Kursplan - Hälsa och välfärd - teoretiska perspektiv
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
VAE134
Giltig från
Hösttermin 2016
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2016-02-05
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
General philosophy of science : focal issues
Amsterdam : Elsevier/North Holland, 2007 - xxvi, 683 p
ISBN: 9780080548548 LIBRIS-ID: 11949522
Nursing theorists and their work
Eighth edition. : St. Louis, Missouri : Elsevier/Mosby, cop. 2014 - xvii, 746 pages
ISBN: 9780323091947 (pbk. : alk. paper) LIBRIS-ID: 14723902
"On The Need to Address Spirituality and Well-Being in Later-Life Care - Some Reflections"
In Advanced Social Research, Kwansei Gakuin, 2006
Quality of life, health and happiness
Aldershot : Avebury, cop. 1993 - 182 s.
New tools in welfare research
Aarhus : NSU press, 2013 - 359 s.
ISBN: 9788787564977 LIBRIS-ID: 14701459
Health inequalities between lone and couple mothers and policy under different welfare regimes - The example of Italy, Sweden and Britain
Social Science & Medicine, 2010, 70, 912920. doi: 10.1016/j.socscimed.2009.11.014,
Rethinking European welfare : transformations of Europe and social policy
London : Open University in association with SAGE, 2001 - xii, 298 s.
ISBN: 0-7619-7278-1 LIBRIS-ID: 8306281
Övrigt
Some more articles will be added as course literature.
.,
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska skaffa sig fördjupade kunskaper i olika teoretiska perspektiv och centrala begrepp som används inom hälso- och välfärdsforskning. Vidare syftar kursen till att studenten ska skaffa sig ytterligare fördjupade kunskaper och färdigheter när det gäller hälso- och välfärdsforskning relaterat till det egna forskningsområdet.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1 kritiskt analysera, jämföra och utvärdera teoretiska perspektiv inom hälso- och välfärdsforskning och i ett vetenskapsteoretiskt sammanhang
2 förklara och tillämpa centrala begrepp som används inom hälso- och välfärdsforskning
3 kritiskt granska hur ett hälso- och välfärdsperspektiv belyses i forskning
4 utveckla ett hälso- och välfärdsperspektiv på det egna forskningsområdet
5 kontextualisera lokala och regionala hälso- och välfärdsverksamheter utifrån ett komparativt och globalt perspektiv
6 reflektera över och göra etiska bedömningar inom hälso- och välfärdsområdet
Innehåll
Historiska och filosofiska perspektiv på hälsa och välfärd
Vetenskapliga perspektiv på utveckling och tillämpning av teorier och begrepp inom hälsa och välfärd
Strukturella och kulturella dimensioner relaterade till hälso- och välfärdssystem
Etiska aspekter av relevans för hälsa och välfärd
Undervisning
Undervisningen sker genom föreläsningar, seminarier och/eller övningar. Undervisningsformerna syftar till att de studerande ska träna ett självständigt aktivt kunskapssökande, samarbete, diskussion, argumentation och kritisk reflektion. I kursen används en pedagogisk (webb-baserad) plattform för presentation av kursmaterial, kommunikation och diskussion.
Särskild behörighet
Kandidatexamen inom något av ämnesområdena folkhälsovetenskap, vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad, omvårdnadsvetenskap, medicinsk vetenskap, fysioterapi, socialt arbete, sociologi, psykologi eller motsvarande. Dessutom krävs Sv B/Sv 3 samt En B/En 6. I de fall kursen ges på engelska görs undantag från Sv B/Sv 3.
Examination
INL1, Inlämningsuppgift, 3 hp, individuell inlämningsuppgift. Lärandemål 1, 2, 5, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
INL2, Inlämningsuppgift, 3 hp, individuell inlämningsuppgift. Lärandemål 3, 4, 6, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
SEM1, Seminarium, 1,5 hp, aktivt deltagande i samtliga seminarier. Lärandemål 1-3 och 5-6, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
För betyget Väl godkänd på kursen krävs VG på INL1 och INL2 samt G på SEM1. För närmare anvisningar se studiehandledning.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd