Kursplan - Företagsekonomi fortsättningskurs
Omfattning
22.5 hp
Kurskod
FOA140
Giltig från
Vårtermin 2017
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Företagsekonomi
Akademi
Akademin för ekonomi, samhälle och teknik
Fastställd
2016-01-28
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Intermediate accounting. Vol 2.
IFRS ed. : Hoboken, N.J. : John Wiley & Sons, cop. 2011 - S. 769-1383
ISBN: 978-0-470-61631-4 (hbk.) LIBRIS-ID: 12075377
Management accounting : information for decision-making and strategy execution
6th ed., International ed. : Boston, [Mass.] : Pearson, c2012. - 1 PDF-fil (550 p.
ISBN: 9781447930563 LIBRIS-ID: 16555526
Services marketing : integrating customer focus across the firm
3. ed., European ed. : London : McGraw-Hill Education, 2016 - xvii, 538
ISBN: 9780077169312 LIBRIS-ID: 19469806
Syfte
Syftet med kursen är att ge studenterna fördjupade kunskaper om externredovisning och olika ekonomistyrningsmetoder och modeller för styrning samt relaterad praxis.
Kursen syftar också till att ge både grundläggande och djupare insikt i de utmaningar tjänster innebär. Kursen ger även kunskap i att använda företagsekonomiska analysverktyg. Ett annat syfte är att uppmuntra till inlärningsprocessen genom aktivt deltagande.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna
- beskriva hur olika metoder och modeller kan använda information från verksamheter för motiverande av beslut och påverkan av organisationens styrningsfunktion.
- beskriva och kunna hantera mer detaljerade frågor när det gäller att skapa och analysera finansiella rapporter
- visa fördjupade kunskaper i hur rättvisande värden tas fram inom externredovisning.
- redogöra för och beräkna olika sätt att finansiera och leda verksamheten
- förstå och beskriva de unika utmaningar som marknadsföringen och management innebär och hur man utvecklar, producerar och levererar kvalitet till kunder
- förstå och beskriva servicestrategier, verktyg och metoder för att hantera för service management och marknadsföring
- förstå och beskriva betydelsen av relationer för tjänsteproducerande företag
- visa färdighet och förmåga att planera, genomföra och rapportera en studentledd aktivitet
- visa färdighet och förmåga att analysera olika situationer, tjänsteföretag och aktivt delta i seminarier där de diskuteras
- visa färdighet och förmåga att utveckla kommunikativa färdigheter genom deltagande vid diskussioner och ledande av seminarier
Innehåll
Ekonomistyrning tar upp olika modeller för en organisations styrning av produktkalkyler, prissättningsmodeller, balanserat styrkort. Centrala begrepp som budgetering och styrning med nyckeltal är även en del av kursen. Inom externredovisning kommer du i kontakt med fördjupade teorier, modeller och begrepp och därutöver behandlas eget kapital och värderingsfrågor ur ett aktiebolags perspektiv. Dessutom diskuteras olika former av finansiering och värderingsfrågor behandlas från ett IFRS perspektiv.
Under denna kurs kommer Gaps Model of Service Quality att användas som en ram. Föreläsningar och seminarier kommer att omfatta fem gap börjar med att diskutera tjänsten från kundens synvinkel och deras förväntningar, beteende och uppfattningar.
Nästa del av kursen kommer att omfatta servicekvalitet från ledningen perspektiv. Kursen kommer att omfatta marknadsundersökningar, relationer och service recovery. Nästa del kommer att diskutera utformningen av tjänster: service standards och fysiska bevis. Kursen innehåller även de anställdas roll i service, intern marknadsföring och kommunikation av tjänster. Kursen bygger på en kedja av aktiviteter för studerande, där de planerar, genomför och rapporterar aktiviteten.
Undervisning
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier och övningar. De övergripande tankarna kommer att presenteras på föreläsningarna. Under caseseminarierna har studenterna möjlighet att diskutera olika aspekter företagsekonomi. För att uppfylla målen med inlärningen, närvaro i föreläsningar uppmuntras och närvaro på caseseminarierna är obligatoriska.
Särskild behörighet
30 hp företagsekonomi, varav 22,5 hp ska vara godkända vid kursstart. Dessutom krävs En B/En 6.
Examination
Gruppuppgift (GRU1), 3 hp, betyg Godkänd (G)
Gruppuppgift (GRU2), 4,5 hp, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Tentamen (TEN1), 4,5 hp, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Tentamen (TEN2), 7,5 hp, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Tentamen (TEN3), 3 hp, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Kursen överlappar 7,5 hp med vardera kurs FOA105/FÖA105 Service Management, EFO023 Cost and Management Accounting 2 och FOA125 Intermediate Financial Accounting.