Gleerup, 2015 - 134 s.
ISBN: 9789140686022 LIBRIS-ID: 17065312
Arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram
Stockholm : Skolverket, 2014 - 78 s.
ISBN: 9789175591162 LIBRIS-ID: 16882819
Specialpedagogik - i, om, för och med praktiken
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2016 - 199 s.
ISBN: 9789147111947 LIBRIS-ID: 18708724
Kompendier
Barnkonventionen. FN:s konvention om barnets rättigheter
UNICEF,
Bildning för alla! En pedagogisk utmaning
Kristianstad University,
URL: http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:512089/FULLTEXT01.pdf
Artiklar
Different agendas? The views of differentoccupational groups on special needs education
European Journal of Special Needs Education, 2011
Specialpedagogik, vilka är de grundläggande perspektiven?
Pedagogisk forskning i Sverige, 2005
Övrigt att läggas till
Skollagen och relevanta läroplaner
Vetenskapliga artiklar och webblänkar kan tillkomma vid kursstart
Syfte
Kursens syfte är att utveckla vetenskapligt grundade kunskaper om specialpedagogiskt arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3 i ett samhällsperspektiv. Vidare syftar kursen till att utveckla kompetens att i samverkan med andra möta barns skilda behov och förutsättningar.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. redogöra för det specialpedagogiska kunskapsområdet ur ett vetenskapligt perspektiv och relatera detta till praktiskt pedagogiskt arbete och centrala styrdokument
2. identifiera och problematisera olika sätt att bedriva specialpedagogisk verksamhet
3. visa förmåga att identifiera och i samverkan med andra hantera elevers olika behov och förutsättningar
4. reflektera över sin professionella roll och betydelsen av samverkan i specialpedagogiskt arbete
5. visa grundläggande vetenskapligt kritiskt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning
Innehåll
- Specialpedagogisk verksamhet i ett historiskt och nutida perspektiv
- Olika specialpedagogiska perspektiv och specialpedagogiskt arbete
- Att möta elever med olika erfarenheter, förutsättningar och behov
- Samverkan kring frågor om specialpedagogiskt stöd
- IKT som pedagogiskt verktyg i specialpedagogiskt arbete
- Estetiskuttrycksformer i specialpedagogiskt arbete
Undervisning
Föreläsningar, seminarier, IKT och fältstudie.
Särskild behörighet
30 hp från grundlärarprogrammet F-3 vari ingår 7,5 hp utbildningsvetenskaplig kärna samt 22,5 hp ämnesstudier.
Examination
INL1, inlämningsuppgift, 4 hp, individuell skriftlig inlämningsuppgift avseende lärandemål 1, 3, 4, 5, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
SEM1, seminarium, 3,5 hp, aktivt deltagande i seminarium avseende lärandemål 1, 2, 4, 5, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd