Kursplan - Grundläggande folkhälsovetenskap inom hälso- och sjukvård
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
FHA066
Giltig från
Vårtermin 2017
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Folkhälsovetenskap
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2016-01-28
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Issues in public health
2nd ed. : Maidenhead : McGraw-Hill/Open University Press, 2011. - xv, 273 p.
ISBN: 9780335244225 LIBRIS-ID: 12639076
Övrigt
Additional literature will be found on Blackboard in forms of links or pdf-documents
.,
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska skaffa sig grundläggande kunskaper i folkhälsovetenskap med inriktning mot hälso- och sjukvård.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1 beskriva folkhälsans utveckling ur ett historiskt perspektiv
2 förklara centrala begrepp, hälsoteorier/modeller och strategier utifrån ett folkhälsovetenskapligt perspektiv
3 beskriva de stora folksjukdomarna utifrån epidemiologiska grundbegrepp, risk-, frisk- och skyddsfaktorer
4 beskriva hälsans bestämningsfaktorer utifrån grupp- och samhällsnivå samt redogöra för centrala aktörer och arenor för folkhälsoarbete på de olika nivåerna
5 identifiera vad som påverkar befolkningens hälsa med fokus på ojämlikhet och hållbar utveckling
6 identifiera etiska problem och motivera dessa utifrån etiska principer inom folkhälsovetenskap
7 utifrån folksjukdom/folkhälsoproblem identifiera bestämningsfaktorer för uppkomsten av ohälsa med hänsyn till ett livscykelperspektiv, föreslå åtgärder på befolkningsnivå, samt ha kunskap om uppföljnings- och utvärderingsmetoder på befolkningsnivå
8 identifiera relationen mellan patientberättelser och samhälleliga omgivningsfaktorer med betydelse för folkhälsovetenskap
Innehåll
Kursen omfattar 7,5 hp i teoretiska studier.
Introduktion till centrala definitioner, begrepp, hälsoteorier/modeller och styrdokument inom folkhälsovetenskap
Folkhälsans utveckling, mål, styrning och uppföljning
Faktorer som påverkar befolkningens hälsa - kön, socioekonomisk status, livsstil, levnadsvanor, livsvillkor och miljö
Folksjukdomar och andra folkhälsorelaterade problem
Hälsofrämjande, skade- och sjukdomsförebyggande arbete på olika nivåer
Etiskt förhållningssätt inom folkhälsovetenskap
Hälso- och sjukvårdens roll i folkhälsoarbetet - nutid och framtid
Undervisning
Undervisningen bedrivs genom föreläsningar, seminarier och gruppövningar. Undervisningsformerna syftar till att de studerande ska träna aktivt kunskapssökande, samarbete, diskussion, argumentation och kritisk reflektion enskilt och i grupp.
Särskild behörighet
60 hp inom något av ämnesområdena vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad, eller omvårdnadsvetenskap, eller folkhälsovetenskap eller fysioterapi eller socialt arbete eller social omsorg eller psykologi eller sociologi eller pedagogik eller motsvarande. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 samt Engelska A/Engelska 6. I de fall kursen ges på engelska görs undantag från kravet på Svenska B/Svenska 3.
Examination
GRU1, Gruppuppgift, 4,5 hp, muntlig och skriftlig redovisning av hälsans bestämningsfaktorer, ojämlikhet i hälsa, åtgärder och folkhälsoarbetet kopplat till folksjukdomar eller folkhälsoproblem. Avseende lärandemål 3-8. För studenter som genomför internationellt utbyte gäller individuell inlämningsuppgift om grupparbete ej kan genomföras, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
TEN1, Tentamen, 3 hp, individuell skriftlig tentamen avseende lärandemål 1-2 och 5-6, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För betyget Väl godkänd på kursen krävs VG på TEN1 samt G på GRU1. För närmare anvisningar se studiehandledning.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Ersätter OFH031.