Kursplan - Internationella perspektiv på åldrande
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
VAE136
Giltig från
Vårtermin 2017
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2016-06-15
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Webbadresser
Palliative Care for Older People: Better practices
Copenhagen: WHO Regional office for Europe, 2011
URL: Länk
Artiklar
From Cicero to Cohen: Developmental Theories of Aging, From Antiquity to the Present
The Gerontologist, 2014, 54(1), 30-39,
URL: Länk
Four aspects of self-image close to death at home
International Journal of Qualitative Studies on Health and Well-being. 6(2), 1-14, 2011
URL: Länk
Ageism can be hazardous to womens health: Ageism, sexism, and stereotypes of older women in the healthcare system
Journal of Social Issues, 72 (1), 86- 104, 2016
URL: Länk
Seeing Silver in the Spectrum: LGBT Older Adult Health, Aging, and Gerontological Nursing Research
Research in Gerontological Nursing, 9(2), 54-57, 2016
URL: Länk
The mature mind : the positive power of the aging brain
New York : Basic Books, cop. 2005 - xxiii, 232 s.
ISBN: 9780465012039 (inb.) LIBRIS-ID: 11320466
URL: Länk
Factors Associated with Healthy Aging among Older Persons in Northeastern Thailand
Journal of Cross-Cul- tural Gerontology. Published with open access, 2016
URL: Länk
Social Predictors of Active Life Engagement: A Time-Use Study of Young-Old French Adults
Research on Aging, 38(8) 864893, 2016
URL: Länk
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska skaffa sig grundläggande kunskaper i gerontologi och om hur demografiska förändringar påverkar individer och samhällen i olika delar av världen. Vidare ska studenten skaffa sig kunskaper om åldrande och åldrandets konsekvenser för människors livssituation och levnadsvillkor i ett internationellt perspektiv.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten utifrån ett internationellt perspektiv kunna:
1 beskriva och förklara åldrandet som transition samt de konsekvenser åldrandet medför ur ett biologiskt, psykologiskt, socialt, ekonomiskt och samhällsperspektiv
2 diskutera resurser hos äldre människor
3 beskriva demografiska förändringar gällande åldrande och kulturell mångfald i relation till samhällsutvecklingen
4 reflektera över och diskutera gerontologisk teoriutveckling och forskning
5 reflektera över och diskutera attityder och värderingar kring åldrande, liv och död i relation till individ och samhälle
Innehåll
Åldrande som transition
Åldrandets konsekvenser ur ett biologiskt, psykologiskt, socialt, ekonomiskt och samhällsperspektiv
Internationella perspektiv på åldrande och äldre som resurs
Det globala åldrandet i ett demografiskt och kulturellt perspektiv
Gerontologiska teorier och teoriutveckling
Relevant och aktuell forskning om äldre
Personliga och kulturella attityder och värderingar kring åldrande, liv och död
Samhällens attityder och värderingar kring åldrande i ett internationellt perspektiv
Vård i livets slutskede ur ett internationellt perspektiv
Nationella och internationella riktlinjer i relation till åldrandet
Undervisning
Undervisningen sker i form av föreläsningar, fältstudier, individuella litteraturstudier, seminarier och grupparbete.
Behörighet
Grundläggande behörighet
Examination
PRO1, Projekt 3,5 hp, skriftlig rapport avseende lärandemål 1-5, betyg Underkänd (U), Godkänd (G), Väl Godkänd (VG).
TEN1, Salstentamen 4 hp, individuell skriftlig tentamen avseende lärandemål 1-5, betyg Underkänd (U), Godkänd (G), Väl Godkänd (VG).
För betyget Väl Godkänd på kursen krävs VG på både PRO1 och TEN1. För närmare anvisningar se studiehandledningen.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd